بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر : ۱۴۵۷۸۱
رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه اقتصاد کشور در مسير درست خود قرار گرفته است گفت: رشد اقتصادي 3.6 درصدي کشور در سال 1393 پس از 8 فصل عملکرد منفي، نويدبخش آغاز رشد و شکوفايي اقتصادي سالهاي آينده است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، ولي الله سيف در آخرين روز اسفند ماه در جريان بازديد از تعدادي از ادارات بانک مرکزي، افزود: کاهش نقدينگي، رشد اقتصادي، مهار تورم و ثبات بازار ارز در کنار هم اين نويد را مي دهد که اقتصاد ما در مسير درست خود قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينکه آرامش و ثبات بازارهاي مختلف و کل اقتصاد مهمترين اصل براي نيل به رشد اقتصادي است، تاکيد کرد: خوشبختانه جهت گيري هاي دولت اين ثبات و آرامش را ايجاد کرده و بانک مرکزي تمرکز ويژه اي بر کنترل بازار ارز داشته است.

رييس شوراي پول و اعتبار افزود: بانک مرکزي نه تنها از نوسانات موقت و هيجاني جلوگيري کرده بلکه در عين مواجهه با حجم زياد تقاضاي ارز در روزهاي پاياني سال، شاهد کاهش قابل توجه قيمت ارز نيز بوده و اين رخداد نشانگر آن است که اقتصاد از ثبات نسبي مطلوبي برخوردار بوده و نويدبخش رشد اقتصادي مثبت آينده است.

سيف اين دستاورد بزرگ را مرهون هم افزايي دولت دانست و تاکيد کرد: خوشبختانه جهت گيري هاي دولت يازدهم از ابتداي کار ، جهت گيري هاي دقيق، درست و کارشناسي شده بود و دستاوردهايي که حاصل شده نيز، صحت اين ادعا را تاييد مي نمايد.

رييس کل بانک مرکزي که در آخرين روز کاري در تعدادي از ادارات بانک حضور يافت و از نزديک در جريان اقدامات کارکنان بانک قرار گرفت، گفت: نظام بانکي در روزهاي پاياني سال با حجم زيادي از کار و تراکم مراجعات مشتري روبروست. از طرف ديگر، تامين نيازهاي مالي خزانه هم از اهميت فراواني برخوردار است ، چون بخشي از پرداختها منوط به تامين مالي مناسب است.

وي خاطرنشان ساخت: همکاران ما در بانک مرکزي در اين رابطه دو مسئوليت عمده را روزها و ساعات آخر دنبال مي کنند، نخست حصول اطمينان از واريز نمودن آخرين سياهه هاي نفتي به حساب کارگزاران بانک مرکزي در بانکهاي خارجي و ديگري هدايت مناسب منابع نقدينگي حسابهاي درآمدي دولت در بانک هاي مختلف کشور و منظور نمودن آن به خزانه دولت.

سيف ابراز خرسندي کرد: درآمدهاي دولت نسبت به سال گذشته، متناسب با ماه هاي مختلف سال تامين شده و تحقق يافته و همزمان با کاهش تراکم تقاضاهاي روزهاي پاياني، درآمدهاي نفتي هم به موقع در بانک مرکزي شناسايي و به حساب خزانه منظور شده است.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: به طور کلي مي توان گفت از بابت تحقق نرخ محاسباتي پيش بيني شده ارز در قانون بودجه سال 93 که 2650 تومان براي هر دلار بود در مجموع 2647 تومان تامين شده که اقدام مثبتي است.

وي با بيان اينکه بانک مرکزي حساسيت بالايي دارد تا درحوزه بانکداري الکترونيک خدمت رساني مردم عاري از هرگونه نقصان و کاستي باشد، تاکيد کرد: هرگاه اشکالي در فرايند ارائه خدمات بانکداري الکترونيک وجود داشته باشد، به سرعت توسط همکاران ما در بانک مرکزي پايش شده و توسط بانک مربوطه نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.

سيف با اشاره به کاهش چشمگير ميزان مبادلات ناموفق نسبت به سال گذشته، گفت: گرچه در حال حاضر حجم عمليات و تراکنش ها به شدت افزايش يافته ولي خوشبختانه 98 درصد مبادلات، به صورت موفق ثبت شده و سيستم توانسته است قابليت هاي خود را در زمينه ارائه اين حجم از عمليات به خوبي نشان دهد.

سيف از پياده سازي سامانه چکاوک در سال 93 و امکانات ويژه اي که اين سامانه براي بانک مرکزي و شبکه بانکي مهيا نموده است، سخن گفت و افزود: مهمترين اصولي که شبکه بانکي با حساسيت آن را دنبال مي کند سرعت و دقت هستند، بهره گيري از سامانه هاي الکترونيک اين ويژگي ها را بهبود بخشيده اند.

گفتني است، سامانه چکاوک امکان تسويه حساب چکهاي بانکي بدون نياز به جابه جايي فيزيکي آن را از طريق انتقال تصوير چکها فراهم ساخته و در حال حاضر اين سامانه در 27 استان پياده سازي شده و عملکرد بسيار مطلوبي نيز داشته و 4 استان باقي مانده نيز تا پايان خردادماه به اين سامانه خواهند پيوست و از آن پس اتاق پاياپاي ما که به صورت دستي و سنتي عمل مي نمود، در کل کشور جمع آوري خواهد شد.

رييس کل بانک مرکزي همچنين به بيان خاطرات تلخ و شيرين خود در سال جاري پرداخت و گفت: سخت ترين لحظاتي که در سال 1393 به عنوان يک مسئول بانکي با آن مواجه بودم اين بود که جايگاه رفيع نظام بانکي ما در صحنه بين المللي به دليل برخوردهاي مغرضانه و کينه توزانه با محدوديت روبرو شد ولي مجموعه نظام بانکي با تلاش خود نشان دادند که در سخت ترين شرايط هم مي تواند رسالت خود را در قبال اقتصاد انجام دهد.

وي ادامه داد: طي سالهاي گذشته فشارهاي زيادي بر بانک مرکزي و شبکه بانکي وارد آمد ولي خوشبختانه از اين امتحان روسفيد بيرون آمد و موفقيت در اين آزمون مي تواند جزء شيرين ترين خاطرات هر عضو شبکه بانکي و بنده باشد و اميدواريم در آينده از اين تجربيات بيشتر استفاده ببريم.

رييس شوراي پول و اعتبار در خاتمه ابراز اميدواري کرد سال جديد براي همه هموطنان، سالي آکنده از موفقيت، شادابي و توفيق هاي مضاعف باشد، کشور در مسير توسعه و رشد قرار گيرد و مردم طعم واقعي رفاه را در سايه استقلال و آزادي بچشند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
واقعا ادم حرصش در می اید با این فیمت های شب عیدی میگویند همه چیز افتصاد خوب است و در حال پیشرفت وافعا باید گفت حلایق انچه لایق
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶
اقای سیف احتمالا در جریان نیستن که وضعیت اقتصادی و بخصوص بانکها اینقدر بحرانی و خرابه که اگه فقط 10% از کسانی که توی بانکها سپرده گذاری کردن همزمان بخوان سپرده اشون را ببندن و پولشون را پس بگیرن تمام بانکها ورشکست میشن، برای همین فعلا با بالا نگه داشتن نرخ سود سپرده ها و حتی در صورت لزوم بالاتر بردن اون سپرده گذاران را از بستن سپرده هاشون منصرف میکنن و حتی برای پرداخت سود همین سپرده ها بانکها مجبورن از همدیگه وام بگیرن تا ملزم به پرداخت جریمه به بانک مرکزی نشوند، ولی به هر حال تداوم این وضعیت فقط عمق فاجعه را بیشتر میکنه و فقط یک مسکن مقطعی برای این نظام پولی بیمار ماست، جایی که پولهای سپرده بصورت وامهای هزاران میلیارد تومنی به شرکتهای مجاز سوری که وجود خارجی ندارند و اشخاص متنفذی که از پشتیبانی و ارتباطات رده بالا برخوردارند داده شده و میشود و بعد هم هرگز به بانک برگردانده نمیشوند و صدایش هم تا وقتی کفگیر دولت به ته دیگ نخورد در نمی آید. رئیس قبلی بانک مرکزی هم از این امار و ارقام زیاد ارائه میدادف تا جایی که هیچکس دیگر روی هیچ حرفش حساب باز نمیکرد و هر چه میگفت مردم برعکسش را میکردند.