بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
تعدادی از نمادهای معاملاتی از جمله "پارسان" و "کبافق" در حالی طی روز گذشته مورد بازگشایی قرار گرفتند که شبهاتی پیرامون آنها وجود داشت. بطوریکه رعایت محدودیت حجمی و نیز دامنه نوسان قیمتی بر سهم در زمان بازگشایی، موجب گردید اعتراضات زیادی در خصوص آنها بروز کند.
کد خبر : ۱۱۸۴۰۶
تعدادی از نمادهای معاملاتی از جمله "پارسان" و "کبافق" در حالی طی روز گذشته مورد بازگشایی قرار گرفتند که شبهاتی پیرامون آنها وجود داشت. بطوریکه رعایت محدودیت حجمی و نیز دامنه نوسان قیمتی بر سهم در زمان بازگشایی، موجب گردید اعتراضات زیادی در خصوص آنها بروز کند.

در همین ارتباط رییس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در راستای رعایت ماده 16 دستورالعمل معاملات بورس اوراق بهادار متوقف گردید تا پیرامون آثار ناشی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی بر سودآوری این هلدینگ و زیر مجموعه هایش شفاف سازی لازم انجام شود.

مسلم پیمانی افزود: با ارایه گزارش شفاف سازی مبنی بر عدم وجود آثار با اهمیت ناشی از مصوبه اخیر مجلس، دیروز نماد "پارسان" آماده بازگشایی شد. اما با توجه به اینکه مطابق ماده 20 همان دستورالعمل، یک نماد معاملاتی در صورتی بدون محدودیت دامنه نوسان باز می شود که تغییر با اهمیت بیش از 20 درصد در سودآوری آن اتفاق افتاده باشد. اما به دلیل عدم وجود آثار با اهمیت در سودآوری "پارسان"، این نماد با اعمال محدودیت دامنه نوسان مورد بازگشایی قرار گرفت.

این مقام مسئول در خصوص اعمال محدودیت حجمی در زمان بازگشایی این نماد نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم با اعمال دامنه نوسان محدود قیمتی مورد بازگشایی قرار گرفت، پس با این نماد نیز همانند سایر نمادهای مجاز که محدودیت حجمی برای آنها اعمال می گردد، رفتار شد.

وی در خصوص چرایی لزوم بازگشایی نماد "پارسان" طی معاملات دیروز در شرایطی که نماد مذکور دوباره در پایان همان روز متوقف شد، اظهار داشت: یکی از دلایل این بازگشایی نماد پیش از برگزاری مجمع بود تا با فراهم شدن امکان معامله سهم، سهامدارانی که تمایل به حضور در مجمع شرکت را نداشتند بتوانند سهام خود را بفروشند. در نتیجه با پیگیری انجام شده و همکاری شرکت و سهامدار عمده جهت ارائه اطلاعات نماد مذکور طی روز گذشته مورد بازگشایی قرار گرفت. البته سهامدار عمده نیز با جمع آوری صف فروش شکل گرفته، اقدام به حمایت از سهام خود کرد.

پیمانی در پاسخ به اینکه چرا این شرکت سرمایه گذاری پیش از ارایه گزارش شفاف سازی شرکت های زیرمجموعه خود و بازگشایی آنها، اقدام به انتشار اطلاعیه شفافیت و بازگشایی نماد کرده، ابراز داشت: با توجه به اینکه سال مالی جاری "پارسان" پایان آذر ماه است، نیازی به بررسی آثار ناشی از افزایش نرخ خوراک بر سودآوری تمامی زیرمجموعه های خود نداشت و تنها شرکت پتروشیمی پردیس بایستی آثار این امر را مشخص می کرد. از این رو، با توجه به اینکه "پارسان" سهامدار "شپدیس" است، به اطلاعات این زیرمجموعه خود نیز دسترسی داشته و اثر آن را بر سودآوری خود افشا نمود. بازگشایی نماد پارسان نیز با این اطلاعات امکانپذیر بود. در این قبیل موارد سازمان بورس سعی دارد تعادلی بین دو اصل شفافیت و نقدشوندگی ایجاد کند. برای مثال در صورتی که میخواستیم بازگشایی نماد را تا ارائه اطلاعات با جزئیات کامل به تعویق بیاندازیم، اصل نقدشوندگی سهام زیر سوال میرفت و این امر حتی میتوانست فشار فروش بر دیگر سهام را افزایش دهد. اگر هم اجازه بدهیم تمامی نمادها بدون توجه به ارائه اطلاعات به طور دائم مورد معامله قرار بگیرند اصل شفافیت زیر سوال میرود. لذا نمیتوان نگاه صفر و یکسان به موضوع داشته و همیشه باید تعادلی بین این دو اصل ایجاد کرد.

اندر حکایت بازگشایی نماد "کبافق"

رییس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس پیرامون نحوه بازگشایی نماد "کبافق" و کشف قیمت آن تنها با معامله 41 سهمی پس از ارایه تعدیل منفی 86 درصدی، گفت: طبق تبصره ماده 22 چنانچه سهمی مورد بازگشایی قرار گرفته اما معامله نشود، حداکثر یکبار دیگر براساس مکانیزم حراج کشف قیمت می شود. اما اگر در روز دوم نیز سهم قیمت نخورد، در مرحله بعد با دامنه محدودیت نوسان قیمت مورد بازگشایی قرار می گیرد.

پیمانی ادامه داد: در این شرایط میزان حجم سهام معامله شده اهمیتی نداشته و نماد حتی با معامله یک سهم نیز کشف قیمت می شود زیرا به مانند سایر نمادهای عادی بازار دامنه نوسان آن بسته شده و حجم معاملات اندک باعث نمیشود که ناظر معاملات آن را ابطال کند.

زمان بازگشایی سایر نمادهای پتروشیمی

وی در خاتمه سخنان خود پیرامون زمان بازگشایی سایر نمادهای پتروشیمی عنوان کرد: پتروشیمی ها تا پایان بهمن ماه فرصت داشتند گزارش های سال 93 خود را منتشر کنند. در این رابطه سازمان بورس نیز پیگیر موضوع است تا هرچه سریع تر نمادهای باقیمانده گروه پتروشیمی نیز در اسرع وقت مورد بازگشایی قرار گیرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
خوب شما یا از این قوانین خبر داشتید و فقط ابروی خبر گذاری خودتون بردیدی یا اینکه بازم ابروی خودتون بردید..شما هم مثل خیلی ها هیجانی عمل کردین..متاسفم
soheil
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
با تمام کسانی هستم که بی جهت و بی دلیل

با برنامه ریزی و هدف موجب سرریز شدن قیمت

و ایجاد شایعه از نوع گزارش پیشبینی و شایعه

در بازار هستن خیر از زندگیتون نبینید شما

انسان نیستید یه مشت سفته باز و رانت خور

بجون مردم افتادید فقر و نکبت رو بهشون

هدیه دادید تغاص کاتونا میبینید به یگانگی

پروردگار حرص و جوشی که به جون سهامدارهایه

حقیقی بازار دادید دامنتونا میگیره
کچل
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
با سلام بر همه دوستان. از نگاه تخصصی و بر اساس جمیع اوضاع و شرائط بازار ، آیا بازگشائی نمادهای پتروشیمی با رنگ قرمز خواهد بود یا سبز؟ چرا چگونه و تا چه زمانی؟
رضا
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
سلام .نمادهای پتروشیمی باز گشایی شوند سقوط 3000 واحدی بورس را باید شاهد باشید مگر اینکه به طور مخصوص بازار ذستکاری شود
علی
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
جناب دکتر پیمانی مگه شما ریس ناشران هستید شما مسول نظارت بر بازار هسسید که خریداران وفروشندگان رادر سیستم معاملاتی کنترل کنید نه اینکه به حوزه غیر مرتبط اظهار نظر کنید قبلا هم در مجله بازار سرمایه نقش یک قاضی وخبرنگار را با موضوع بوی تخلفات مقاله نوشته بودید خواهسمند شما کنترل معامله گران را بکنید

مجید
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
دلیل بسته شدن و باز شدن اخابر چی بود؟اخابر که تعدیلش کمتر از 20 درصد بود!!!
بی قانونی در این بورس موج میزنه اونوقت اقایون دم از قانون میزنن