بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

جای‌خالی نماینده حقیقی‌ها در شورای عالی بورس

جای‌خالی نماینده حقیقی‌ها در شورای عالی بورس
برای تعبیه نظر سهامداران خرد و حقیقی در انتخاب رئیس سازمان ما قطعا نیازمند اصلاح مقررات و قوانین بازار سرمایه هستیم؛ و قبل از اصلاح این قوانین، نیازمند تشکیل کانون سهامداران حقیقی هستیم تا این کانون حداقل دو عضو در شورای عالی بورس داشته باشد.
کد خبر : ۲۳۵۰۶۶

جای خالی نماینده سهامداران خرد و حقیقی در شورای عالی بورس

باوجود حضور پرتعداد سهامداران خرد و حقیقی در بازار سرمایه، این گروه سهمی در تصمیمات مهم بازار ازجمله انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ندارند.

حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار توسط شورای عالی بورس و در دو مرحله (پیشنهاد و انتخاب) اتفاق می‌افتد. متن قانون صراحت دارد که ریاست سازمان بورس به پیشنهاد و تصویب اعضای شورای عالی بورس تعیین شود.

وی ادامه داد: پس مرحله پیشنهاد را از مرحله تصویب تفکیک کرده و درواقع یک انتخاب دومرحله‌ای را پیش‌بینی کرده اما؛ متأسفانه از ظرفیت‌های قانونی قانون بازارسرمایه در سال‌های اخیر، کمتر استفاده کرده‌ایم.

اسدی افزود: اعضای شورای عالی بورس می‌توانند مرحله پیشنهاد را در یک جلسه و مرحله تصویب را در جلسه دیگری انجام دهند و در مورد تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهارنظر و تصمیم‌گیری داشته باشند و این، اولین نکته‌ای است که مغفول مانده است.

این حقوقدان بازارسرمایه تاکید کرد: سازمان بورس از سال ۱۳۸۴ تاکنون، ۵ رئیس به خود دیده که با پیشنهاد و تصویب شورای عالی بورس انتخاب‌شده‌اند، اما خوب طبیعتاً نظر وزیر اقتصاد در شورای عالی بورس بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و دلیل اینکه نظر وزیر اقتصاد در شورای عالی بورس مهم هست، یک مبنای نسبتاً قانونی دارد و آن مبنا هم این است که قانون بازار اوراق بهادار، وزیر اقتصاد را رئیس شورای عالی بورس می‌داند و مصوبات این شورا باید به تائید وزیر برسد؛ لذا طبیعتاً نظر وزیر اقتصاد در شورا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اسدی ضمن تأکید بر جای خالی نماینده سهامداران خرد و حقیقی در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی بورس گفت: در حال حاضر با خلع نقش سهامداران خرد و حقیقی بازار سرمایه در انتخاب رئیس سازمان بورس مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در این مورد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه این‌طور استنباط می‌کنند که نماینده کانون کارگزاران و کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری (که یک نماینده در شورای عالی بورس دارند) بازتاب‌دهنده نظر سهامداران خرد نیز هست و این نماینده، نظرات سهامداران خرد را هم اعلام می‌کند؛ که درواقع این‌طور نیست.

اسدی با اشاره به جایگاه اعضای شورا، تصریح کرد: هر یک از اعضای شورای عالی بورس، جایگاه خاص خود را دارند و به همین دلیل هم ممکن نگاه‌های متفاوتی به تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. برای تعبیه نظر سهامداران خرد و حقیقی در انتخاب رئیس سازمان ما قطعاً نیازمند اصلاح مقررات و قوانین بازار سرمایه هستیم؛ چراکه این مسئله در قالب دستورالعمل و آیین‌نامه‌های فعلی نمی‌گنجد و قبل از اصلاح این قوانین، نیازمند تشکیل کانون سهامداران حقیقی هستیم تا این کانون حداقل دو عضو در شورای عالی بورس داشته باشد. با شرایط و قوانین فعلی، نمی‌توان نظر سهامداران خرد و حقیقی را در انتخاب رئیس سازمان بورس دخیل کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تنبیهی برای سهامداران ...
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تنبیهی برای سهامداران ...

اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط

انتشار آرای انضباطی بازار سرمایه نیازمند یک بند
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

انتشار آرای انضباطی بازار سرمایه نیازمند یک بند

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها
با قوانین "بی سَروته" سهامداران را سیه‌روز نکنید؛

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها

ارسال نظر