بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
بورس در کنار وجود ابهام در وضعیت اقتصادی کشور و شرایط سودآوری صنایع مختلف موجب عدم تمایل افراد برای سرمایه گذاری در بورس و در نهایت ایجاد مشکل کمبود نقدینگی در این بازار شده است.
کد خبر : ۱۴۴۸۶۰
نویسنده :
جمشیدی
کمبود نقدینگی در حالی مشکل اصلی بازار سرمایه به شمار می رود که به نظر می رسد این امر متأثر از عوامل مختلفی در بورس پدید آمده است.

مدیر سایت بتا سهم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به تعویق افتادن زمان توافق جامع هسته ای، افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و جذابیت بازارهای رقیب با بورس در کنار وجود ابهام در وضعیت اقتصادی کشور و شرایط سودآوری صنایع مختلف موجب عدم تمایل افراد برای سرمایه گذاری در بورس و در نهایت ایجاد مشکل کمبود نقدینگی در این بازار شده است.

نوید خاندوزی افزود: از میان عوامل مذکور تأثیر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بر روند بازار سرمایه بیش از ابهامات موجود در وضعیت سیاسی کشور به شمار می رود براین اساس می توان گفت سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به اخبار منتشر شده پیرامون موضوع هسته ای کشور واکنش چندان با اهمیتی نشان ندهند. این در حالی است که با توجه به افت قابل توجه قیمت سهام شرکت های بورسی تداوم روند نزولی در بورس دور از انتظار است.

وی به اجرای دستورالعمل کاهش حجم مبنای شرکت های بورسی از اول اسفند ماه جاری اشاره کرد و ابراز داشت: اعمال برنامه کاهش حجم مبنای مجموعه های بورسی شروع خوبی برای برخورداری از بازار آزاد و رقابتی بود که در همین راستا می بایست به تدریج حجم مبنای شرکت های بزرگ بورسی برداشته شود و در کنار آن دامنه نوسان شرکت های فعال در بورس افزایش یابد. به نظر می رسد اجرای این برنامه موجب رشد قیمتی سهام شرکت ها بر مبنای وضعیت سودآوری و واقعی تر شدن روند قیمتی آنها می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه گزارشات پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 شرکت ها را بر مبنای نگرش واقع بینانه برشمرد و در این خصوص گفت: بودجه سال مالی آتی شرکت های بورسی در حالی مناسب و به دور از محافظه کاری ارزیابی می شود که با توجه به اوضاع اقتصاد جهانی و شرایط اقتصادی کشور انتظار انتشار چنین گزارشاتی از سوی شرکت ها نمی رفت.

در این بین پیش بینی درآمد سال مالی آتی ارایه شده از سوی گروه حمل و نقل مناسب ارزیابی می شود و به نظر می رسد شرکت های تولیدکننده ای که متأثر از روند قیمت های جهانی هستند گزارشات قابل قبول و متناسب با اوضاع اقتصاد جهانی منتشر کرده اند.

این در حالی است که بودجه اعلامی مجموعه های خودروساز متناسب با انتظار سهامداران نبوده است.

مدیر سایت بتا سهم به صنایع پرپتانسیل بورس طی سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع با دستیابی به توافق جامع هسته ای گروه های خودرو و صنایع وابسته به آن، بیمه، بانک در کنار پتروشیمی ها از شرایط مناسب تری نسبت به سایر صنایع برخوردار خواهند شد و در مقابل نیز در صورت عدم توافق هسته ای و در شرایط افزایش نرخ دلار مجموعه هایی که روند سودآوری آنها متأثر از مبادلات بین المللی نیست، روند رو به رشدی را در پیش خواهند گرفت.

خاندوزی در خاتمه افزود: دولت در خصوص نرخ ارز سیاست عقلانی و اقتصادی را در پیش گرفته و تلاش می کند تا از بحث سیاسی کشور به دور بماند. به گونه ای که روند قیمتی ارز در کشور به گونه ای طی گردد که نه به ضرر تولیدکنندگان باشد و نه به اقتصاد شوک وارد شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
حقوقی های گرسنه را یادتان رفت در هر قیمتی باحرص وولع می فروشند گویا تعدادسهامشان راعددی نیست که پوشش دهد
پسرخاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
مشکل همه ی ما که اینجا هستیم کمبود نقدینگی است وگرنه مریض بودم بیام تو این بورس و این همه ضرر کنم.میرفتم یک شغل کم ریسکتر.
احسان
GERMANY
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
((فعالان بازار سرمایه نسبت به اخبار منتشر شده پیرامون موضوع هسته ای کشور واکنش چندان با اهمیتی نشان ندهند.))

متاسفم برای آدمهای ساده ای که عضو سایت شما هستند.
25 روز دیگه میفهمی که واکنش به معنای واقعی یعنی چی.
شما که میدونی اوضاع بازار خرابه ، پول مردمو میگیری که همین حرفا را بهشون بزنی ؟

بورس نیوز شما هم نمیخواد چاپ کنی چون من هر وقت در مورد این سایت حرف میزنم شما بهتون بر میخوره.
فردا اگه مذاکرات اوکی بشه ، همین آقا میگه بله قبلا هم گفته بودیم.

یه بار عضو شدم و حیف اعتمادی که اون موقع بهشون کردم
حیف
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
عجیب قرار بود بازار راستی ازمایی بشه وبا دروق برخی مدیران برخورد قانونی بشه الان روش کنیکال بازار هم داره دروغ میگه !!!؟؟