بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
ماده 65 دستور العمل اجرایی نحوه معاملات در بورس اوراق بهادار ، شرکتها را ملزم میکند تا حداکثر تلاش را برای فروش حق تقدم های استفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهند.
کد خبر : ۱۵۰۴۱۴

ماده 65 دستور العمل اجرایی نحوه معاملات در بورس اوراق بهادار ، شرکتها را ملزم میکند تا حداکثر تلاش را برای فروش حق تقدم های استفاده نشده به بهترین قیمت انجام دهند.

تلاش های این حقوقی برای فروش حق تقدم ها به نازل ترین قیمت

اما در خصوص برخی حق تقدم های استفاده نشده این ماده تقریبا به صورت حداکثر تلاش برای فروش به نازل ترین قیمت اجرا میشود و در این میان هیچ اقدامی هم از سوی سازمان بورس برای تذکر به ناشر یا ابطال معاملات صورت نمیگیرد.

در اینجا قصد داریم به بررسی موردی حق تقدم های استفاده نشده شرکت توکا ریل ("توریل") بپردازیم. 

در راستای تلاش برای خرید حق تقدم های استفاده نشده از طریق کنترل قیمت سهم ابتدا یک معامله بلوکی مشکوک از کد حقوقی توکا فولاد (سهامدار عمده) به یک کد حقوقی دیگر که پس از بررسی مشخص شد که از شرکتهای تابعه توکافولاد میباشد انجام شد.

این معامله در تاریخ 5 خرداد ماه و در حدود ساعت 9:20 و یک در جابجایی 2.5 میلیون سهمی در قیمت 219 تومان و بین توکافولاد و شرکت تابعه  شکل گرفته است.

تلاش های این حقوقی برای فروش حق تقدم ها به نازل ترین قیمت



پس از آن فروش حقوقی تابعه در روزهای بعد در جهت کنترل قیمت سهم و تلاش برای عدم افزایش آن شروع میشود و فروش حق تقدم های استفاده نشده نیز آگهی میشود.

به منظور حفظ درصد شرکت در سهام کنترلی ابتدا حدود نیمی از حق تقدم های در روزهای اول پذیره نویسی خریداری میشود تا ریسک خرید حق تقدم ها (که مجموعا حدود 5٪ سهام شرکت میباشند و خرید برای مجموعه وتوکا میتواند درصد مالکیت در توریل را در صورتهای تلفیقی شرکت توکا فولاد تا مرز 50٪ مالکیتی افزایش دهد) توسط شخص دیگر از بین برود.

در این بین در روزهای اخیر که تقاضای خرید سهام در بازار بورس افزایش نسبی داشت شرکت تابعه تمام تلاش خود را برای کنترل سهام توریل انجام داد تا فاصله معنا داری بین حق تقدم و سهم ایجاد نشود برای مثال در تاریخ 26 خرداد ماه در حالیکه کل معاملات توکاریل 1.13 میلیون سهم بود حدود 1.07 میلیون سهم را حقوقی تابعه در قیمت های نازل و فروش هیجانی انجام میداد تا جلوی رشد سهم و ایجاد فاصله با حق تقدم گرفته شود.

در اینجا نسبت قابل توجه تعداد فروش سهام حقوقی و حقیقی در تاریخ 26 خرداد جهت کنترل قیمت سهم بخوبی اشکار است.

تلاش های این حقوقی برای فروش حق تقدم ها به نازل ترین قیمت

این تلاش در روز بعد هم ادامه داشت اما تمامی 2.5 میلیون سهمی که برای کنترل قیمت سهم قبلا خریداری شده بود به اتمام رسید و ناچارا قیمت سهم تا سقف قیمت مجاز +5 رشد کرد اما همچنان در ثانیه های پایانی حق تقدم در -5 فروخته شد تا بدین ترتیب اختلاف قیمت سهم وحق تقدم استفاده نشده به بیش از 12٪ برسد و حداکثر تلاش شرکت برای فروش در بدترین قیمت به ثبت برسد.

با توجه به اینکه طبق عرف فروش حق تقدم های استفاده نشده معمولا شرکت حق تقدم ها را در یک قیمت منصفانه ( که معمولا حدود قیمت تابلو سهم منهای 100 تومان قیمت اسمی واریزی میباشد) برای عرضه گذاشته و در صورت نبود خریدار، در روزهای اخر شرکت متعهد اقدام به خرید باقیمانده حق تقدم ها میکند، این مورد برای حق تقدم های توکاریل کاملا متفاوت است تا جایی که فروشنده هر روز تلاش فزاینده ای برای کاهش قیمت سهم به بهانه نبود خریدار میکند و این تلاش هم همیشه در ثانیه های پایانی شکل میگیرد تا خریدار جدی فرصت تصمیم گیری و یا تامین نقدینگی از طریق فروش سهام برای خرید حق تقدم ها نداشته باشد.

بر اساس موارد فوق و اقدامات آشکار شرکت برای نقض ماده 65 جای سوال است ایا ناظر معاملات هنوز برای ابطال معاملات حق تقدم متقاعد نشده است یا اساسا عدم اگاهی در خصوص این ماده و نحوه اجرای آن برای ایشان وجود دارد؟

در این رابطه پیشنهاد می شود با الگو برداری از صندوقهای Event driven یا رویدادگرا که با هدف استفاده از فرصتهای آربیتراژی ناشی از قیمت گذاری های اشتباه اقدام به خرید و فروش می کنند، صندوقهایی نیز در ایران طراحی شوند تا در صورت نبود خریدار برای حق تقدم ها، وارد شوند و از فرصت آربیتراژی یاد شده برای خرید سهام با بهای تمام شده پایین تر از بازار اقدام کنند.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
باسلام کلا گروه توکا به دلیل اینکه افرادی هستند نا آشنا به کار عملیاتی ونیز دیگر موارد شرکت و بعضا با رابطه در شرکت خصوصا در رده مدیریتی استخدام شده اند این شرکتهای گروه توکا را نابود کرده ومیکنند وچنانچه فردی آشنا به امور توکا وارد مذاکره شود بر علیه آن اقدام ناجوانمردانه میکنند انشااله متوجه شده باشند عزیزانی که مطالب فوق را مطالعه میفرمایند با تشکر
ناشناس
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
به مقاله بورس نیوز اضافه می کنم که توریل در زمان دوماهه باز بودن حق تقدم هم توسط این حقوقی ها پایین کشیده شد، اما ظاهرا به هدفشون نرسیده بودند. حتی پیش از مجمع افزایش سرمایه هم متاسفانه قیمت سهم را کنترل می کردند.
در زمانی که در آبان 93 بازار صعودی بود، اقبال به توریل ایجاد شده بود و سهم با تقاضای زیادی مواجه بود. در این مدت، امکان رشد سهم متناسب با سهام همگروه، یعنی حدود 20 تا 30 درصد وجود داشت، اما اردرهای فروش حقوقی روی صفر و نزدیک به صفر تابلو مانع از رشد سهم شد.
بعد از مجمع افزایش سرمایه هم فروش حقوقی های زیر یک درصد و احتمالا کدهای حقیقی مربوطه ادامه دار بوده تا قیمت سهم از 300 به 180 تومان و قیمت حق تقدم از 200 به 77 تومان افت نمود.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
بورس نیوز لطفا یک گزارش از مدیر عامل .... شرکت اکنتور تهیه کن که حاضر به پرداخت سود سهام ملت نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
پتایر رو هم به این حمع اضافه کن
ناشناس
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
اگر اینطور باشه که باید کل بازار رو به این لیست اضافه کنیم اونوقت توچندمقاله باید جاشون بدیم که حق مطلب رو اداکرده باشیم ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
بورس نیوز لطفا معاملات "میدکو" رو تو این یکسال و نیم اخیر و بررسی کن. تمام این مدت حقوقی با پایین آوردن قیمت سهم و جمع آوری سهم از حقیقها چیزی بالای 250میلیون سهم خرید داشته ودست حقیقی هم به هیچ جا بند نیست. حقوقی باید بازارگردانی کنه یا نوسانگیری؟ در ضمن شناور این سهمو بررسی کنید 1 درصد هم نیست واین خلاف قوانین فرابورس و تعهدات حقوقی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
اگر این تصاویری که نشان داده شد واقعا مال "حق تقدم استفاده نشده" است که بایستی ناظر بازار جوابگو باشد چون در معامله حق تقدم استفاده نشده اوراق قابل معامله مجدد نیست پس حتی یک برگ فروش حقیقی هم نباید در معاملات ثثبت شود.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
شرکت توکا فولاد جفایی تاریخی به حق سهامدارانش کرد. و حق تقدمی را که داده بود خیلی راحت پس گرفت
پایدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
معامله حق تقدمهاي توکا فولاد باید باطل اعلام شه،افزایش سرمایه وتوکا از ابتدا با تخلف شروع شد،و به بهانه تعدیل با اهمیت سهم رو بستن تا به زور سهامداران رو به مسلخ افزایش سرمایه بفرستن و سهم رو بیرحمانه و با استفاده از جو منفی حاکم،منفی زدند و حق تقدم ها رو تا90% زیر قیمت بازگشایی افزایش سرمایه،حراج کردند،!سازمان بورس و بازرسی کل باید با متخلفین به امانت مردم برخورد قانونی به عمل آورد.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
مديريت وتوكا در مورد وتوكاح بسيار بدتر ازتوريل ح عمل كرد وبلوك ١٧درصدي وتكاح استفاده نشده راكه بايد با سازوكار معاملات عمده معامله ميشد در تباني با سهامدار عمده وباقيمت حراج به ثمن بخس دراختيار سهامدار عمده قرار داد وبااين تخلف آشكار ضمن خدمت به سهامدار عمده بسياري از سهامداران جز راخانه خراب كرد. دوستان متضرر با پيگيري مراحل شكايت حق به يغما رفته خودتون رو از اين مديريت بگيريد
سجادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
در گروه وتوکا چنان اجحافی در فروش حق تقدم در حق سهامداران خرد گردید که نگو و نپرس اما کو گوش شنوا
حتی با اعتراض سهامداران هیچ اقدامی از ناحیه مسولین صورت نپذیرفت
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
توکاریل اتفاقا خیلی خوب معامله شد.
,,, واقعی توی پتایر بود که 100 تا نعدیل منفی دادند تا حق ها رو مفت جمع کنند.
این گزارش کاملا مغرضانه بود.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
باتشکر از بورس نیوز بابت توجه به حقوق از دست رفته سهامداران کاش همین مطلب رو برای وتوکا که بمراتب ظلمی که به سهامداران خرد ش شده بسیار بدتره از توریل انجام گرفته و .... سهامداران این سهم رو به خاک خون کشید تا بتونه 17 درصد سهم رو با قیمت بسیار نازل از دست سهامداران خرد در بیاره
دلسوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
واقعا در شرکت توکا فولاد وجود داره که اصلا سرمایه مردم براشون اهمیت نداره .
سرمایه مردم یک پنجم شده
اصلا مشخص نیست افزایش سود اوری بابت این افزایش سرمایه کجاست.
سهم از قیمت 580 تومان قبل از مجمع به قیمت 120 تومان رسید . واقعا متاسفم
سیاوش
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
من با نصف سرمایم در مجمع وتوکا شرکت کردم و نابود شدم نابود ... از بورس نیوز تقاضا دارم به این مسئله خیلی محمکتر بپردازد منه سهامدار خرد رو راهنمایی کنه برا بدست آوردن حق پایمال شدم
فرهاد
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
حدود سه ماهه که حق تقدم مرقام بسته شده و شرکت هنوز هیچ اقدامی برای فروش ح تقدم های استفاده نشده انجام نداده و پول ما سه ماهه که بلوکه شده و کسی هم جوابگو نیست با اداره ناشران تماس گرفتم میگم قانونی در مورد زمان فروش ح تقدم استفاده شده دارین؟ میگه نه،، دست خود شرکته هر وقت دلش خواست میفروشه.. بنازم به این بورس قانونمند
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.