بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
سهامداران و سرمایه‌گذاران باید با آگاهی کامل اقدام به سرمایه‌گذاری در هر فضای کسب‌وکاری کنند اما؛ شرایطی مانند پهن کردن فرش قرمز توسط دولت و گروگان‌گرفتن سرمایه‌ها در بورس تا تصمیم‌های یک‌شبه‌ای که عمر چند ماهه دارد، به سخره گرفتن "هوش سرمایه" توسط اقتصاد دستوری نیست!
کد خبر : ۲۴۰۳۱۴

دنده عقب مسئولان

به گزارش بورس‌نیوز، دامنه نوسان باردیگر طی ۶ماه گذشته دچار تغییر شد و البته تغییرات اعمال شده در شب گذشته، بیشتر بازگشت به عقب بود چراکه سهامداران مجددا دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ را در معاملات خود مشاهده خواهند کرد.

بازارسرمایه در روزهایی که شاخص‌کل از قله به پایین سقوط کرد، شاهد تصمیم‌های غیرکارشناسی و انگشت‌به‌دهان گذار فراوانی شد تا قفلی روی قفل‌های صف فروش زده شود و پس از آنکه افلاطون و سقراط‌های حاضر در گعده‌های بورسی نتیجه کار خود را می‌دیدند، عقب‌نشینی از دسته‌گلی که به سر بازار زدند را ارجح دانسته و بیش از حد فرصت‌سوزی نکرده و یک گام عقب می‌نشینند ؛ البته باید خداروشکر کرد که مسئولین با سواد، بر تصمیم‌های خود و اجرای آن پافشاری نمی‌کنند!

اما باید گفت عجب دانشگاه آزمونی و خطایی شده است این بورس و چه موش‌های نجیبی هستند این سهامداران که تمام تئوری‌ها و آزمایش‌های مسئولان بر سهامداران تست می‌شود!

اینجاست که در گعده‌نشینی‌ها برای سهامداران مظلوم می‌خوانند " عجب حلوای قندی تو، امیر بی‌گزندی تو " تا مسئولان بالایی موزشان را بخورند، کارگزاری‌ها کارمزدشان را بگیرند، دولت هم بتیغد و از عصاره باقی مانده، مالیات را در جیب مبارک بریزد.

به‌راستی آیا نباید مسئولیت تصمیم‌های مسئولان و آزمون‌وخطا کردن‌های مداوم آنها در نهادی بررسی شود؟

شاید در علم اقتصاد، عواقب سرمایه‌گذاری هر فرد، خود او باشد اما؛ فرش قرمز دولت، دعوت بزرگان کشور، تشویق‌های سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش نقدینگی ..... تا تصمیم‌های یک‌شبه‌ای که مسئولان گرفتند و خود آنها زیر بار این تصمیم‌ها قد خم کردند را چه کسانی باید بدهد! بازهم سهامدار ...

گناه سهامداران تنها اعتماد بود

حمید پهلوان کارشناس بازارسرمایه

بدیهی است که تغییرات مکرر مقررات و زیرساخت های بازار سرمایه و به عبارتی تغییر مکرر قواعد بازی در هیچ زمین باری پذیرفته نیست و منجر به ضرر و زیان و فراری شدن بازیگران آن خواهد شد.

پیام الیاس کردی کارشناس بازارسرمایه

 قطعاً تغییر مکرر قوانین در تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری بدون برنامه‌ریزی قبلی و پیش‌بینی از آینده به نفع آن بازار تمام نخواهد شد!

اگر قرار است مقررات بازارسرمایه دچار تغییراتی شود، باید سازمان بورس بر اساس تقویم کاری خود آینده حداقل یک‌ساله خود را اعلام کند.

باید توجه داشت، به هر میزانی که سهامدار احساس ثبات قوانین بیشتری را داشته باشند، طبیعتا آرامش و اطمینان بیشتری هم از سرمایه‌گذاری خود خواهند داشت و این موضوع به افزایش اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران جدید کمک خواهد کرد.

اما در مورد مشکلات بازارسرمایه در سال ۹۹، برچسب زدن " مقصر " فراتر از سازمان بورس و شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد هست؛ زمانی که مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت شدند، اتفاق‌های تلخی برای بازار رخ داد و برای اینکه بورس از این بحران عبور کند، نیاز به عزمی جدی وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که هر مقدار زمان بگذرد شاید شرایط بورس عادی‌تر شود اما؛ ضرر مردم جبران نخواهد شد!

مجید عبدالحمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه

جمع‌بندی فعالان بازار سرمایه از این تغییرات بدون شک مثبت نخواهد بود و هیچ‌وقت این رفتارها روش مناسبی برای روزهای بد بازار نبوده و تجربه خوبی از این موضوع نداریم. در یک سال اخیر شاهد تغییرات زیادی در قوانین بودیم از ممنوعیت‌های برخی از معاملات مثل معاملات الگوریتمی گرفته تا قوانینی مثل دامنه نامتقارن برای سهام که هیچ‌کدام به سود سهامداران و فعالان این بازار نبوده است .

در کل، جدا از خوب یا بد بودن قوانین جدید؛ تعداد و سرعت زیاد  تغییر قوانین و مقررات، بازار سرمایه را دچار بی‌ثباتی می‌کند درحالی‌که ثبات، مشخصه و مؤلفه اصلی بازار سرمایه است و می‌تواند افزایش این تغییرات باعث بی‌اعتمادی سهامداران شود.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه

در فضای عدم قطعیت و عدم اطمینان، فرآیند تصمیم‌گیری با تأخیر مواجهه می‌شود ، و آثار روانی این فضا درنهایت موجب ضرر و زیان سهامداران می‌شود .

بنابراین سازمان بورس در برابر زیان سهامداران مسئول بوده و ضروری است پاسخگوی آثار تصمیمات خود باشد.

سعید درخشانی کارشناس بازار سرمایه

این حجم از تغییرات اصلاً لازم نبود و نباید در سازوکارهای بازار دخالت کرد. مسئولیت سود و ضرر و زیان هرکسی بر عهده خودش است.

مسیح زرگر خرازی کارشناس بازار سرمایه

تغییرات مکرر نشان از اختراع مجدد چرخ و چاه دارد! انجام یکسری اقدامات در سال ۸۴ هم نتیجه نداده بود.

مسئولیت ضرر و زیان سهامداران هم با همان سهامدارانی است که به این سیستم اعتماد کرده‌اند!


  • بیشتر بخوانید:

سهامدار قربانی آزمون و خطا مسئولان بورس/ جبران زیان تصمیم مسئولان، پای کیست

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نتیجه تصمیم‌های
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نتیجه تصمیم‌های "بورس" پشت درب‌های بسته!

چینش اوردر
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چینش اوردر "ترس" به قصد مفت‌خری

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد "توافق" نچینید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کفاره روزه عمدی 30 روزه چقدر میشود و فرد گناهکار چگونه باید پرداخت نماید ؟
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
سئوال اصلی اینجاست که دژپسند آقای دهنوی را بر اساس چه میزان تخصص و تجربه و آشنایی با بورس، آن هم بدون مشورت و نظرخواهی از دیگر مسئولان مجرب این سازمان بر کرسی مدیریت نشاند تا خودسرانه و بدون علم کافی با قوانین یک شبه و عاری از تحلیل منطقی سرمایه ملت را در این بازار به ورطه نابودی انداخته و با اعصاب روانشان بازی کند و اعتماد را از این بازار ریشه کن کند؟ بایستی فعالان بازار سرمایه با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دژپسند و دهنوی را برای وضعیتی که برای این بازار و فعالان ان رقم زدند به پاسخگویی و قبول مسئولیت وا دارند، زیرا مجلس و قوه قضایی هم نشان دادند که نمیتوانند فریادرس قابل اعتمادی در این موارد باشند!
مهران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
اهای.مردم بزرگوار ایران..من به خداوند سوگند می خورم.که اقای روحانی و اقای دژپسند.واقای همتی.تمام خسارت های این 3 سال گذشته را .از یارانه دادن تا افزایش ارز همه را از بورس وفرابورس جبران کرد.وتمام مردم را وبعضی از شرکتهای کوچک را به خاک سیاه نشاند..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
در این میان مانده ایم که به این نوع مدیریت سلیقه ای بخندیم یا تأسف بخوریم واقعا پاسخ خسارت‌های مردم را که بخاطر این تصمیمات خلق الساعه گرفته میشود چه کسی باید بدهد ؟! ... سرمایه ما که دود شد و به هوا رفت
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
با سلام،خدا خیرتون بده که لااقل مینویسید و میگید،ولی کو گوش شنوا،
مطمئن باشید کسانیکه مردم رو باشوق و وعده های آنچنانی به بورس دعوت کردند وبعد کلأ خودشون رو به اون راه زدن،خیلی پررو تر و وقیح تراز این حرفها هستند که باگوشه وکنایه کک شون بگزه یا بهشون بر بخوره که بخوان کاری کنن یا ذره ای از پس انداز مردم رو که بانامردی بالا کشیدن رو لااقل دوباره توی همون بازار سرمایه ،سرمایه گذاری کنند، فقط باید بهشون گفت؛ای وای اگر از پس امروز بود فردایی،بدجور تاوان میدن،هم خودشون هم همرزمان دزدشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
احسنت بر کسانی که از مال‌باختگان بورس دفاع می کنند خداوند به حمایت کنندگان مظلومان خیر دهد و مرگ بر خیانت کنندگان به مردم که پول به عده مردم بدبخت خوردند و هنوز هم روزانه دارند اموال مردم سرقت می کنند و مرگ بر مسولانی که در برابر غارت کنندگان بورس سکوت می کنند جریان امروز ما شده دوران علمای یهود که تنها خودشان را خداپرست می دانستند و از آن ور حضرت عیسی را به صلیب کشیدند علمایی که آن زمان خودشان را جانشینان خدا در زمین می دانستند ولی از هیچ جنایتی فرو گذار نکردند خدایا خودت به داد و فریاد این مردم برس و شر خیانت کارانه را از این سرزمین قطع کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
احسنت بر کسانی که از مال‌باختگان بورس دفاع می کنند خداوند به حمایت کنندگان مظلومان خیر دهد و مرگ بر خیانت کنندگان به مردم که پول به عده مردم بدبخت خوردند و هنوز هم روزانه دارند اموال مردم سرقت می کنند و مرگ بر مسولانی که در برابر غارت کنندگان بورس سکوت می کنند جریان امروز ما شده دوران علمای یهود که تنها خودشان را خداپرست می دانستند و از آن ور حضرت عیسی را به صلیب کشیدند علمایی که آن زمان خودشان را جانشینان خدا در زمین می دانستند ولی از هیچ جنایتی فرو گذار نکردند خدایا خودت به داد و فریاد این مردم برس و شر خیانت کارانه را از این سرزمین قطع کن
اسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
اینجانب بدون آگاهی وارد بورس شدم اعتراضی هم که دارم ولی فایده ای نداره به کنار
آیا خارج شدن از بازار هم مقصر آگاهی نداشتنه؟
ایوب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
اعتماد کرویم و سرمایه امان پودر شد کسی هم جوابگو نیست...
ایا در دیگران کشورها اینطور اتفاقات می افتد
سرمایه گذاری میکنی تا بهره ببری ولی.....
هیهات من الظله....
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
سلام آقای درخشانی فرمودند که سود وزیان بورس به عهده سهام داران است بله درست می گویند اما به شرطی که دست درشلوارمون نکنند جناب آقای کارشناس