بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش توجه دولت به بازار سرمایه در ۱۴۰۰

کسری بودجه می‌تواند هم به تورم دامن بزند و هم حجم وابستگی دولت به بازارسرمایه را برای تامین مالی افزایش دهد و در نتیجه می‌تواند به افزایش توجه دولت به بورس در سال آینده منجر شود.
کد خبر : ۲۳۲۳۴۶

افزایش توجه دولت به بازار سرمایه در ۱۴۰۰

به گزارش بورس نیوز، یکی از متغیر‌های اثرگذار بر بازار سرمایه در سال آینده، بودجه کشور است. علاوه بر تمامی انتقاداتی که به رویایی بودن درآمد‌های نفتی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح‌شده، در این لایحه حساب ویژه‌ای هم روی بازار سرمایه بازشده و قرار است دولت از طریق انتشار اوراق و عرضه سهام دولتی در این بازار، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.

مجید عبدالحمیدی مدیر واحد بازار بورس و الگوریتمی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه بیان کرد: بورس در سال جاری هیجانی را تجربه کرد که ناشی از ورود سرمایه‌های جدید به سمت بازار بود و حالا هم به نظر می‌رسد رشد نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند شرایط مطلوبی را برای شرکت‌های بورسی در سال آینده فراهم کند.

وی ادامه داد: موضوع مهم پیش رو، بحث بودجه سال ۱۴۰۰ است که علیرغم تأثیرات زیاد بر بازدهی بورس در سال آینده به لحاظ تغییرات ساختاری در بحث درآمد‌های دولت وجود دارد. میل درآمد‌های صادرات نفتی به سمت درآمد‌های مالیاتی، به‌هرحال ممکن است بازار سرمایه را با چالش‌هایی روبه‌رو کند که باعث سخت‌تر شدن فضا برای فعالان اقتصادی شود، هرچند که در بلندمدت، اصلاح ساختار مالیاتی، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و حتی کسب مالیات از عایدی حاصل از سرمایه‌ها در بازار‌های مختلف می‌تواند، به نفع اقتصاد کلان کشور باشد.

عبدالحمیدی افزود: بودجه ۱۴۰۰ کاملاً انبساطی، تورم‌زا و با کسری بالایی همراه است. در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی‌شده بود که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی دولت از محل واگذاری شرکت‌های دولتی تأمین شود. این موضوع باعث بالا رفتن شاخص بورس و رشد سهم‌ها شد. این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم‌چنین نشانه‌هایی دیده می‌شود.

افزایش توجه دولت به بازار سرمایه در ۱۴۰۰

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: برای بررسی تأثیر بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه توجه به چند نکته ضروری است.
(بجای «هزار میلیارد تومان» از مخفف «همت» استفاده می‌شود)

۱_ پیش‌بینی درآمد نفتی دولت در سال آینده ۱۹۹ همت است و با در نظر گرفتن نفت ۴۰ دلاری و فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه در روز که در صورت توافق با دولت جدید آمریکا و رفع یا کاهش تحریم‌ها، این درآمد قابل تحقق است.

۲_ تعیین قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای تسعیر دلار‌های حاصل از فروش نفت (۴۲۰۰ برای کالا‌های اساسی و ۱۷۵۰۰ برای سایر کالا‌ها دیده‌شده است) بحث کاهش تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بیان‌گر محدود شدن درامد‌های ارزی و به‌عبارت‌دیگر واقعی شدن برآورد‌ها از فروش نفت در سال آتی باشد.

۳_ پیش‌بینی ۹۵ همت بابت فروش سهام

۴_ پیش‌بینی ۱۲۵ همت بابت فروش اوراق مالی (رشد بالای ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته)

عبدالحمیدی تصریح کرد: آثار مستقیم بودجه در سال آینده بر بازار سرمایه ناشی از فروش اوراق مالی و واگذاری سهام و نیز واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است. این منابع بیشتر به قیمتی مناسب‌تر از ارزش بازار آن‌ها عرضه می‌شوند و طبیعی است که دارای جذابیتی هستند که بازار سرمایه به‌واسطه آن‌ها منابع بیشتری جذب می‌کند. نگاهی به ارقام بودجه سال آینده، نشان می‌دهد کسری بودجه می‌تواند هم به تورم دامن بزند و هم حجم وابستگی دولت به بازار سرمایه را برای تأمین مالی افزایش دهد و درنتیجه می‌تواند به افزایش توجه دولت به بورس در سال آینده منجر شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تداوم درجا زدن بازار تا زمان رفع بلاتکلیفی‌ها

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت بازار سرمایه با فرض توافق

رئیس مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

قالیباف: نقدینگی بورس کجا رفت؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد طالبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
سلام بلاخره نفهمیدیم این واسه بورس خوبه یابد
مظلوم حسین
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
بعدا میفهمی!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
بودجه بندی دولت توهمی هسش معلومه کسانی که بودجه را سرهم بندی کردند ادمای بیسوادی هستند خریت نه تنها علف خوردن هسش خریت بل از نفهمیدن هسش
مظلوم حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
خدا بداد سرمایه مردم بدبخت برسد چون دولت علنی دستش تو جیب ملته بجای کمک در این ایام کرونا مردم رو میدوشه?