بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

رفع خاموشی‌ها و نیازی ۱۵میلیاردیورویی!

رفع خاموشی‌ها و نیازی ۱۵میلیاردیورویی!
دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ظرفیت هزار مگاوات برق، مدت‌ها سوخت نداشت و از مدار تولید خارج بود؛ حالا با تامین سوخت این نیروگاه، به تدریج و ظرف ۳ ماه آینده امکان تولید با حداکثر ظرفیت را دارد. اما احداث نیروگاه‌های هسته ای، هم زمان و هم سرمایه گذاری بیشتری می‌طلبد و روی این مورد هم نباید زیاد حساب کرد.
کد خبر : ۲۴۳۸۱۰

رفع خاموشی ها نیازمند سرمایه گذاری حداقل ۱۵ میلیارد یورویی!

به گزارش بورس نیوز، این روزها همه از قطعی مکرر برق گلایه دارند و علاوه بر آنکه قطعی برق، زندگی مردم را مختل کرده،‌ فعالیت در بسیاری شرکت‌ها و صنایع را هم به تعطیلی کشانده است. تقاضای برق در روزهای پیک مصرف برق، بیش از عرضه است و تعادل عرضه و تقاضا درگرو افزایش ظرفیت صنعت نیروگاهی است‌‌. در غیر این صورت، باید به دنبال واردات برق باشیم! این در حالی است که صنایع تولیدی هم با این کمبود برق، دیگر امکان افزایش ظرفیت تولید ندارند!

در احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه در سال ناتوان بوده‌ایم؛ چطور انتظار دارید امروز کلنگ احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه را بزنیم و به‌سرعت به نتیجه برسد. ضمن اینکه کمبود برق در ۳ الی ۴ سال آینده به ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

پرویز غیاث‌الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر با کمبود ۱۲ هزار مگاوات برق مواجه هستیم که البته با توجه به شیب افزایشی مصرف برق در کشور و نیز فرسوده بودن نیروگاه‌های برق فعال فعلی، میزان کمبود برق، هرسال بیشتر خواهد شد ضمن آنکه معمولاً باید مقداری ذخیره برق هم در نظر گرفت که اگر بخشی از شبکه تولید از مدار خارج شد، جایگزین شود و فعلاً هیچ ذخیره‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی برق، نیاز به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون یورویی است. به عبارتی برای تأمین کمبود برق حداقل به ۱۲ نیروگاه هزار مگاواتی برق نیاز داریم که سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری و صرف زمان ۳ ساله دارد! بنابراین اصلاً انتظار بهبود اوضاع ظرف ۳ سال آینده را نداشته باشید، چون وضعیت هرسال بدتر خواهد شد و رفع این مشکل به این زودی‌ها، رویایی بیش نیست. اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نیروگاه‌های قدیمی هم همین‌قدر سرمایه و زمان می‌برد.

غیاث‌الدین افزود: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه هرسال باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث می‌شد که در این دوره هرگز بیش از ۲ هزار مگاوات در سال احداث نیروگاه صورت نگرفته و ما در احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه در سال ناتوان بوده‌ایم؛ چطور انتظار دارید امروز کلنگ احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه را بزنیم و به‌سرعت به نتیجه برسد. ضمن اینکه کمبود برق در ۳ الی ۴ سال آینده به ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

این فعال صنعت برق در رابطه با تأثیر تحریم بر وقفه‌ای که در توسعه صنعت نیروگاهی رخ‌داده، گفت: خوشبختانه شرکت مپنا، جزو بزرگ‌ترین سازندگان نیروگاه در دنیا است و می‌تواند تجهیزات نیروگاه‌ها را تأمین کند؛ اما انتظار احداث این ظرفیت در کوتاه‌مدت، عبث است!

وی اضافه کرد: احداث نیروگاه فرایندی دارد که حتی در صورت جذب سرمایه‌گذار، باید طی شود و حداقل زمان لازم برای این فرایند، ۳ سال است‌. تنها اتفاقی که می‌توان در یک سال آینده انجام داد، تکمیل نیروگاه‌های در دست احداث است تا با اضافه شدن آن‌ها به مدار تولید، حداقل بخشی از مشکل برطرف شود. البته ظرفیت این نیروگاه‌ها نسبت به حجم کمبود برق، زیاد نیست؛ اما مشکلات آن‌قدر حاد شده که حتی از یک کیلووات برق هم نباید گذشت. سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید هم از همین امروز باید آغاز شود تا در ۵ سال آینده، منحنی خاموشی‌ها، کاهشی شود. طبق پیش‌بینی‌های ما، منحنی خاموشی‌ها در ۵ سال آینده، افزایشی خواهد بود.

غیاث‌الدین در مورد تولید برق در نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ظرفیت هزار مگاوات برق، مدت‌ها سوخت نداشت و از مدار تولید خارج بود؛ حالا با تأمین سوخت این نیروگاه، به‌تدریج و ظرف ۳ ماه آینده امکان تولید با حداکثر ظرفیت را دارد. اما احداث نیروگاه‌های هسته‌ای، هم‌زمان و هم سرمایه‌گذاری بیشتری می‌طلبد و روی این مورد هم نباید زیاد حساب کرد.

وی در خاتمه ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر، سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: تعرفه خرید برق از نیروگاه‌ها متناسب با رشد سایر کالاها و خدمات، افزایش نداشته است. با توجه به بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برق، سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت ندارند. انتشار اوراق با نرخ مثلاً ۲۰ درصد و عرضه در بازار سرمایه برای تأمین مالی احداث نیروگاه جدید هم اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. این در حالی است که نیروگاه ای فعال حتی سرمایه در گردش کافی برای تعمیرات دوره‌ای ‌ندارند و هرسال بخشی از ظرفیت تولید هر نیروگاه به خاطر فرسودگی و عدم نوسازی از مدار خارج می‌شود. با این وضعیت، انتظار رشد صنایع هم نباید داشت که رشد صنایع بدون برق محال است.


  • بیشتر بخوانید: 

مطالبه‌های میلیاردی "دماوند" و جیب‌خالی برقی‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس

تهدید جدی پیش روی صنعت فولاد/گوش مسئولان، بدهکار مشکلات ما نبود
عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تهدید جدی پیش روی صنعت فولاد/گوش مسئولان، بدهکار مشکلات ما نبود

جمع آوری ۱۱۸ مرزعه رمزارز در همدان
از سال ۹۸ تاکنون رقم خورد؛

جمع آوری ۱۱۸ مرزعه رمزارز در همدان

خبری از افزایش تعرفه خرید برق نیروگاه‌ها نیست
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

خبری از افزایش تعرفه خرید برق نیروگاه‌ها نیست

ارسال نظر