بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر : ۱۲۸۲۱۶
به گزارش شهرخبر،استرالیا، آمریکا و انگلیس به ترتیب از دیگر کشورهایی هستند که شرایط خوبی را برای اشتغال پرستاران ایرانی فراهم کرده اند و پرستاران مایل هستند برای کار به این کشورها مهاجرت کنند.

این در حالی است که بسیاری از بیمارستان های کشور محتاج پرستار هستند و با این همه خروجی از دانشکده های پرستاری کشور باز هم پرستاداران به دلیل شرایط بد شغلی حاضر به کار در بمارستان ها نیستند.

همین چند وقت پیش بود که احمد نجاتیان، معاون سازمان نظام پرستاری از مهاجرت ۱۰۰ پرستار ایرانی برای کار به خارج از کشور در ۶ ماه گذشته خبر داده بودو عنوان کرده بود: این پرستاران پس از مهاجرت به کشور باز نمی گردند.

وی، اولین مقصد مهاجرت پرستاران ایرانی را کشور کانادا معرفی کرده بود و گفته بود که از بین کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می کنند کانادا با ۴۷ درصد و امارات متحده عربی با ۳۳ درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

3 سال پیش محمود احمدي نژاد که به مناسبت ميلاد حضرت زينب (س) و روز پرستار در جمع پرستاران سخن مي گفت با بيان اينکه شرايط کار پرستاري در نظام سلامت کشور ارتقاي چشمگيري داشته است از مرضیه وحيد دستجردي وزير بهداشت وقت خواست هر چه زودتر آگهي استخدام 23 هزار پرستار را که مورد نياز جامعه بهداشت و درمان کشور است منتشر کند.

اين خبر اما با آب و تاب و نمايش شادماني پرستاران از صدا وسيما پخش شد تا داستاني تازه از اميدها و نااميدي ها براي اين قشر زحمتکش از جامعه پزشکي ايران رقم بخورد. داستانی که البته مانند همه وعده های محمود احمدی نزاد پایان خوشی نداشت چرا که هرگز عملی نشد!

با روی کار امدن دولت جدید نیز اما به نظر نمی رسد اوضاع پرستاران بهتر شود چرا که امسال نیز همانند سال‌های گذشته بودجه لازم برای حوزه پرستاری در لایحه بودجه 93 دیده نشده است و دو قانون مهم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری در بودجه سال آینده فاقد پیش‌بینی بودجه‌ای لازم هستند.

این در حالی است که با گذشت هفت سال از تصویب قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری و ارتقای بهره‌وری، هنوز این قانون اجرایی نشده است.

در این میان، به تازگی معاون پرستاري وزير بهداشت عنوان كرده است 20 هزار پرستار در كشور كم داريم و وزير بهداشت از به‌ كارگيري دانشجويان پرستاري براي جبران كمبود پرستار در مراكز درماني كشور خبر داده و گفته است: مجوز استفاده از دانشجويان پرستاري ترم 6 به بعد را داده‌ايم.

محمد ميرزابيگي در همايش پرستاران مشهد، اظهار كرده: بايد كمبود پرستار در كشور را جبران و به حداقل برسانيم كه اين امر از طريق راهكارهاي بلندمدت و كوتاه‌مدت پيگيري مي‌شود. این در حالی است که پرستاران گلایه های جدی از وضعیت کار خود دارند.

مینا پرستار 29 ساله یکی از بیمارستان های دولتی تهران است. بیمارستانی شلوغ و پر هیاهو با امکاناتی نه چندان در خور که به راستی ایثار پرستاران را طلب می کند.

او درباره شغل خود می گوید: می گویند پرستاری از شغل های بسیار مقدس است که اجر الهی دارد اما ما پرستاران در دوران کاری خود و با شرایط سخت کاری واقعا دچار فرسودگی جسم و روح می شویم اما کسی به فکر ما نیست که نیست.

مینا ادامه می دهد: در واقع قطع امید پرستاران از تحقق مطالبات پرستاری، باعث سرخوردگی و نارضایتی ما شده است و حاکم شدن چنین شرایطی بر حرفه پرستاری، آثار زیانباری در حوزه سلامت بر جای می‌گذارد و اولین ضرر آن را بیماران می بینند چرا که پرستار با مشغله های زیاد و حقوق و مزایای کم دیگر جانی برای درست کار کردن ندارد.

این پرستار همچنین درباره شب کاری های طاقت فرسا می گوید: شغل پرستاری در واقع شب و روز و تعطیلی و غیر تعطیلی نمی شناسد و پرستاران همواره درگیر شغل خود هستند و حتی بیرون از بیمارستان هم نزدیکان توقعات خاص از پرستاران دارند. شب های بیمارستان واقعا طاقت فرسا است و انرژی زیادی از پرستاران می گیرد و شاید به همین دلیل است که پرستاری یکی از شغل های پر درامد در اروپا و آمریکا ست اما در ایران برعکس است!

محسن تنها پرستار مرد این بیمارستان هم به خبرنگار شهرخبر می گوید: مردان تمایلی برای پرستار شدن ندارند چرا که هم شب و روز درگیرند و هم حقوق اندکی می گیرند و این در حالی است که نیاز به پرستار مرد در خیلی از بیماری ها محسوس است.

او ادامه می دهد: بسیاری از بیماری های مردانه وجود دارد که خود بیماران با وجود پرستار زن احساس راحتی نمی کنند و این ریشه در فرهنگ ما دارد اما با این وضعیت هیچ مردی تمایل به پرستار شدن ندارد.

با این تفاسیر به نظر می رسد اگر وزارت بهداشت باید هر چه سریع تر در این خصوص چاره اندیشی نکند و به وضعیت پرستاران رسیدگی نشود به زودی بیمارستان هایی می مانند خالی از پرستار و پرستارانی که مهاجرت را به ماندن در وطن ترجیح می دهند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
طاهره فراهانی
ROMANIA
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
هر انچه دوستان گفتند واقعیت محض است من یک پرستارم.شاهد تبعیض در بیمارستان بین پرستاران و پزشکان هستم ما تا صبح بیداریم و پزشکی که بابت کشیک 24 ساعته اقامت در بیمارستان 800 هزار تومان می گیرد و این پول فقط بابت اقامت است نع کارهایی که ما انجام می دهیم و به نام او ثبت می شود و این پزشک تا صبح خواب.واقعا عدالت بسیار است و واقعا این پولها حلال.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.