بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"خودکشی" از ترس نبود"خروج اضطراری"در بورس

هیچ‌یک از اقدامات و تصمیمات سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه در زمان سقوط در حد و اندازه ریزش‌های این بازار نبوده و طبیعی است‌ که جواب ندهد، رفتار سرمایه‌گذاری که بعد از تحمل زیان ۶۰ تا ۷۰ درصدی به هر دری میزند تا از بازار سرمایه خارج شود، کم از خودکشی نیست.
کد خبر : ۲۳۹۰۱۴

سهامدارانی که در اتوبوس در حال سقوط، گیر افتاده اند

به گزارش بورس نیوز، اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از بازار سرمایه و بهبود وضعیت بازار، به‌جای آنکه به اصلاح اوضاع کمک کند، منفی‌ها را تشدید می‌کند و تاکنون هیچ‌یک از این سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها، اثرگذار نبوده است.

علی دهدشتی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه همچون اتوبوسی بوده که در مقطعی با تبلیغات فراوان چند برابر ظرفیتش، مسافر سوار کرد و بعد هم‌ بدون معیار منطقی با هل دادن این اتوبوس را از سربالایی با شیب تند بالا بردیم اما؛ هر چه بالا برود، در نهایت باید به پایین بازگردد.

وی ادامه داد: در شرایطی که تدابیری برای برگشت اتوبوس اندیشیده نشده بود، اتوبوس به قله رسید و بسیاری از کسانی که خود تدارک این حرکت را چیده بودند، در قله پیاده شدند؛ اتوبوس در سراشیبی ترمز برید و برای کمک به این اتوبوس، گاهی طناب نازکی به آن بستند که در جا پاره شد. خیلی از مسافرآن‌هم از ترس سقوط در میان راه خود را به بیرون پرت کرده و از ترس مرگ، خودکشی کردند!

دهدشتی‌نزاد افزود: هیچ‌یک از اقدامات و تصمیمات سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه در زمان سقوط در حد و اندازه ریزش‌های این بازار نبوده و طبیعی است‌ که جواب ندهد، رفتار سرمایه‌گذاری که بعد از تحمل زیان ۶۰ تا ۷۰ درصدی به هر دری میزند تا از بازار سرمایه خارج شود، کم از خودکشی نیست؛ قطعاً در آینده معضلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری به خاطر ریزش بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متولیان "بورس" و مسئولان اقتصادی باید اول راهکاری برای توقف منفی‌های بازار و ایجاد ثبات و جلب اعتماد سهامداران پیدا کنند؛ بعد به دنبال ایجاد روند صعودی در بازار سرمایه باشند. عجیب است که بازار ارز باوجودآنکه بازاری غیرمتشکل است که معاملات آن‌هم چندان ثبت و ضبط‌شده نیست، تقریباً به ثبات رسیده؛ ولی بازار سرمایه که بازاری متشکل و شفاف است، به ثبات نمی‌رسد! یا اراده‌ای برای ایجاد ثبات و تعادل در این بازار نیست یا قوانینی که وضع‌شده، قوانین کارآمدی نیست که البته شخصاً هر دو مورد را زمینه‌ساز عدم ثبات این بازار می‌دانم.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی برای حمایت از بازارسرمایه برگزارشده؛ ولی راهکارهای حمایتی باید هم‌زمان باهم اجرایی گردد تا اثرگذار باشد‌. هم جو روانی بازار سرمایه باید اصلاح شود تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد و هم عرضه و تقاضا کنترل شود.

دهدشتی‌نژاد اظهارکرد: محدودیت دامنه‌نوسان در حال حاضر شبیه قفل‌کردن در و پنجره‌های اتوبوس در حال سقوط است تا کسی پایین نپرد! به‌جای این کار باید از عرضه‌های آبشاری جلوگیری کرد و به‌نوعی، تقاضا را تقویت کرد؛ اگر بازار سرمایه به ثبات برسد، استارت یک حرکت صعودی کار سختی نیست. اگرچه شرایط اقتصادی ایران با کشورهای توسعه‌یافته قابل‌مقایسه نیست؛ ولی بد نیست از تجربه کشورهای توسعه‌یافته در ریزش‌های سنگین بورس‌ آن کشورها استفاده کنیم؛ با شیوع کرونا در مارس ۲۰۲۰، بورس‌های جهانی از جمله بورس آمریکا و انگلیس و آلمان و... در عرض یک ماه ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشتند و شاخص داوجونز به محدوده مارس ۲۰۱۵ بازگشت! یعنی در یک ماه به اندازه ۵ سال به عقب بازگشت. ولی در اوج مشکلات اقتصادی، این بورس ۸۵ درصد رشد کرد و حتی از سقف قبلی بالاتر رفت و این رشد ناشی از سیاست‌های صحیح اقتصادی دولت‌ها بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در ادامه با اشاره به ۲ نکته مهم گفت: اتفاقی که در بازار سرمایه رخ‌داده، نوعی بیش واکنش به اخبار و اتفاقات مختلف است‌. "بورس" بیش‌ازحد منطقی به نرخ ارز گره‌خورده و حالا هم ریزش بازار سرمایه با نرخ ارز منطبق نیست. حتی اگر بورس با دلار ۴۰ هزارتومانی رشد کرده بوده، این حجم از ریزش منطقی نیست. بازار سرمایه متشکل از تفکرهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است.

دهدشتی‌نژاد تاکید کرد: تفکرهای غیرحرفه‌ای عمدتاً رفتار هیجانی و کوتاه‌مدت دارند و این گروه همان فروشندگانی هستند که اعتماد خود را ازدست‌داده‌اند اما؛ حرفه‌ای‌ها هم دچار گمراهی شده‌اند و به اخبار مثبتی مانند توافق سیاسی و مذاکره با آمریکا یا حتی همکاری ایران و چین، واکنش منفی نشان می‌دهند! هر نوع همکاری خارجی در شرایطی که اقتصاد کشور در تنگنا قرار دارد، اتفاق مثبتی است؛ ولی واکنش بازار سرمایه به این اتفاقات منفی است و این پارادوکسی در ذهن سرمایه‌گذاران است که دنبال خبر منفی اقتصادی هستند تا بعدازآن سهم خریداری کنند!

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در پایان خاطرنشان کرد: درگذشته برخی سهم‌های بازار به نرخ ارز وابسته بود؛ ولی الان تمامی سهم‌ها را به نرخ ارز گره‌زده‌ایم و نرخ ارز، سدی شده که مانع از توجه سرمایه‌گذاران به تحلیل سودآوری شرکت‌ها شده است. علیرغم اینکه بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی ارزنده بوده و در صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت، جبران ضرر و زیان و خواب پول سرمایه‌گذاران خواهد شد، ولی نمی‌توان انتظار داشت مردم نگاه تحلیلی به بازار سرمایه داشته باشند. در این مقطع باید سیاست‌گذاران، اقدامات هم‌زمان برای حمایت از بازار سرمایه و تثبیت این بازار انجام دهند و بعدازآن از مردم انتظار رفتار منطقی داشت.


  • بیشتر بخوانید:

"بورس" طفلی که باید دستش را گرفت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند

الزام حمایت از
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الزام حمایت از "بورس" با ارائه EPS شرکت‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
دولت دست از سر بورس برداره
تا اعتماد برگرده خسته شدیم
8 ماه کاهش پی در پی