بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
دولت آمريکا ضمن رايزني با اعضاي کنگره اعلام کرده است که توافق مقدماتي با ايران کامل نبوده و بر سر زمان دقيق و چگونگي لغو تحريم‌ها عليه ايران، همچنان اختلافات مهمي وجود دارد.
کد خبر : ۱۴۶۵۳۳
نشريه گاردين در گزارشي نوشت که پس از قرائت بيانيه مطبوعاتي مذاکرات هسته‌اي لوزان از سوي وزير امور خارجه ايران و مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا، و همزمان با تماس تلفني اوباما با تعدادي از اعضاي بدبين کنگره آمريکا نسبت به توافق، براي خريد زمان به منظور تکميل مذاکرات هسته‌اي، کاخ سفيد بر ماهيت ناکامل اين توافق مقدماتي هسته‌اي با ايران تأکيد دارد.

در تضاد با لحن ظفرمندانه چارچوب توافق اعلام شده هفته پيش در لوزان، مقامات آمريکايي روز دوشنبه اذعان کردند که بر سر زمان دقيق و چگونگي لغو تحريم‌ها عليه ايران، همچنان اختلافات مهمي وجود دارد. هرچند جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد تأکيد کرده است که اين امر بيش از آنکه يک مانع عمده باشد "تنها يک جدل مرحله‌اي است" اما ادعا کرد اين يکي ديگر از دلايل مهمي است که چرا کنگره بايد تا زمان تدوين ويرايش نهايي توافق در ژوئن و پيش از اجرايي کردن آن منتظر بماند.

وي به خبرنگاران گفت: "همچنان جزئيات مهمي وجود دارد که بايد درباره آن‌ها کار کرد. من مطمئن هستم که ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا و جان کري وزير خارجه آمريکا بايد کمي استراحت کرده و بخوابند، زيرا مطئمنا در آينده چند هفته بدون خواب ديگر نيز تا ماه ژوئن در پيش خواهيم داشت." ايالات متحده ادعا کرده است که تحريم‌ها بايد مرحله به مرحله برداشته شوند تا با اجراي محدوديت‌هاي توافق شده در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منطبق باشد، در حالي که ايران تأکيد دارد که اين تحريم‌ها بايستي به صورت فوري لغو شوند.

اما لابي‌گرهايي که تلاش دارند اين توافق را به کنگره بقبولانند پيشنهاد مي‌کنند که اين موضوع تاحدودي "يک بحران مصنوع" ايجاد مي‌کند تا به دو طرف کمک کند پيش از ضرب‌الاجل توافق در 30 ژوئن، موانع سياسي باقي‌مانده را در داخل کشورهاي خود حل کنند.اگر دموکرات‌هاي کنگره در مخالفت با دولت به جمهوري‌خواهان بپيوندند، اوباما به طور خاص با تهديدي واقعي از جانب کنگره براي ممانعت از لغو کامل تحريم‌ها مواجه خواهد شد.

باب کروکر، رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا که از هواداران اصلي متقاضي تصويب قانوني براي ضروري ساختن تأييد کنگره در مورد توافق نهايي است هم ادعا کرده از حمايت کافي براي لغو وتوي رئيس جمهوري برخوردار است.
با وجود اعلام حمايت از سوي برخي سناتورهاي برجسته و کليدي دموکرات چاک شومر و باب منندز، کروکر ممکن است واقعا بتواند دو سوم رأي لازم اعضاي سنا براي اين کار را به دست آورد، هرچند دستيابي به اين آستانه در مجلس نمايندگان و لغو وتوي رئيس جمهوري در هر دو مجلس نمايندگان و سنا کاري سخت‌تر است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
این امریکایی هم دیگر شورش را دراوردهاند بس کنید دیگر ایران اشتی می خواهد و حالا شما هی ناز کنید