بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر : ۱۴۵۵۰۳
حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان نوشت:

۱- شاید کسانی این نگاه را «بدبینانه» تلقی کنند ولی همه شواهد و نشانه‌های موجود حکایت از آن دارند که نگاهی «واقع‌بینانه» است و آن، این که چالش هسته‌ای کشورمان با حریف «نقطه پایان» ندارد و رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. چرا که چالش هسته‌ای یازده ساله با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی فقط تابلوی هسته‌ای دارد ولی ماهیت و موضوع آن «هسته‌ای» نیست. آمریکا چالش هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌ها می‌داند و تحریم‌ها را «کارآمدترین حربه»! برای مقابله با پیشرفت و جهان‌شمولی ایران اسلامی تلقی می‌کند. حالا اگر دشمنی آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی ایران را هم به صورت مسئله اضافه کنیم، نتیجه می‌گیریم که از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است. بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. کسانی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، جغرافیای مذاکرات را آنگونه که واقعاً هست نمی‌بینند و به جای آن که با نگاه به «شناسنامه مذاکرات» که «غیر هسته‌ای» است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به «تابلوی مذاکرات» که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.

۲- همین دو روز پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان به یکی از شگردهای آمریکا اشاره کرده و فرمودند؛ «هر وقتی که یک زمانی معین شده است برای پایان مذاکرات و ما به این زمان نزدیک می‌شویم، لحن طرف مقابل، بخصوص آمریکایی‌ها تندتر، سخت‌تر و خشن‌تر می‌شود، این، برای این است که جزو شگردهای اینهاست، جزو حیله‌ها و خدعه‌های اینهاست.»
و اکنون، سؤال این است که چرا در طول بیش از ۱۱ سال گذشته، هر وقت به نقطه پایان نزدیک شده‌ایم، آمریکایی‌ها بهانه جدیدی پیش کشیده و ساز تازه‌ای کوک کرده‌اند و اجازه نداده‌اند مذاکرات به نتیجه برسد؟! علت آن است که به ادامه چالش برای ادامه تحریم‌ها نیاز دارند.
سال گذشته در آغاز سال ۱۳۹۲، حضرت آقا طی سخنانی در حرم‌رضوی علیه‌السلام به همین نکته اشاره داشته و گفتند؛ «آمریکایی‌ها دوست ندارند گفت‌وگوهای هسته‌ای تمام شود و مناقشه هسته‌ای حل شود وگرنه چنانچه آن‌ها مایل به اتمام این مذاکرات بودند، راه حل بسیار نزدیک و بسیار آسان بود».

۳- «دیوید فروم» کارشناس و نویسنده برجسته آمریکایی در سایت CNN می‌نویسد «در صورت پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق با ایران، باید تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی «تغییر رفتار- BEHAVIOR» و سپس «تغییر ساختار - STRUCTURE» نظام دینی ایران وضع شده‌اند!» که البته به قول رهبر انقلاب تغییر رفتار همان تغییر ساختار است.

پیش از او، «جرج فریدمن» مسئول مرکز راهبردی «استراتفور» که به باشگاه کهنه‌کاران CIA معروف است، تصریح کرده بود که «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری و مناقشه با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده، ایران را به یک الگو تبدیل کرده که بهار عربی (بیداری‌اسلامی) را در پی داشته است».

۴- اوایل دهه ۸۰ و در گرماگرم نخستین سال‌های چالش هسته‌ای کشورمان با تروئیکای اروپایی- فرانسه، انگلیس و آلمان- و چند ماهی بعد از اجلاس اکتبر ۲۰۰۳ تهران، طی یادداشتی با اشاره مستند به کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های حریف، نتیجه گرفتیم که چالش هسته‌ای غرب با ایران اسلامی فقط یک بهانه است و این چالش را با استناد به شواهد و قرائن موجود، ادامه جنگ تحمیلی دانستیم که با تغییر شکل- و نه ماهیت- در عرصه‌ای دیگر کلید خورده و به جریان افتاده است. پیش‌بینی کرده بودیم که آمریکا و متحدانش پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستند. آن روزها برخی از مسئولان محترم کشورمان، ابرو در هم کشیده و به کیهان اعتراض کردند که چرا «تخم بدبینی می‌افشاند!» و آقای «گری سیک» مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، کیهان را به «تندروی»! و «سنگ‌اندازی»! در مسیر مذاکرات متهم کرد. ولی آن پیش‌بینی به حقیقت پیوست و آمریکا و متحدانش برخلاف بند«C» از ماده ۱۲ اساسنامه آژانس، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند».
۵- تأکید بر این واقعیت که چالش هسته‌ای هرگز نقطه پایانی ندارد و رسیدن به «توافق» با حریف «ناممکن» و «محال» است، از آن جهت ضروری است که؛

الف: برخی از مسئولان محترم کشورمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌رود، از فراز و نشیب چالش ۱۱ ساله هسته‌ای درس نگرفته‌اند و هنوز با خوشبینی غیرموجه و بی‌دلیل به نتیجه مذاکرات می‌نگرند. بدیهی است که چنانچه این طیف از مسئولان محترم نگاه خویش را از تابلوی مذاکرات به «شناسنامه مذاکرات» برگردانند، کلید لغو تحریم‌ها را در قفل مذاکرات نمی‌چرخانند.
ب: اگر بپذیریم که حریف از چالش هسته‌‌ای به عنوان یک بهانه برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و هرگز از آن دست نمی‌کشد، بی‌تردید، برای عبور از تحریم‌ها به راه‌کارهای دیگری روی می‌آوریم و بسیاری از ظرفیت‌های بر زمین مانده داخلی را به کار می‌گیریم که رویکرد به اقتصاد مقاومتی از جمله آنها و بااهمیت‌ترین آنهاست.

ج: چنانچه ما نیز به مذاکرات هسته‌ای به عنوان آوردگاه و میدان جنگ با حریف نگاه کنیم، به جای امتیازدهی برای جلب اعتماد طرف مقابل، که می‌دانیم بی‌نتیجه است، پاشنه آشیل حریف را نشانه می‌رویم و از اهرم‌های فراوانی که در اختیار داریم برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، چرا مجلس شورای اسلامی، طرحی را به تصویب نمی‌رساند که براساس آن، کشورهای اروپایی همراهی کننده با تحریم‌های آمریکا را از اولویت مبادلات تجاری کشورمان خارج کند. هم اکنون کارخانه عظیم «رنو» و «پژو سیتروئن» فرانسه به برکت روابط اقتصادی پرحجم با ایران نفس می‌کشد و قطع این رابطه می‌تواند فرانسه را با بحران اقتصادی بزرگی روبرو کند و یا در حقوق بین‌الملل فصلی با عنوان حق مقابله به‌مثل -RETALIATION- آمده است. این فصل به کشوری که حق قانونی آن از سوی یک یا چند کشور دیگر نقض گردیده اجازه مقابل به مثل داده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا که تعهدآور بین‌المللی نیست، از این حق استفاده کند و تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم کننده ایران ببندد. گفتنی است کشورهای اروپایی مجاز به خرید یا نخریدن نفت ایران هستند ولی قطعنامه اتحادیه اروپا تصریح دارد که این اقدام برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به «کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو» و «کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا» که مدلول آن نظام حقوقی آبراهه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست، می‌تواند عبور نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم‌کننده ایران و یا کشتی‌های اروپایی حامل کالا برای کشورهای منطقه را ممنوع اعلام کند و...

د: اگر آنگونه که شواهد و نشانه‌ها حکایت از آن دارند، بر این باور باشیم که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه برای تحریم‌هاست، دلیلی ندارد که همه توان کشور را درگیر مذاکرات کنیم و می‌توانیم سطح مذاکرات را هم از مقامات بلندپایه- وزیر خارجه- به سطح کارشناسان و مدیران کل تنزل بدهیم.
همین جا گفتنی است که ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد.

۶- متأسفانه جریان مرموزی در داخل کشور که به شدت شیفته آمریکاست و برخی از اصحاب فتنه ۸۸ نیز در آن نفوذ کرده‌اند، هرگونه نقد و پیشنهادی را بدون ارزیابی میزان کارآمدی آن، به حساب مخالفت با دولت محترم و یا تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌نویسند و حال آن که هیچ منتقد دلسوز و دوستدار نظام، فرزندان انقلاب را به کوتاهی و بی‌توجهی نسبت به منافع ملی متهم نمی‌کند، اگرچه به قول رهبرمعظم‌انقلاب، طرف مقابل اهل حیله و نیرنگ است و این واقعیت علاوه بر آن که هوشمندی و هوشیاری بیشتر تیم محترم مذاکره کننده را می‌‌طلبد، به دلسوزان انقلاب که دوستداران تیم مذاکره‌کننده هستند نیز این حق را می‌دهد که دلواپس و نگران ترفندهای حریف باشند. چرا که فرزندان انقلاب بی‌تردید، منافع اسلام و انقلاب و مردم را نادیده نمی‌گیرند. اما احتمال این که خدای نخواسته در مواردی از سوی نمایندگان شیطان بزرگ فریب بخورند، وجود دارد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
با سلام معلومه که عده ای از به نتیجه رسیدن مذاکرات ضرر میکنند این افراد این گفته مقام معظم رهبری را که میفرماییند ما از توافق خوب دفاع میکنیم را نمیبینند فقط یک طرف را میبینند امیدوارم تواف صورت پذیرد تا کورررر شود هر آنکه نتواند دید
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
بستن تنگه هرمزکار سپاه است سپاه هم که تحت فرمان رئیس جمهور نیست.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
حاج اقا شریعتمداری! توافق تموم شد رفت. تا بسوزد هر آنکه نتواند دید :))
ناشناس
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
زرشک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
شما به اندازه کافی در ۸ساله گذشته برای این ملت دلسوزی کرده اید و همه ملت از برکات ۸ساله برخوردار شده اند لطفا اجازه دهید دولت منتخب راه خود را برود دلواپس نباشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
ای بابااااااابسته دیگه.مذاکرات زیر نظر رهبره شما غصه نخور......انرژی منفی.
ناشناس
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
درود بر شریعت مداری
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
تو که مثبت ی نه چه غلطی کردی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
به کوری چشم تمام دشمنان ایران توافق هسته ای انجام و ملت سرافراز ایران بسوی توسعه و پیشرفت خواهد رفت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
امثال این آقا کشورو به این روز انداختن.یه کاریم کردن که از نظر خودشون محاله بشه درستش کرد.وای به حال این مملکت که امثال این آقا به خودش اجازه میده توی همه چیز دخالت کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
عليرغم اينكه از شريعتمداري خوشم نمياد ولي با تحليلش كاملا موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
داری به دشمن آدرس دقیق میدی .واقعا فهمیدن شما خیلی خیلی خیلی سخته. واقعا چند صد میلیارد دلار و... ملت برای وجود داشتن این طرز فکر باید بپردازد بسه دیگه بسه... خیلی خوبه که کمی فکر مثبت ودوراندیشانه بکنید.
ناشناس
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
متاسفانه کاسبان تحریم برای پر کردن جیب شون حاضرند با دشمن هم متحد شوند تا تحریم ها از روی ملت برداشته نشه .
Saeed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
چقدر حرفهاش شبيه ريس جمهور اسرائيل هست ، مثل يك دوقولو بهم چسبيده ،
علي
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
خيلي كج فهمي
ناشناس
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
اون ظریف جونته شبیح اوباماست
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
اره والا اون ظریف که مردم رو بدبخت کرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
بورس نیوز چرا خبر دکتر نوبخت مبنی بر اینکه مقیدیم تا 11 فروردین به نتیجه برسیم رو اصلا تیتر نزدی!!!!!!!!!! ولی یادداشت شریعتمداری رو که منافعش در عدم توافق هسته ایست رو با تیتر قرمز میزنی!!!!!!!!نکنه شما هم جزء دلواپسان هستی...نکن این کارارو
فرهاد آزادمنش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
پیوندتان با دوستان جمهوریخواه تان مبارک ومیمون
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
سلام برادر شریعتمداری

در زمان عدم توافق .هر روز یک کلاه برداری داشتیم.اگر این طور پیش رود ..

توافق خیلی بهتر است.

عدم توافق زمانی خوب است که کارا باشد.
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
اقاي مثلا محترم تو رو بقران اين مملكت رو ول كن كجاي منافعت با مشكل مواجه است
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
زنده باد محمود احمدی نژاد . حداقل تو بورس بهمون ضرری نزد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کار کیهان شده انتقاد از این و ان و خواندن ایه تاءس و ناامیدی
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
حالا که به این جا رسید حرف دلم را میزنم:

توافقی در کار نیست.

در عجبم صفهای طویل خرید امروز شنبه از اثر کدام

تلقین کاذب به بازار سهام میباشد؟

فریب خوردگی در خون ما سهامداران است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
جناب شریعتمداری مگر نه این است که تیم مذاکره کننده با رهبری هماهنگ هستند و سکان هدایت برنامه هسته در واقع در دستان رهبر می باشد. بنابراین این همه بالا و پایین پریدن شما برای چیست جناب ولایتمدار!!!؟
رزاقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
.......بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد....!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
شریعتمداری وامثال او اصلا در حد کارشناسی کردن نیستن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
آقای کی هان!
چه فرقی بین شما و 40 نماینده جمهوری خواه هست؟!
چه فرقی بین شما کاسبانو دلواپسان تحریم و فتنه و آنطرفی ها هست؟!
سلمان
ROMANIA
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
باهمین.تحلیلها.محمودومنحرف.کردید.بگذاریدانتخاب.مردمکارشوانجامبدهد
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
به تو ربطی نداره تو کار مردم دخالت میکنی به تو چیه که توافق میشه یا نمیشه تو چی کاره مردم هستی .....مفت میزنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۵
مقاله نویس محترم حتی یک شهروند عادی کم سواد هم با خواندن راهکارهای شما تعجب می کند ! فرمودید "هم اکنون کارخانه عظیم رنو و پژو فرانسه به برکت روابط اقتصادی پرحجم با ایران نفس می‌کشد و قطع این رابطه می‌تواند فرانسه را با بحران اقتصادی بزرگی روبرو کند"
یعنی واقعا خبر ندارید که آنها اصلا یک قطعه هم به ما نمی فروشند این روابط اقتصادی پر حجم را شما در خواب دیده اید ؟!!
پارسال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
خیلی جالبه درست نخست وزیر اسراییل هم همین را میگه که تو میگی آقای شریعتمداری .
خدا آخر عاقبت ترا بخیر کنه که نگرانتم
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
بنظرم غربیها به هیچوجه قابل اعتماد نیستند،البته این به این معنا نیست که ما نتوانیم آنها را شکست بدیم اونا با این کش دادن این دعوای هسته ای باعث غول جلوه دادن ایران شدن ودر کل منطقه با سرمایه گذاریهای عظیم در حال شکستند واکنون عربستان به شدت ناراحت است ووزیر خارجه اش گفته ( آمریکا عراق را در سینی طلا به ایران تقدیم کرد)در مورد توافق احتمالی هم نگرانند،بهرحال اگر توافقی هم بشود نوعی عقب نشینی تاکتیکی دشمن وکاسه ای زیر نیم کاسه است.
به این دولت هم توصیه میکنم اینقدر به هسته ای نچسبد مشکل بورس واقتصاد با توافق هسته ای حل نمیشه.
محمد صالحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
میشه بپرسم تغییر رفتار وتغییر ساختار چه نفعی برای آنها دارد
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
شریعتمداری :من میدونم که موفق نمیشیم کارمون دیگه تمومه گالیورجان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
اخبار,اخبار سیاسی ,مشاور رئیس جمهور

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در صفحه فیسبوک خود با اشاره به سرمقاله روز شنبه کیهان نوشت:

چقدر خالی است جای پروفسور حمید مولانا

جناب استاد حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشته اند:

"در حقوق بین‌الملل فصلی با عنوان حق مقابله به‌مثل -RETALIATION- آمده است. این فصل به کشوری که حق قانونی آن از سوی یک یا چند کشور دیگر نقض گردیده اجازه مقابل به مثل داده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا که تعهدآور بین‌المللی نیست، از این حق استفاده کند و تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم کننده ایران ببندد. گفتنی است، کشورهای اروپایی مجاز به خرید یا نخریدن نفت ایران هستند ولی قطعنامه اتحادیه اروپا تصریح دارد که این اقدام برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به «کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو» و «کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا» که مدلول آن نظام حقوقی آبراهه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست، می‌تواند عبور نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم‌کننده ایران و یا کشتی‌های اروپایی حامل کالا برای کشورهای منطقه را ممنوع اعلام کند و... "

می خواستم متواضعانه از ایشان بپرسم پس از اینکه ایران بدستور ایشان تنگه را بست، چه واکنشی را از طرف خریداران اروپایی و صادر کنندگان نفت در خلیج فارس پیش بینی می کنند و در مقابله با آن واکنش ها، از طرف ایران چه عکس العملی را در اولویت تدبیر خود قرار می دهند؟

پس از یک دوره رفت و برگشت از اقدامات مخاصمه آمیز یا تنش زا چه وضعیتی را در میان همسایگان، در منطقه و در سطح بین المللی پیش بینی می کنند؟

در مواجهه با عواقب احتمالی و آن پیش بینی ها ، چه پیش گیری هایی را مد نظر دارند؟

سرمقاله های بعدی می تواند راه گشا باشد.
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴
توافق هسته ای انجام شده. الان هم دارن تبدیل به قطعنامه شورای امنیتش میکنن تا الزام آور باشه. خبر توافق با هماهنگی طرفین قراره در یک زمان مناسب تا تیر ماه اعلام بشه.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۴
کامنت گذاران زیاد خودتان را ناراحت و اعصابتان را خرد نکنید اخه این بشر اینهمه آیه یاس خوانده چکار کرده وکی به حرفش بها داده به حال خود واگذارید خودش خسته خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
پس نه با این تندروی هایی که دارید دایما مرگ این کشور و ان کشور را طلب میکنید میخواهید که توافق انجام شود و اجازه غنی سازی بتان بدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
کاسه ازآش داغتر دلم برات می سوزه چون آخرایت است برو شکرآباددنبال کن ؟تواین کاره نیستی ازتوبهترون هستن که دلسوزمردم باشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
اقای شریتمداری بقول اون رفیقت " اب رو بریز اونجا که میسوزه."
همت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
اقای شریتمداری امیدوارم در توافق ضرر نکنی هر چند راه دوسد کردن را پیدا می کنی
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۷
از تعداد غیر قابل انتشار معلومه چقدر ابراز عشق و علاقه شده به جناب بنیامین شریعتمداری
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
من با نظر حاج حسین موافقم چون ایشان در بیت هستند و مطلعند از کارها
ناشناس
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
خودتی
نادر
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
من یکی نوکرشم

حاج شریعت مدار و احمدی نژاد

هر چی بودند خود فروش نبودند..
سهیل
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
بی خود افکار ایشان را با نظرات حضرت آقا بکی ندانید.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
پس اگر تحریمها اسلحه برنده است چرا برخیها از آن استقبال می کردند و شما و برخی دیگر از استقبال کنندگان حمایت می کردید الان هم که می گویید وزیر امور خارجه مذاکره نکند و در خد کارشناس مذاکره کنیم که تحریمها ادامه پیدا کند و افزایش یابد
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
آقاي خيلي خيلي .... محترم رفيق رفقا از رانت خواري و..... ناشي از تحريم ها سير نشدند كه جنابعالي را انداخته اند وسط ؟
ناصر
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
درود بر شریتمداری.................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
یک کلام اقای شریعتنداری شما وامثال شما باعث بدبختی ۸۰میلیون انسان شدند که تبعات ان تا ده تا سال گربانگیر همه است
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
من فقط در این مورد با اقای شریعتمداری موافقم توافق هسته ای درکار نیست دلخوش نباشد به مذاکرات مثبت