تحلیل بنیادی شرکت ایران خودرو با استفاده از 70 درصد ظرفیت
مقدمه
کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است در 12 مهر ماه 1341 جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره برداری قرار گرفت.در اردیبهشت ماه 1346 بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال 1371 با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت.
ترکیب سهامداران
زیرمجموعه های شرکت
* شرکت ایران خودرو در حالی 65 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود 50 درصد از سهام ایران خودرو دیزل می باشد بنابراین شرکت ایران خودرو در مجموع بیش از 55 درصد از سهام "خاور" را در اختیار دارد.
* مالکیت بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان نیز در اختیار گروه ایران خودرو است و از سال 88 تا کنون بحث واگذاری آن توسط ایران خودرو مطرح میباشد. بنابراین در صورت فروش این بلوک میتوان شاهد ورود نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های مالی گروه ایران خودرو بود.
ظرفیت های تولید
*ظرفیت اسمی تولیدات ایران خودرو رقمی معادل 880 هزار دستگاه در سال می باشد که تنها حدود 45 درصد آن برای تولید سال جاری توسط شرکت برآورد شده است.
وضعیت تولید و فروش
*مقدار تولید شرکت ایران خودرو به تدریج از سال 92 تا کنون به دلیل فشار تحریم ها رو به کاهش گذاشته است. البته نکته حائز اهمیت در خصوص وضعیت فعلی این است که برآورد تولید برای سال 93 با افزایش نسبت به سال 92 لحاظ شده است.
نرخ فروش
ستون آخر کارشناسی بودجه 93 است
*همان طور که از جدول فوق نیز پیداست شرکت ایران خودرو قیمت فروش محصولات خود را با اندکی رشد نسبت به سال 92 لحاظ کرده است.
وضعیت سودآوری
مفروضات تولید
*میزان تولید شرکت در کلیه محصولات به جز پیکان و دنا برابر با 70 درصد ظرفیت اسمی آنها در نظر گرفته شده است و در خصوص دو محصول پیکان و دنا برابر با بودجه 93 شرکت لحاظ شده است.
مفروضات فروش
*فروش محصولات در کلیه برآوردها برابر با میزان تولید در نظر گرفته شده است.
*نرخ فروش کلیه محصولات نیز برابر با بودجه سال 93 شرکت لحاظ شده است.
مفروضات بهای تمام شده
*در برآورد بهای تمام شده محصولات ، بهای مواد مصرفی با توجه به روند آن در سنوات گذشته ، درصدی از تولید و به تبع آن فروش محصولات در هر سال در نظر گرفته شده است.
مفروضات صورت سود و زیان
* سرمایه شرکت در برآوردها برابر با سرمایه جدید یعنی 12000 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
* درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال 93 برابر با بودجه 92 شرکت در نظر گرفته شده است ، اما به طور طبیعی با تغییر سودآوری زیرمجموعه های "خودرو" میتوان شاهد رشد این پارامتر صورت سود و زیان بود.
نکات حائز اهمیت
* ایران خودرو در حال حاضر رقمی حدود 3600 میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات مالی دارد که در صورت فروش بلوک "وپارس" رقمی حدود 2000 میلیارد تومان به نقدینگی شرکت افزوده خواهد شد که با این مبلغ بیش از نیمی از تسهیلات مذکور کاسته خواهد شد.
* در تحلیل حساسیت سهم نیز گفتنی است به ازای هر یک درصد تغییر در نرخ فروش محصولات ، سود هر سهم "خودرو" 13 تومان نوسان خواهد کرد.
نتیجه گیری:
در تحلیل پیش رو سعی برآن شد تا با ثابت در نظر گرفتن شرایط گوناگون همچون نرخ های فروش ، اثر افزایش تیراژ تولید بر سودآوری شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد. چرا که با توجه به شرایط کنونی ثبات نسبی قیمت خودرو محتمل ترین گزینه پیش رو بوده و تنها متغیری که میتواند با رفع تحریم ها اثر قابل اهمیتی بر روند سودآوری "خودرو" داشته باشد ، افزایش تیراژ تولید محصولات می باشد.
همانطور که از
تحلیل فوق پیداست دستیابی به تولید حدود 70 درصد ظرفیت اسمی، به دلیل رشد قابل
توجه درآمد فروش و از سوی دیگر کاهش هزینه های جذب نشده تولید می تواند موجب جبران
زیان هر سهم شرکت شود و در حالت منطقی شرایط تحقق سود 51 تومانی به ازای هر سهم را
فراهم نماید.
شایان ذکر است که جهش سود شرکت در سال 94 است که تحلیل آن در فرصتهای بعدی ارایه خواهد شد .
واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز
ظرفیت 70 درصد در سال 93!!!!!!!!!
راستی تو که این همه ایراد به بورس می گیری یه دور گزارشتو چک کن ببین چند تا غلط توش پیدا می کنی؟؟؟؟
من که چهار پنج تا سوتی توش پیدا کردم
مپنا رو یادتون رفته؟ کی فکر میکرد از 160 تومان برسه به 1300 تومان؟ همین اتفاق بدون شک برای خودرو و سایپا خواهد افتاد.
ر
بورسی نیوز خوردو زیاد داری انگار؟!!!!!!!؟!!!!
برو واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز مردم رو بدبخت کردی با این تحلیلهای آبکی و بی پایه و اساس، من واقعاً احترام میگذارم به شما و تلاشتون ولی صنعتی که بحران رو پیش رو داره و رکود رو میگذرونه آخه چی داره که این صورتهای مالی رو با احتمال فروش بلوک و ثابت موندن هزینه های تولیدش براورد می کنید؟!!!!
از ایران خودرو بازدید کردید؟
خطوط تولید افتضاح اند!!!!!!!!
این براورد ها رو حتی شرکت "فورد" هم نمی تونه انجام بده که شما برای ایران خودرو انجام دادید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم ایران خودتون رو با خرید خودرو بدبخت نکنید...
1- افزايش 176% توليد خودرو و رسيدن به بالاي روزي 2000 تا توليد خودرو در ايران خودرو و سايپا
2- تخصيص ارز مبادله به خودروسازان
3- فروش دارايي هاي مازاد و احتمال بسيار قوي خريداري سهم دولت (36%) از سايپا توسط تامين اجتماعي (در حال توافق نهایی)
4- قرارداد شرکت هاي خودروسازي خارجي با خودروسازان داخلي و تمايل به خريد اين شرکت ها
5- پولي که پشت سهم ها آمده
6- افزايش نرخ خودرو
7- افزايش سرمايه سنگين خساپا و خپارس و مرحله دوم افزايش سرمايه خودرو در تيرماه
______________________
امسال سال گروه خودرو است. خودرويي ها براحتي با توليد روزي 2000 تا خودرو ميتوانند تا آخر سال حدود 150 تومان سود بسازند و به قيمت سهام هاي پالايشگاهي برسند
اولا اینکه دوستانی که از خودرویی ها جا موندن و قصد دارن وارد سهم های خودرویی بشن میان اینجا و کامنت های جو منفی میزارن. به حساب خودشون میخوان با این کامنت ها قیمت سهم های خودرویی پایین بیاد تا بتونن وارد بشن. اینجا لازمه به این دوستان و کسانی که مثل اینها فکر میکنند بگم که تا کی میخواید گول خودتون بزنید و مقاومت کنید؟ هنوز هم میتونید وارد سهم های خودرو و سایپا بشید.
مثالهایی میزنم که متوجه بشید: کی فکر میکرد مپنا از 160 به 1300 برسه؟ کی فکر میکرد شاوان و شراز و شبندر ... به اون قیمتهای سال 92 برسند؟ پس شک نکنید که نوبتی هم باشه نوبت خودرو و سایپا هست که همین اتفاق براشون بفته.
اون دوستانی که میفرمایند چه کسی این خودروهای گران و بی کیفیت را میخرند میشه بگن اگه کسی نمیخره پس چرا انقدر قیمت بالا میره؟؟؟؟؟ دوستان عزیز در علم اقتصاد وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشه قیمت بالا میره
با تشکر فراوان