بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آوانوین در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

درمان بهبودی اندک "بورس" رنجور ارائه شد

درمان بهبودی اندک
فقط باید ترس از کاهش نرخ ارز در سرمایه گذاران از بین برود و قطعا در صورت تثبیت نرخ ارز تا پایان سال، این دغدغه سهامداران هم کمرنگ تر خواهد شد.
کد خبر : ۲۳۵۲۰۷

درمان بهبودی اندک یک بازار رنجور ارائه شد

به گزارش بورس نیوز، بازگشت گزارش های پیش بینی سود از سوی شرکت ها کلید خورده است. ولی به نظر می رسد مدیران مالی شرکت ها در چنین شرایطی عملکرد متهورانه ای نخواهند داشت و EPS های اعلامی، بسیار محتاطانه ارائه خواهد شد.

علیرضا قدرتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آوا نوین در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به یاد داشته باشید که همیشه ویران کردن آسان‌تر از آباد کردن خواهد بود. متأسفانه تصمیماتی که در مقاطعی در سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ شد، ضربه اساسی بر پیکره کارشناسی و توان تحلیلی فعالان بازار سرمایه و قدرت ریسک‌پذیری مدیران مالی شرکت‌های بازار ایجاد کرد‌. وقتی گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها حذف می‌شود، توان پیش‌بینی و تحلیل سهامداران بلافاصله از بین رفته و تطبیق بازار سرمایه با این وضعیت، زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم‌گیری‌های احساسی و غیر کارشناسی بدون لحاظ کردن نظرات کارشناسان بازار سرمایه را کنار گذاشته و با بازگشت پیش‌بینی EPS ها، سعی دارند به کاهش رفتارهای هیجانی بازار سرمایه کمک کنند. بازگشت پیش‌بینی سود شرکت‌ها، گام مثبتی خواهد بود ولی اثرگذاری این اقدام بر بازار سرمایه کمی زمان‌بر خواهد بود.

قدرتی تصریح کرد: طبیعی است که وقتی به مدیران مالی شرکت‌ها اعلام کنیم باید گزارش پیش‌بینی EPS ارائه کنند، با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم جهت پیش‌بینی دقیق و ابهامات موجود و... مدیران مالی شرکت‌ها در ارائه اولین گزارش EPS محتاطانه عمل کنند اما؛ درنهایت، نکته حائز اهمیت برای این بازار فقط رقم EPS نیست و بازار به دنبال ضرایب و نسبت‌های بهای تمام‌شده و تولید و فروش و سایر آیتم‌های اثرگذار بر سودآوری شرکت‌هاست و فعالان بازار سرمایه با بررسی این گزارش‌ها، ممکن است پیش‌بینی‌های دیگری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: درگذشته هم گاهی در گزارش پیش‌بینی‌شده سود شرکت‌ها، نرخ دلار و قیمت‌های جهانی و نرخ فروش و... کمتر از واقعیت لحاظ می‌شد و EPS محتاطانه‌ای ارائه می‌شد که با تحلیل کارشناسان بازار سرمایه همخوانی نداشت. ضمن اینکه وضعیت سیاسی کشور در مقطع فعلی و حساسیت‌هایی که در حوزه اقتصادی، نسبت به سودآوری صنایع ایجادشده است، تمایل به ارائه پیش‌بینی سود کمتر و محتاطانه در برخی شرکت‌ها طبیعی است.

وی اضافه کرد: برای مثال گاهی سودآوری پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و فولادی‌ها، موردانتقاد برخی نمایندگان مجلس و مدیران صمت و... قرارگرفته و منطقی است که مدیران شرکت‌ها، گزارش‌های محتاطانه‌تری ارائه کنند که به این حساسیت‌ها دامن نزنند و عده‌ای باملاحظه پیش‌بینی سود این صنایع، ندای افزایش نرخ خوراک و... سر ندهند. اما درمجموع، تجویز نسخه بازگشت گزارش‌های ارائه EPS را برای بازار سرمایه کم‌رمقمان مفید ارزیابی می‌کنم؛ هرچند که احتمالاً اثربخشی این دارو، کمی زمان‌بر است.

قدرتی با اشاره به مشکلات متعدد بازار سرمایه در چند ماه اخیر، گفت: بازار سرمایه ما در چند ماه گذشته ضربات متعددی ازجمله عدم‌حمایت دولت از این بازار، خروج نقدینگی از بازار، اختلاف‌های سیاسی بر سر مدیریت این بازار، قیمت‌های گذاری‌های دستوری و... متحمل شده و در این مقطع، شاید بازگشت EPS ها درمان مؤثر این بازار رنجور و بیمار نباشد؛ اما به‌هرحال درمان اندکی است برای دردهای بازار سرمایه. البته هنوز بدنه بازار سرمایه به گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها عادت نکرده و حتی اگر سودهای پیش‌بینی‌شده، کمتر از واقعیت باشند، اثر منفی بر بازار سرمایه ما نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: دغدغه اصلی این بازار، سرنوشت نرخ ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ و نیز دخالت‌ها در مسیر بودجه برای دولتی که به پایان کار خود نزدیک شده، خواهد بود ضمن اینکه ایام پایانی سال همواره فصل تأمین مالی برخی نهادها از طُرق مختلف ازجمله بازار سرمایه خواهد بود و باید این شرایط را هم برای روزهای آتی در نظر داشت.

قدرتی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً با ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود، در کنار وضعیت بازارهای جهانی و چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران، نگرانی خاصی برای بازار سرمایه وجود ندارد و شخصاً معتقدم دلار در ۶ ماه آینده اصلاح نرخ جدی نخواهد داشت و با این شرایط سهم‌های صنایع بزرگ پتروشیمی و معدنی و فلزی و پالایشی ارزنده هستند. بانکی‌ها هم با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده و رشد درآمدها، وضعیت مناسبی دارند، بالأخص که احتمال گشایش سیاسی هم وجود دارد. روند تولید و فروش برخی خودروسازان هم مناسب بوده و به لحاظ تحلیلی، چالش جدی پیش روی شرکت‌ها وجود ندارد و فقط باید ترس از کاهش نرخ ارز در سرمایه‌گذاران از بین برود و قطعاً در صورت تثبیت نرخ ارز تا پایان سال، این دغدغه سهامداران هم کمرنگ‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 

هوش‌سرمایه به‌دنبال جریان "نقدینگی" است تا "EPS‌"

بانک‌ها در چند قدمی پرتگاه عدم تعادل

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش قیمت مس با چاشنی نگرانی از کسری
یک تحلیلگر بازارهای مالی در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش قیمت مس با چاشنی نگرانی از کسری

اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط

رسوخ نوسانگیری میان سهامداران
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رسوخ نوسانگیری میان سهامداران

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نرخ بهره بانکی سد راه رونق تولید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
بهتر است شرکتها بر اساس سودی که در سال داده اند و امکان سوددهی در سال آتی قیمت های خود را تعیین کنند و در بازار بلبشو فعلی با ارزان خریدن سهام حقیقی های ورشکسته بیش از پیش زندگی و روح و روان آنها را به فنا ندهند، سازمان بورس هم لطف کند و شاخص سازی برای زیان خرید سهام سهامداران حقیقی و افزایش توان حقوقی ها در خرید سهام در قیمت کف نکند، لطفاً بس کنید این مبارز طلبی از حقیقی های بی پناه را.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
اعلام ای پی اس به شکل سابق اشتباه هست.به این دلیل که مدیران شرکت ها به دلیل ترس و یا حتی شیطنت اقدام به پیش بینی های بسیار محتاطانه و به دور از واقعیت می کنند و این خود باعث وحشت بیشتر سهامداران اماتور میشود و قیمت ها رو در مسیر نزولی قرار می دهد.از وضعیت واقعی صورت های مالی هم عده معدودی اطلاع دارند که در قیمت های پایین می خرند و بعد از اعلام تعدیل های مثبت و هیجانات شروع به فروش می کنند.عکس این موضوع هم به کرات رخ خواهد داد.به نظر اینجانب در شرایط فعلی که بازار دچار هیجانات شدید هست و به خبرهای منفی واکنش های بیش از اندازه نشان می دهد بهتر هست فعلا قید اعلام eps رو زد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
کاهش ارز بهتر از رشد بورس است ملت حاضر است ارز پایین اید چون همه چیز پایین می اید تازه بورس ارتباطی به ارز ندارد سیاسی و گزینشی نکنید ارز را ارز باید پایین اید و بورس بالار ود مگر ارز ۳۳ هزار تومان بود بورس پایین نمی امد ۶ ماه . حرفتان نه منطفی است و نه اصولی
امیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
خدا لعنت کنه باعث و بانی این وضعیت رو
دولت فقط سود خودش رو برد و پولش رو بیرون کشید ،وزیر .و ..اقتصاد با دست نشانده اش افتخار هم میکنن که این حجم پول را از مردم زدن و بورس رو به این وضعیت درآوردن.
دهه فجره و مردم زیر هزاران مشکلات و از دست پولهاشون در بورس و گرانی و شرمندگی خانواده
مجلس و نهاد های نظارتی هم که ....
خدا کنه فقط همدستشون نباشن ای خداااااااا