بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
در تحلیل حساسیت سهم نیز گفتنی است به ازای هر یک درصد تغییر در نرخ فروش محصولات ، سود هر سهم "خودرو" 13 تومان نوسان خواهد کرد.
کد خبر : ۱۲۳۱۷۹

مقدمه

کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است در 12 مهر ماه 1341 جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره برداری قرار گرفت.در اردیبهشت ماه 1346 بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال 1371 با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت.

ترکیب سهامداران

زیرمجموعه های شرکت

* شرکت ایران خودرو در حالی 65 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود 50 درصد از سهام ایران خودرو دیزل می باشد بنابراین شرکت ایران خودرو در مجموع بیش از 55 درصد از سهام "خاور" را در اختیار دارد.

* مالکیت بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان نیز در اختیار گروه ایران خودرو است و از سال 88 تا کنون بحث واگذاری آن توسط ایران خودرو مطرح میباشد. بنابراین در صورت فروش این بلوک میتوان شاهد ورود نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های مالی گروه ایران خودرو بود.

ظرفیت های تولید

*ظرفیت اسمی تولیدات ایران خودرو رقمی معادل 880 هزار دستگاه در سال می باشد که تنها حدود 45 درصد آن برای تولید سال جاری توسط شرکت برآورد شده است.

وضعیت تولید و فروش

*مقدار تولید شرکت ایران خودرو به تدریج از سال 92 تا کنون به دلیل فشار تحریم ها رو به کاهش گذاشته است. البته نکته حائز اهمیت در خصوص وضعیت فعلی این است که برآورد تولید برای سال 93 با افزایش نسبت به سال 92 لحاظ شده است.

نرخ فروش

ستون آخر کارشناسی بودجه 93 است 


*همان طور که از جدول فوق نیز پیداست شرکت ایران خودرو قیمت فروش محصولات خود را با اندکی رشد نسبت به سال 92 لحاظ کرده است.

وضعیت سودآوری

مفروضات تولید

*میزان تولید شرکت در کلیه محصولات به جز پیکان و دنا برابر با 70 درصد ظرفیت اسمی آنها در نظر گرفته شده است و در خصوص دو محصول پیکان و دنا برابر با بودجه 93 شرکت لحاظ شده است.

مفروضات فروش

*فروش محصولات در کلیه برآوردها برابر با میزان تولید در نظر گرفته شده است.

*نرخ فروش کلیه محصولات نیز برابر با بودجه سال 93 شرکت لحاظ شده است.

مفروضات بهای تمام شده

*در برآورد بهای تمام شده محصولات ، بهای مواد مصرفی با توجه به روند آن در سنوات گذشته ، درصدی از تولید و به تبع آن فروش محصولات در هر سال در نظر گرفته شده است.

مفروضات صورت سود و زیان

* سرمایه شرکت در برآوردها برابر با سرمایه جدید یعنی 12000 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

* درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال 93 برابر با بودجه 92 شرکت در نظر گرفته شده است ، اما به طور طبیعی با تغییر سودآوری زیرمجموعه های "خودرو" میتوان شاهد رشد این پارامتر صورت سود و زیان بود.

نکات حائز اهمیت

* ایران خودرو در حال حاضر رقمی حدود 3600 میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات مالی دارد که در صورت فروش بلوک "وپارس" رقمی حدود 2000 میلیارد تومان به نقدینگی شرکت افزوده خواهد شد که با این مبلغ بیش از نیمی از تسهیلات مذکور کاسته خواهد شد.

* در تحلیل حساسیت سهم نیز گفتنی است به ازای هر یک درصد تغییر در نرخ فروش محصولات ، سود هر سهم "خودرو" 13 تومان نوسان خواهد کرد.

نتیجه گیری:

در تحلیل پیش رو سعی برآن شد تا با ثابت در نظر گرفتن شرایط گوناگون همچون نرخ های فروش ، اثر افزایش تیراژ تولید بر سودآوری شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد. چرا که با توجه به شرایط کنونی ثبات نسبی قیمت خودرو محتمل ترین گزینه پیش رو بوده و تنها متغیری که میتواند با رفع تحریم ها اثر قابل اهمیتی بر روند سودآوری "خودرو" داشته باشد ، افزایش تیراژ تولید محصولات می باشد.

همانطور که از تحلیل فوق پیداست دستیابی به تولید حدود 70 درصد ظرفیت اسمی، به دلیل رشد قابل توجه درآمد فروش و از سوی دیگر کاهش هزینه های جذب نشده تولید می تواند موجب جبران زیان هر سهم شرکت شود و در حالت منطقی شرایط تحقق سود 51 تومانی به ازای هر سهم را فراهم نماید.

شایان ذکر است که جهش سود شرکت در سال 94 است که تحلیل آن در فرصتهای بعدی ارایه خواهد شد .

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خودرو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
آقا شك نكنيد خودروسازان سال 94 تازه از زيان خارح ميشن . امسال هم مثل سال گذشته هيچ سودي به سهامداران تعلق نخواهد گرفت نيازي به تحليل نيست اگه كمي سرتان تو حساب باشه از pe و eps اين شركتها ميتوان آينده آنان را ترسيم كرد
پدرام عباسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
خیلی تحلیل تخیلی هست. من فکر میکنم بورس نیوز خودش خودرو خریده
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
می گم بورس نیوز بد جوری خریدی ها هر طور شده می خوای سهمو نوجیه کنی!!!!!!!!!
ظرفیت 70 درصد در سال 93!!!!!!!!!
راستی تو که این همه ایراد به بورس می گیری یه دور گزارشتو چک کن ببین چند تا غلط توش پیدا می کنی؟؟؟؟
من که چهار پنج تا سوتی توش پیدا کردم
مهدی
JAPAN
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
511 ریال سود در سال 93 که بدون شک اتفاق خواهد افتاد و سود سال 94 به مراتب بیشتر خواهد بود
h
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
تازه اگر شرایط به گفته بهتر باشه و حداکثر تولید هم بفروش برسد که با این افزایش ها و تورم که محال است پس دو دو تا چهار تا میتوان گفت پوشش سود 93 تازه جبران زیان سالهای قبل را نخواهد داشت پس باید دید در 94 به خبر است وضعیت صورت حسابها چیست انوقت نظر داد
راشد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
بورس نیوز به همین خیال باش
rrrr
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
لطفا از مفروضات در نظر گرفته شده کامل تر توضیح دهید
مهدی
JAPAN
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کامنتهای 1 و 2 و 3 هنوز هم دیر نشده. خودتون رو گول نزنید و یه کم واقع بین باشید. خودروییها در سال 93 و 94 بازدهی بسیار خوبی رو نصیب سهامدارنشون میکنن.
مپنا رو یادتون رفته؟ کی فکر میکرد از 160 تومان برسه به 1300 تومان؟ همین اتفاق بدون شک برای خودرو و سایپا خواهد افتاد.
ر
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
فعلا دارن خودروییهارو میندازن روزی که رو منفی قفل کنه و صفهای فروش چند روزه و چند هفته ای خدا بخیر کنه
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
بااین تحلیلهای الکی مردم گمراه نکنید.باشاید واگر ......کار درست نمی شود
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
با توجه به قیمتهای خودرو و درصد گرانی اعمال شده از این به بعد میتوان روی سهام و اینده ان خیلی حساب باز کرد
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
میزان فروش رو اعلام کنید این شرکت با مشکل فروش دست به گریبان است خواهید دید ...
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
می دونم که نظرم پخش نمیشه اما خب نوشتن حق ماست
بورسی نیوز خوردو زیاد داری انگار؟!!!!!!!؟!!!!
برو واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز مردم رو بدبخت کردی با این تحلیلهای آبکی و بی پایه و اساس، من واقعاً احترام میگذارم به شما و تلاشتون ولی صنعتی که بحران رو پیش رو داره و رکود رو میگذرونه آخه چی داره که این صورتهای مالی رو با احتمال فروش بلوک و ثابت موندن هزینه های تولیدش براورد می کنید؟!!!!
از ایران خودرو بازدید کردید؟
خطوط تولید افتضاح اند!!!!!!!!
این براورد ها رو حتی شرکت "فورد" هم نمی تونه انجام بده که شما برای ایران خودرو انجام دادید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم ایران خودتون رو با خرید خودرو بدبخت نکنید...
علی
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
مردم محصولات این شرکت را به دلیل گرانی و عدم کیفیت مانند چند سال پیش نمی خرند.
حسین مظفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
نمایشگاه پالایشگاه و پتروشیمی است شما یک گزارش نمی زنید ولی نماینده پژو که میاد تو ایران فقط یک لیوان آب می خوره سریع خبر و تفسیر و تحلیل خودرویی ها شروع می شه
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
صد در صد ایران خودرو سهم پیش تازه برای سهمی که از زیان خارج شده و به سود رسیده به نظر شما چقدر تعدیل+ می توان در نظر گرفت . دوستان کمی واقع بین باشید .خودرو اگر یک قرارداد خارجی با پژو امضا کنه سهمی حداقل 1 دلار میشود . حالا چشماتونو ببندید و از خودرو بد بگید
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
خبر هاي بنيادي مربوط به سهام هاي خودرويي
1- افزايش 176% توليد خودرو و رسيدن به بالاي روزي 2000 تا توليد خودرو در ايران خودرو و سايپا
2- تخصيص ارز مبادله به خودروسازان
3- فروش دارايي هاي مازاد و احتمال بسيار قوي خريداري سهم دولت (36%) از سايپا توسط تامين اجتماعي (در حال توافق نهایی)
4- قرارداد شرکت هاي خودروسازي خارجي با خودروسازان داخلي و تمايل به خريد اين شرکت ها
5- پولي که پشت سهم ها آمده
6- افزايش نرخ خودرو
7- افزايش سرمايه سنگين خساپا و خپارس و مرحله دوم افزايش سرمايه خودرو در تيرماه
______________________
امسال سال گروه خودرو است. خودرويي ها براحتي با توليد روزي 2000 تا خودرو ميتوانند تا آخر سال حدود 150 تومان سود بسازند و به قيمت سهام هاي پالايشگاهي برسند

bahram
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
چرااز عرضه اولیه خبری نیست خیلی خوب بود
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
بورس نیوز لطفا کامنت ها رو گزینش نکن. کامنت من رو نشون ندادی.
اولا اینکه دوستانی که از خودرویی ها جا موندن و قصد دارن وارد سهم های خودرویی بشن میان اینجا و کامنت های جو منفی میزارن. به حساب خودشون میخوان با این کامنت ها قیمت سهم های خودرویی پایین بیاد تا بتونن وارد بشن. اینجا لازمه به این دوستان و کسانی که مثل اینها فکر میکنند بگم که تا کی میخواید گول خودتون بزنید و مقاومت کنید؟ هنوز هم میتونید وارد سهم های خودرو و سایپا بشید.
مثالهایی میزنم که متوجه بشید: کی فکر میکرد مپنا از 160 به 1300 برسه؟ کی فکر میکرد شاوان و شراز و شبندر ... به اون قیمتهای سال 92 برسند؟ پس شک نکنید که نوبتی هم باشه نوبت خودرو و سایپا هست که همین اتفاق براشون بفته.
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶
کاملا با کامنت اول موافقم.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
فقط سفته بازی...ریسک خیلی خیلی خیلی بالایی دارند
احمد
NORWAY
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
ازطلابودن بشيمان كشته ايم مرهمت فرموده مارامس كنيد.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
با سلام و عرض ادب
اون دوستانی که میفرمایند چه کسی این خودروهای گران و بی کیفیت را میخرند میشه بگن اگه کسی نمیخره پس چرا انقدر قیمت بالا میره؟؟؟؟؟ دوستان عزیز در علم اقتصاد وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشه قیمت بالا میره
با تشکر فراوان
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.