بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

پالایشی‌ها در انتظار رشد کرک اسپرد

پالایشی‌ها در انتظار رشد کرک اسپرد
رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: فرآورده های نفتی بیش از نفت خام، از کرونا آسیب دیدند و کرک اسپرد تمام فرآورده های نفتی به شدت افت کردند. فرآورده های ارزشمندی همچون بنزین، در مقاطعی حتی از نفت خام ارزان تر شد.
کد خبر : ۲۳۷۵۴۰

پالایشی ها در انتظار رشد کرک اسپرد/روزهای روشن در راه است

به گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع جذاب بازار سرمایه، صنعت پالایشی است. این صنعت که امسال نوسانات مثبت و منفی زیادی هم داشته، این روزها تحت تاثیر افزایش قیمت نفت خام قرار دارد و باید دید پالایشی ها با قیمت های فعلی نفت خام و فرآورده های نفتی، سال آینده میتوانند بهتر از امسال عمل کنند یا خیر. لازم به ذکر است که نفت برنت امروز در کانال ۶۸ دلاری معامله می شود.

ابراهیم کاویانی پور رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت جهانی نفت خام تحت تاثیر فاکتورهای متعددی قرار دارد که می توانند عرضه و تقاضای نفت خام را متاثر کنند. مهم ترین عاملی که در حال حاضر بر تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی اثرگذار بوده، شیوع کرونا است و قطعا در صورت فروکش کردن این ویروس، افزایش تقاضای نفت خام، قیمت ها را تقویت خواهد کرد. اما با توجه به اینکه عرضه نفت خام مدیریت می شود، به نظر می رسد در سال آتی میانگین قیمت نفت خام در بازارهای جهانی محدوده ۶۰ الی ۷۰ دلار خواهد بود.

وی افزود: لغو تحریم نفتی ایران بیش از آنکه بر روند عرضه و تقاضای واقعی نفت خام اثرگذار باشد، آثار روانی به دنبال خواهد داشت و شاید تحت تاثیر لغو تحریم های ایران، بازار نفت چند روزی واکنش منفی نشان دهد؛ اما این کاهش قیمت روانی پایدار نخواهد بود. به لحاظ منطقی، می توان در تحلیل ها نفت خام را ۶۰ تا ۷۰ دلار تصور کرد که نرخ معقولی است و ترندهای بلندمدت تکنیکال هم همین محدوده را بعنوان قیمت تعادلی نفت خام نشان می دهد.

این فعال صنعت پالایشی در ادامه گفت: البته شرایط در بازار فرآورده های نفتی با بازار نفت خام، کمی متفاوت است. اگر چه نفت خام هم از کرونا آسیب دید و در مقطعی نفت خام تا کانال ۲۰ دلاری افت کرد؛ ولی فرآورده های نفتی بیش از نفت خام، از کرونا آسیب دیدند و کرک اسپرد تمام فرآورده های نفتی به شدت افت کردند. فرآورده های ارزشمندی همچون بنزین، در مقاطعی حتی از نفت خام ارزان تر شد و هنوز هم کرک اسپرد فرآورده های نفتی به دوران قبل از کرونا بازنگشته است. بنابراین، مهار کرونا می تواند فرصتی برای فرآورده های نفتی باشد. در صورت مهار این ویروس، حتما فرآورده های نفتی بیش از نفت خام از این اتفاق منتفع خواهند شد.

رئیس بازاریابی و فروش "شپنا" در رابطه با پیش بینی سودآوری پالایشی ها در سال آینده گفت: صنعت پالایشی ما به سبب پتانسیل های خود (بازار فروش تضمینی در داخل کشور) نسبت به بسیاری از صنایع، از کرونا آسیب کمتری دید و شرایط نسبتا پایداری داشت. ولی حتما افزایش قیمت های جهانی و افزایش حاشیه سود شرکت ها، شرایط بهتری برای صنعت پالایشی رقم خواهد زد. البته که نرخ ارز هم روی سودآوری این صنعت تاثیرگذار است؛ ولی با در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسبت به رشد سودآوری شرکت های پالایشی خوشبین هستم.

وی در خاتمه با اشاره به یک پتانسیل دیگر در این صنعت، اضافه کرد: صنعت پالایشی طرح های توسعه ای در دست اجرا دارند که به خاطر فشار تحریم ها، مطابق برنامه ریزی ها پیشرفت نداشته است. بدون شک در صورت رفع تحریم ها، شاهد کوتاه تر شدن زمان اجرای پروژه ها و طرح های توسعه ای که اتفاقا برای صنعت پالایشی، حیاتی نیز هستند؛ خواهیم بود. ضمن اینکه در آن صورت، هزینه اجرای این طرح ها که به دلیل تحریم ها، افزایش یافته هم کاهش خواهد یافت و با بهره برداری از این طرح ها و پروژه های حیاتی، صنعت پالایشی ما روزهای روشن تری در پیش خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی ها 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
Hamid
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
جیب بری بود از نوع ..........