بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
کد خبر : ۱۳۷۵۹۰
سرویس اقتصادی «فردا»-طی روزهای گذشته گذشته افزایش قیمت اکثر سهام بورسی و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام در برخی نمادها به‌گونه‌ای بوده که طی معاملات روزهای اخیر نماگر بازار سرمایه توانسته به مدد رشد قیمتی سهام صنایع پتروشیمی، معدنی، تجهیزات و بانکی با رشد همراه شود. همین مسئله سبب شده تا زمزمه های بازگشت بورس به دوران رونق افزایش یابد. در این باره اما کارشناس برجسته مسائل اقتصادی کشورمان نظری دیگر دارد. ابراهیم رزاقی در گفتگو با خبرنگار«فردا»از عوامل نزول بورس و راهکارهای رونق دوباره آن سخن گفت.

- چه عواملی سبب شد تا بورس در طول یک سال اخیر روندی نزولی به خود بگیرد؟
در زمان آغاز به کار بورس قرار بود که فعالیت این بازار در جهت جمع آوری سپرده های مردم و انتقال آن به فعالیت های تولیدی باشد تا بدین صورت جامعه از طریق خرید و فروش سهام بورس به سمت صنعتی شدن و کارهای تولیدی حرکت کند. اما الان مدت هاست که این بازار به اقتصاد قمارخانه ای تبدیل شده است. یعنی ثروتمندان دغدغه تولید ندارند. نظارتی هم نیست که اگر ثروتمندان تخلفی داشتند، از آن جلوگیری شود و بحث، فقط بحث سود و ثروت است. خاصیت سود و ثروت نیز این است که سرمایه داران هر کجا این 2 عامل بیشتر و راحت تر به دست آیند، پول و سرمایه خود را به آن سمت می برند. خرید و فروش نیز همان خاصیتی است که ثروتمندان هم سود را در آن می بینند و هم ثروت را. خرید و فروشی که همه می دانند سود آن بسته به عرضه و تقاضا و شرایط آن دارد. به عنوان مثال وقتی سود یک کارخانه به هر دلیلی بالا رود، مردم و سرمایه داران به سرعت به سمت آن گرایش پیدا می کنند. مردم کاری هم به علت بالا رفتن سود کارخانه ندارند و فقط به این نگاه می کنند که هر کس سهام این شرکت را خریده پولدار شده است. بعد، این فعالیت به جایی می رسد که سود این کارخانه به حدی بالا می رود که هیچ ربطی به ارزش آن کارخانه ندارد و سهام چند برابر شده است.



- چگونه می شود که به یکباره سهام یک کارخانه به سرعت افزایش پیدا می کند؟
برخی اوقات کارخانه داران این فعالیت ها را انجام می دهند. یعنی سهام را دستکاری می کنند اما به بازار عرضه نمی کنند، بدین وسیله کمبود ایجاد می کند و خودش حتی سهام را خریداری هم می کند تا قیمت سهام کارخانه بالا رود. در ایران نیز چندین مورد از این اتفاقات رخ داده است. این نوع سرمایه گذاری که پولدارها انجام می دهند یک نوع دزدی است. 

- اگر بنا باشد مواردی که سبب شد بورس از رونق خارج شود را بیان کنید به چه نکاتی اشاره می کنید؟
عدم وجود نظارت درست، عدم دریافت مالیات از کسانی که خرید و فروش می کنند و عدم شناسایی افراد سرمایه گذار در این روند و همچنین عدم شناسایی اخلالگران، از جمله علت های روند نزولی بورس است. همه این مسائل نیز جرم است چراکه هدف رسیدن به تولید بوده نه اینکه یک پولدار شوند و یک عده دیگر ضعیف تر. 

- افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند تا چه حد ضرر کردند؟
در حال حاضر 50 درصد سرمایه برخی افراد که در بورس سرمایه گذاری کرده و سهام های با قیمت بالا را خریداری کرده بودند از دست رفته و ضرر کرده اند. بعضی وقت ها بیشتر از اینها هم ضرر بوده است.

- در حال حاضر به نظر شما سرمایه گذاری در بورس معقول است؟
سرمایه گذاری در شرایط فعلی یک جور قمار است. یک عده می برند و یک عده می بازند. ولی نکته مهم این است که فضایی به وجود می آید که کسی وارد بخش تولید نمی شود. 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوص حال حاضر کشور است. اگر این رقم وارد بخش تولید می شد، الان ایران در 7 یا 8 سال یک کشور صنعتی می شد. 

- خوب چرا سرمایه گذاران ما در تولید سرمایه گذاری نمی کنند؟
برای اینکه زحمت دارد و سودش نیز کم تر است. آن طرف اما نه زحمتی هست، سود هم بالاست. اینگونه مطرح شده بود که انتظار داریم 50 میلیون ایرانی سهام خریداری کنند. کجا می رود این پول مردم و چه نظارتی هست که این پول جمع شده در تولید خرج شود؟ اگر این رقم ها زودتر از این به تولید می رفت، یک نفر فقیر در کشور نداشتیم و یک نفر بیکار نبود. 

- دولت ها چه نقشی در این روند دارند؟
دولت ها که شیفته اقتصاد لیبرالی و آمریکایی هستند. فکر می کنند این اقتصاد مطلوب است. حتی در سطح جهانی نیز این تفکر وجود دارد. کره جنوبی و مالزی از این دست کشورها هستند. چرا پس اندازها در کار تولیدی صرف نمی شود؟ چون تولید مبنا نیست و سود مبناست. همه دنبال دلالی وخرید و فروش هستند. اگر دولت تغییر عقیده داده و نظارت کافی داشته باشد و مجلس نیز قوانین لازم را تصویب کند، می توان توسعه صنعتی ایران را با سرعت بالا حرکت داد. ولی با این فضا تقریبا غیر ممکن است. 

- این روزها مطرح می شود که بورس دوباره در حال رونق است. به نظر شما این اتفاق در حال رخ دادن است؟
من نشانه ای در این زمینه ندیدم. خیلی ها در بورس ضرر کردند و بعید است که این افراد حالا حالاها اگر سرمایه ای داشته باشند دوباره به بورس بازگردانند. مگر اینکه قیمت ها بالا رود که آن هم ظاهری است و واقعی نیست. اگر حالت طبیعی باشد غیر ممکن است که به این صورت بورس به رونق قبلی برگردد. طبیعتا باید زمان بگذرد و ضرر دیده ها باید کنار روند و افراد جدیدی وارد این بازار شوند.

- اگر فرض را بر این بگیریم که بورس در حال رونق باشد، این رونق دائمی خواهد بود یا موقتی؟
چون بورس مانند موج بالا و پایین می رود اگر رونقی هم باشد موقتی خواهد بود. هر وقت بورس به کف می رسد خیلی از همان پولدارها می آیند و این سهام های کف قیمت را می خرند و چون از آینده مطلع هستند، آن را ذخیره می کنند تا در آینده وقتی بالا رفت، آن را استفاده می کنند. 

- چه پیشنهادی به دولت در این زمینه دارید؟
انگار نه انگار که دولت مدیریت بورس را هم برعهده دارد.اگر بورس خوب مدیریت شود، این جریان به طرف تولید کشاورزی و صنعتی می رود. از سازماندهی دقیق سرمایه گذاران، شفاف سازی، مدیریت بهینه و مجازات اخلالگران در بورس می توان برای بهبود شرایط استفاده کرد. شرایط نیز به گونه ای باشد که خرید سهام به سمت تولید رود تا گامی بزرگ در توسعه اقتصادی کشور برداشته شود. هر چند که رفتن بورس به سمت تولید سود کلان خیلی ها را از بین می برد. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
فقط ساخت و ساز
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
بیخود میگه بورس قماره، این کارشناس ضربه به بورس می زنه و هیچی بارش نیست
ناشناس
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
نمیشه کلی گفت! درحالت کلی، بورس خوبه: واسه همه: از سهامدار تا کارگر کارخونه، از دولت تا اقتصاد کشور. اما این وسط، یه سری یه کارهایی میکنن تو بورس که سود حاصله، از گوشت عفونی مردار هم نجستر میشه؛ داستان حق تقدمهای شرکت آهنگری تراکتورسازی (موسوم به خاهنح) رو که احتمالا خیلیهاتون شنیدین؛ یه نمونه بارز و جدیدشه...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
بیخود میگه بورس قماره، این کارشناس ضربه به بورس می زنه و هیچی بارش نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
مدرک کارشناسیت به در خودت میخوره انگار اصلا نمیدونی بورس چی هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
سود الفبای هر معامله ایست. فلسفه و انگیزه تولید در هر شرکتی نیز وجود سود میباشد. شما با کدام منطقی انتظار دارید مردم سرمایه خود را وارد تولید کنند، اما سودی بدست نیاورند؟؟ خرید سهام یعنی حمایت و مشارکت در تولید. شما چگونه آنرا دلالی مینامید؟ دلالی یعنی خرید و فروش ارز، سکه و آپارتمان که در آن هیچ تولیدی وجود ندارد و فقط یک کالا دست به دست میشود. شما با این استدلالات بدون منطق سواد خود را زیر سوال برده اید. (دکترای تبدیل انرژی)
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
قمار از دزدی تو روز روشن که بهتره
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
دولت باید از شرکت های بورسی بخواهد در اولین فرصت ممکن افزایش سرمایه دهند تا پول ها از بازار خارج نشده وبه سمت تولیدبرود.
بهرام سعيدلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
من واقعا تعجب ميكنم كه ايشان پسوند اقتصاد دان را به اسم خود اضافه كرده به نظر بنده ايشان ابتدايي ترين اصول اقتصاد را هم مورد توجه قرار نداده است اگر ميشود با ايشان از نزديك بحث ميكرديم حتما ايشان را قانع ميكرديم كه نظرات خود را عوض كند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
سلام تگر یکنفر حرف حساب زده وکارشناسی واقتصادی صحبت کرده همین اقاست کسانی که ناراحت میشن همین دلالهای نون به نرخ روز خور حرام خوار هستن که یکروز نزول میدادن حالا اومدن بورس من نزدیک به 15 سال است که فعالیت در امور سهام دارم وحرف ایشان را کاملا قبول دارم بورس ایران سراسر از معاملات جرم هست خیلی از سهمها را سفته بازان بالا وپایین میکنن بدون انکه اتفاق خاصی در سود دهی یا سایر عوامل موثر بر قیمت اتفاق افتاده باشد چه کسانی روی این سهمها هستند وچطور قیمت را بالا وپایین میبرن
محمد حاجیلو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
آقای عزیز
وقتی حاشیه سود شرکت ها زیر 15% هست و ریسک های مختلفی مثل افزایش هزینه ها مالی و حمل و نقل و انرژی و ال سی و تحریم و ... داریم، بنابراین اصلا کدام سرمایه گذاری چه بانکی و چه خصوصی جرات می کند سرمایه اش را در تولید و خدمات صرف کند؟
این می شود که جامعه می شود مرکز دلالی و همه دیگر را سر کیسه کردن و این وسط هم جنابان بانکدار و سرمایه داران خودشان می شوند چراغ دار این معرکه.

مالیات می خواهید ببندید اول به بزرگترین بازار دلالی کشور یعنی مسکن و بعد ارز و سکه ببندید که مردم را بدبخت کردند بعد بیایید لای چرخ اقتصاد چوب بیاندازید.

من هم حرف شما مرا قبول دارم بورس تهران یعنی خراب آباد. مالیات و کارمزد بسیار بالا چه سود کنید و چه ضرر کنید باید به دولت تقدیم نمایید. وقتی ابزار کافی و درست وجود ندارد که شرکت هایی که لااقل حاشیه سود بالاتر از نرخ تورم دارند بتواند سرمایه های سرگردان را جذب کنند پس دم نزنید. ابزارهایی مثل اوراق سهام ممتاز و ... قابل تبدیل به سهام عادی می تواند خیلی از سرمایه های دانه درشت کشور را به بورس جذب کند ولی کو و کجاست، دغدغه آقایان فقط این هست که در کارنامه ایشان بنویسند سرمایه گذار خارجی را جذب بورس کردند!

بورس بد هست یا خوب مال خودمان هست، شما بهتر از بروید به دنبال همان بازارهای دلالی خودتان، از مسکن و ارز و طلا و سکه و میوه و نهاده ها و کالا و ... گرفته تا ...
غلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶
واقعا برای نظر ایشان باید تاسف خورد .
این آقا با اون سوادش ( نمی دانم سواد دارد یا نه . باید به بی سوادی اش شک نکرد)
وقتی این حرف را بزند از دیگران چه انتظاری باید داشت.

وارد شدن سرمایه یعنی ورود پول به بورس یعنی مشارکت مستقیم و بدون واسطه در تولید در جهت توسعه و طرح های در دست توسعه شرکت های حاضر در بورس که نیاز به نقدینگی دارند یا به صورت افزایش سرمایه و یا پذیره نویسی و یا خرید سهام در جهت پشتیبانی از شرکت های بورسی و در واقع سرمایه گذار به جای اینکه سرمایه خودش را در بازار های کاذب و بی حاصل از جمله طلا و دلار وحتی سود بانکی سرمایه گذاری کند در بورس سرمایه گذاری می نماید که بسیار پسندیده است
مضافا اینکه در سازمان بورس کمیته فقهی وجود دارد که در همه موارد وقوانین بورس صاحب نظر هستند و تمام مصوبات موجود را با موازین شرعی و اسلامی مطابقت میدهند .
این حرف ایشان که لفظ قمار را در مورد بورس ارائه فرمودند واقعا توهین آمیز است باید از جامعه محترم بورس عذر خواهی کنند
hatef
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
سلام.دوستان راهنمایی می کنید قمار به چه معنی می باشد؟آیا قمار یک لغت عربی نیست؟برگردان لغت قمار درفارسی یا پارسی پشتو یا دری چیست؟سپاس دار شماییم.
دارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
راس میگه بنده خدا .حالا باب میلتون نیست یه چیز دیگه .تحلیل تکنیکال هم ابزار قماربازیه و گرنه اگر منظور سرمایه گذاری بود تحلیل فاندامنتال استفاده میشد در صورتی که قماربازان بورس همان سفته بازها یا دلالان هستند دیکه چرا واقعیت را انکار میکنید؟سرمایه گذاری یه روزه سه روزه آخر چطوری میگین مشارکت در تولیده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
با این دیدگاهی که ایشان به بازار سرمایه دارد در هیچ بورسی در هیچ جای دنیا ، حتی داو جونز نمی توان سرمایه گذاری کرد . به نظر می رسد سازوکار بورس را این افراد نمی شناسند ، ربطی به بورس تهران و داخل هم ندارد و متاسفانه در مورد آن اظهار نظر کارشناسی هم می کنند . مثلا ایشان می گوید دولت در قبال بورس مسئولیت دارد و لی از این غافل است که این حرف یعنی دخالت در سازوکار یک بازار و این درست نیست و اتفاقا دخالت دولت یکی از عوامل بروز وضعیت بد ماههای اخیر بود . ایشان چون بورس را نمی شناسد بازار اولیه و ثانویه را با هم ادغام شده می بیند ، تا بازار ثانویه پر رونق وجود نداشته باشد بازار اولیه رونق نمی گیرد و به تولید کمک نمی شود ، همین اشتباه را وزیر محترم اقتصاد هم در ماهها قبل داشت . مثلا اینها معتقد به وجود حباب در بورس بودند اما حالا این نظرشان را انکار می کنند . حیف که اختیار ما به دست نادانان افتاده است در همه امور البته .
حسین بیاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
اقا این کجایش قماره تو چه کار شناسی که بورس با قمار برابر می دانید پس ما وارد کار حرام شدیم شما به بازار سرما یه ضرز زدید یک کارشناس آب که نمی تو نه نظر بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
چرا نظر منو نگذاشتی که دفاع کرده بودم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
ارزش سهام که در سال گذشته بصورت غیر واقعی و حبابی بالا رفت نفعی به تولید نداشت و با ترکیدن حباب ایجاد شده سهامداران خرد بودند که ضرر کردند در حال حاضر نیز با افرایش معاملات روز یکشنبه به 600 میلیارد تومان نشانه خوبی است ولی باید احتیاط کرد و در دام همان میلیاردردهای زالو صفت نیافتاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
خاک برسرمان با این اقتصاد دان هایی که برای کشور تصمیم میگرفتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
مثل بچه یه روزه بورسی تحلیل داد واقعا متاسفم برات بورس نیوز که هر شر و بری رو منتشر میکنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
بورس از 24 رسید به 89 حالا اصلاح کرد از 89 تا 70 یه رفتار کاملا طبیعی بازار سرمایه است.
تحلیل این آقای اقتصاد دان خیلی سطحی این طوری که ایشون فکر می کنه بورس نیویورک باید 1928 نابود شده بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۲
تا دو ماه پیش که ارزش برخی از سهام به یک سوم کاهش داشت همه دارندگان چه بالاخریده ها و چه بقیه شاکی بودند این چند روز مقدار کمی از آن ضررها را جبران کرده است و هنوز خیلی ها در ضررهستند پس اگر واقعیت را بخواهید بورس قمارخانه هست و از نوع متقلبش هم هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹
قمار خونه بازار مسکن و بانکها هستند که حتی در زمان تحریم نتونستن نقدینگی پارس جنوبی تامین کنند ضعیفترین مدیرانو در راس کار گذاشتین بعد شروع به اراجیف گویی می کنید ....... شما حتی تعریف درستی از واژه هایی که بکار میگیرین ندارین .
دلال مسکن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
گل گفتی ای بزرگوار
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
در مورد اون قسمت از اظهارات این آقا در مورد مالیات باید عرض کنم که سهامداران بورسی مالیات میدهند آنهم مالیات مضاعف. یک بار وقتی شرکت ها می خواهند به سهامداران سود پرداخت کنند مالیات از آن سود قبلا کسر شده است و سود پس از مالیات به سهامداران پرداخت می شود و یک بار هم در فروش 0.5 درصد مالیات میدهند.
مسعودی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
عزیزم توصیه میکنم کتاب الفبای بورس رو بخون تا بفهمی در مورد چی داری حرف میزنی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
از قمار بدتر است كاملا" شبيه به شكار و شكارچي مي ماند هيچ گونه دليلي براي اينگونه افت و خيز ها در سهام وجود ندارد اگر در هر كشوري هر گونه حادثه اي هم بيايد حتي زلزله 10 ريشتري نبايد در بورس چنين اتفاقي بيافتد كدام يك از اين شركت هاي بورسي ورشكست شده اند .بورس دام شياطين مي باشد و تله كار گذاشته شده و دنبال فرصت هستند كه تله را بكشند و تودر دام گير كني سال 84 مبلغ دوازده ميليون تومان باختم ولي حيا نكردم سال 92 مجددا" 17ميليون تومان ديگر باختم
رضا یونسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
ابراهيم رزاقی، اقتصاددان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، متولد سال 1318 در تهران است. فارغ‌التحصیل مقطع دكتری در رشتهٔ توسعهٔ اقتصادی از فرانسه در سال 1335 است. سابقهٔ تدریس در دانشگاه‌های مختلف را دارد و هم‌اکنون دانشیار بازنشستهٔ دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه تهران است
ناشناس
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
آقا رضا ایشون در 17 سالگی دکترا گرفته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
ازکارشناس محترمی بعید است اینگونه نظر پردازی کدام کاردرسته که بورس دومی باشد
درکدام کشور همه کارها صددرصد درست است درایران نیست کدام کشور ازکارافتاده ها راوزیر میکنند کدام کشور به چهارجلد کتاب خوانده استادی اهدامیکنند ک؟؟؟؟؟؟
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
ایشون در زمان اقای احمدینزاد هم همین حرفها رو میزد احمدی نزاد به اشتباهش پی برد این اقا هنوز پی نبرده کلا ایشون تمام صحبتهایی که از اقتصاد میکنه ساده لوحانه و عامرانه است در صورتی اقتصاد امروز در دنیا خیلی پارامترهاش عوض شده اقتصاد هم باید سیاسی باشد هم علمی این صحبتهای این اقا مال صد سال پیش است
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
آقاياني كه به نظر اين استاد بزرگوار توهين ميكنند، بگويند پولي را كه من 10 ماه قبل بايت كگل1100 كچاد1050 فايرا 800 كچيني 1050 و غالبر 550 داده‌ام و الان شده 550، 450، 450، 460، 210 تومان آيا اين پول به توليد تزريق شده؟ مسلما نه و ميدانيد به جيب چه كساني رفته! درد آنهايي كه ميدانند از اين است!! و خنده‌دار است كه با وجود يك سوم شدن سرمايه، بايد ماليات هم بدهيم!!!!!!
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
درسته که سفته بازان می تونن قیمت سهامو بالا و پایین کنن ولی در نهایت سهم به سمت قیمت ذاتی خودش میل می کنه پس ای انسانهای بورس باز حرفه ای اگه به سهمی اعتقاد دارین با نوسانهای کوتاه مدت گول نخورین و نذارین که سفته بازا از شما سوءاستفاده کنن. حساب حساب دودوتا چهارتاست. اگه درست حساب و کتاب کنین نمی بازین. نیازی هم به رانت نیست. همین من تا الان 5000تومن تو بورس سود کردم.