بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
آنچه که امروز مدیران شرکت های فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان باید به آن توجه ویژه ای نمایند آن است که اعتماد و اطمینان سهامداران به پاک دستی و تدبیر مدیران شرکت های مذکور کم رنگ شده و قطعاً سرمایه گذاران بورسی در طرح های توسعه ای شرکت فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه شرکت نخواهند داشت چراکه اعتماد بازار سرمایه دچار خدشه شده است.
کد خبر : ۱۵۱۱۲۲
نویسنده :
آموخته

شرکت فولاد هرمزگان از جمله شرکت های فعال تازه وارد به بازار فرابورس می باشد که بدو ورود به این بازار طی فروردین ماه سال جاری، حاشیه ها و علامت سئوال های زیادی را با خود به همراه آورد بطوریکه عملکرد سهامدار عمده شرکت به گونه ای بود که یکی از نادرترین اتفاقات بازار سرمایه را به وجود آورد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت فولاد هرمزگان در حالی پس از ورود به بازار فرابورس با روی گردانی بازار سرمایه مواجه شد که سهامدار عمده از فردای روز عرضه تمام قد از طریق کدهای حقیقی و حقوقی سایر زیر مجموعه ها پشت سهم ایستاد و با ایجاد صف های خرید بیش از200 میلیون سهمی برای نماد "هرمز" بازار سرمایه را شگفت زده کرد .

چالشهای حمایت سهامدار عمده 

بطوریکه در حالی "هرمز" روزانه با تشکیل صف های خرید میلیونی روند صعودی و رشد قیمت را به خود می دید که اهالی بازار سرمایه نظاره گر روند نزولی شاخص های بورس و افت قیمت اغلب سهام شرکت های بورسی بودند و همان موقع هم خیلی از کارشناسان این روند را دارای اشکال و بدور از واقعیت می دانستند اما هر بار در پاسخ پرسشهای کارشناسان بازار مدیرانی که بازار گردانی سهام را بر عهده داشتند خبر از تعدیل مثبت سهام ، ارزندگی به دلیل تکنولوژی مناسب و معامله بلوکی در قیمتهای بالای 200 تومان می دادند و بازار سرمایه را به تحلیل غیر کارشناسی محکوم می کردند .

اما روند حمایتهای سهامدار عمده به همین جا ختم نشد و سهام "هرمز" که از نرخ 1200 ریال تا 1798 ریال بدون وقفه رشد کرده بود در تاریخ 2 اردیبهشت ماه گذشته با معامله حدوداً 188 میلیون سهمی روندی تعادلی به خود گرفت و در نوسانات منفی معامله شد.

در این بین  و به عبارت ساده تر سهامدار عمده "هرمز" از 749 میلیون سهم عرضه شده در نرخ 120 تومان نزدیک به 200 میلیون سهم این شرکت را مجدداً در نرخ 179 تومان پس گرفت.

بازی با کدال 

البته ناگفته نماند که این شرکت طی مدت رشد هیجانی قیمت سهم طی اقدامی عجیب بر خلاف عرف گزارش دهی شرکت ها به سایت کدال ابتدا گزارش حسابرسی شده خود را منتشر کرد و چند روز بعد با ارسال گزارش حسابرسی نشده خبر از تعدیل قابل توجه سود از یک ریال به 46 ریال داد، اقدامی که بسیار عجیب و در نوع خود قابل توجه بود. چراکه معمولاً گزارش حسابرسی شده بعد از گزارش حسابرسی نشده منتشر می شود.

بستن کف قیمت با چه هدفی و باز کردن کف با چه هدفی ؟/ 80% سهام هرمز برگشت خورد !

اما حمایت های سهامدار عمده به اینجا نیز ختم نشد و این سهامدار پس از عرضه سهم در قیمت های مذکور نیز اقدام به خرید سهام بصورت قابل توجه در قیمت 178 تومان تا 152 تومان یعنی قبل از برگزاری مجمع نمود بطوریکه در پایان روز 27 خرداد سال جاری یعنی دو روز قبل از برگزاری مجمع این شرکت نزدیک به 600 میلیون سهم از 749 میلیون سهم واگذار شده را با کدهای متفاوت خریداری کرد که این اولین علامت سئوال بزرگ این عرضه اولیه می باشد.

پرسش اصلی 

چرا سهامی که با نرخ 120 تومان عرضه شده باید با قیمتی بالاتر مجدداً به کد سهامدار عمده باز گردد؟ آیا این سهم برای واگذاری به بازار در بورس پذیرفته شده بود یا برای برگشت به قیمت بالاتر به کد شرکتهای زیرمجوعه ؟ اصولا دلیل منظقی اینکار چیست ؟

نگاهی به ارزش روز شرکتهای فولادی 

نکته قابل توجه در این خصوص مقایسه ارزش روز شرکت با دیگر همگروهی ها می باشد بطوریکه "هرمز" در نرخ 180 تومان ارزش روزی معادل 2700 میلیارد تومان داشت و این قیمت در حالی از سوی مدیران این شرکت و سهامدار عمده توجیح می شد که امروز فولاد خوزستان با سه برابر ظرفیت تولید نسبت به "هرمز" دارای همین ارزش روز بازاری می باشد!!!

شایان ذکر است که در همان روزهای رشد قیمت سهم، اکثر کارشناسان و تحلیلگران این روند را پیش بینی می کردند اما عوامل پشت پرده با شایعه معامله بلوکی و مشتری خاصی و احتمال تعدیل سود هر روز بر خلاف جهت بازار سرمایه حرکت می کردند.

از سویی دیگر بخشی از این سهام که قابل توجه نیز می باشد با نرخ های بالاتر از 160 تومان به کد کارگران و کارکنان شرکت سهامدار عمده و برخی زیر مجموعه ها خریداری شده که دلیل این موضوع نیز هنوز مشخص نیست!

سهامدار عمده تحلیل ارزش 160 الی 200 تومانی هرمز را منتشر کند 

نکته ای که امروز اهالی بازار می خواهند بدانند آنست که فایل تحلیلی که قیمت های بالای 160 تومان را برای کارکنان زحمت کش توجیه می کرد کجا است و اگر این فایل منتشر شود قسمت عمده ای از ابهامات موجود در اذهان فعالان بازار سرمایه مرتفع خواهد شد.آیا این قیمت بر اساس روند سودآوری توجیه داشت یا مقایسه با دیگر شرکت های فولادی بورسی؟

شاهکار اصلی و رهاسازی سهام 

اما روند اصلی شاهکارهای سهامدار عمده فولاد هرمزگان از جایی آغاز شد که نماد این شرکت پس از برگزاری مجمع سال 93 و تقسیم سود 10 ریالی مجدداً به تابلوی فرابورس بازگشت.

بر اساس این گزارش، اما نماد "هرمز" در حالی طی معاملات 7 تیر ماه جاری طبق قانون فرابورس با حجم مبنای 6 میلیون سهمی به جهت کشف قیمت بازگشایی شد که دیگر خبری از سهامدار حقوقی حامی "هرمز" نبود و این شرکت که باید بر اساس قیمت تئوریک نرخ 1515 ریال را به خود می دید با تصمیم و رها سازی سهامدار عمده در نرخ 1484 ریال بازگشایی شد و تا رقم 1400 ریال افت نمود بطوریکه در دقایقی از معاملات نرخ 1371 ریال را نیز به خود دید.

از همین رو سهامی که تا قبل از برگزاری مجمع روزانه بیش از 5 میلیون سهم آن بطور میانگین توسط سهامدار عمده خریداری می شد بعد از بازگشایی نماد در نبود این سهامدار پس از 5 روز کاری توانست با احتساب معامله بیش از 6 میلیون سهمی نرخ 143 تومان را به عنوان قیمت پایانی خود برگزیند البته ناگفته نماند که سهامدار عمده این شرکت تعدادی از سهم این شرکت را در قیمت های پایین خریداری کرده است.

حال چند سؤال مطرح است که بنظر می رسد سهامدار عمده این شرکت و مسئولین مربوطه باید به آن پاسخ دهند:

1- علت حضور قابل توجه سهامدار عمده در حمایت از سهام قبل از برگزاری مجمع و کم فروغ شدن آن بعد از برگزاری مجمع دهن کجی به بازار سرمایه بود یا توجیه تحلیلی داشت؟

2- چرا سهامدار عمده سهامی را که عرضه کرده با قیمتی بسیار گرانتر مجدداً به پرتفوی خود باز گردانده است؟ آیا پول سهامدار عمده در قالب پول های باد آورده محاسبه می شود که اینگونه تصمیم گیری در خصوص آن می کنند؟ آیا این پول حق سهامدار خرد نیست که چنین حیف و میل می شود؟

3- پول سهامدار عمده به چه دلیل تا قبل از برگزاری مجمع صرف خرید سهام "هرمز" شده و اگر هدف حمایت از سهام بوده پس چرا شرکتی که در مجمع 10 ریال سود تقسیم می کند در هنگام بازگشایی نماد در عین بی تفاوتی نماد باید با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شود؟

4- سهامدار عمده با چه توجیحی تا قبل از برگزاری مجمع در قیمت های بالای 160 تومان اقدام به خرید "هرمز" می کرده که امروز این توجیح در نرخ های پایین تر از 145 تومانی وجود ندارد؟

در پایان ضمن درخواست مؤکد پیگیری این موضوع از مسئولین سازمان بورس خواهشمندیم کدهای معاملای که تا قبل از برگزاری مجمع اقدام به فروش سهام به سهامدار عمده می کردند بررسی شوند چراکه این سهم با بی مهری بازار در روز عرضه مواجه شده و قطعاً کدهای خریدار کدهای خاصی بودند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
نمی توانم باور کنم !!
یعنی این حقیقت داره ؟
فولادی که یک روز مدیران خوب میانی و شرافت و صداقت آنها زبان زد بود ؛ا...فریاد و صدها فریاد از جور روزگار
خداوند توبه ما را بپذیرد و گناه ما را بپوشاند که هیچگاه برای توبه دیر نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
بورس نیوز لطفا معاملات میدکو رو بررسی کن. حقوقی الان یکسال و نیم است با کاهش عمدی 50 درصدی و با هر ترفندی سهام را منجمد و از دست حقیقیها خارج میکند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
با سلام
متاسفانه سازمان بورس مقصر تمامی این اتفاقاته
هیچ سهامدار عمده ای در شرایطی که بازار داشت نزول میکرد مثل سهامدار عمده هرمز از همش دفاع نکرد ولی با بی مهری سازمان مواجه شد و اخطار گرفت که چرا داری از سهم حمایت می کنی
همین سازمان بورس در مورد سهامدار عمده پترول یا سهامدار عمده صادرات که تنها هدفشون نزول سهم هاست کاملا دهانش رو بسته
اصولا سازمان علاقمند به نزول سهم هاست و از صعود حمایت نمی کنه
حالا حمایت نمی کنه هیچ اخطار هم میده
من به عنوان سهامدار هرمز تا همین جای کار هم دست سهامدار عمده هرمز رو میبوسم که مردونه از سهمش حمایت کرد اونم تو بدترین شرایط بازار
امیدوارم این حمایت کماکان ادامه داشته باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
فکر کنم نویسنده تابحال به معاملات بورس نگاه هم نکرده با این شرایط صنعت فولاد که کلیه ی سهام های گروه در حال افت هستند انتظار دارد این سهم ثابت بماند نکته دوم ماشین آلات نو و موقعیت جغرافیایی بهتر هرمز قابل مقایسه با دیگر هم گروهیهای این شرکت نیست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
سرما آفرین (لسرما) روند صعودی خود را آغاز نموده است.
تولید کننده دستگاه های تهویه مطبوع
24 تیر نیز مجمع شرکت است و سود شیرینی تقدیم می کند .
علی شاه
GERMANY
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
دلم از این میسوزه که 19 ماهه بازیچه ی سهم فولاد شده ام و 45 درصد افت و ضرر ، اونوقت آقایون پول شرکت را بجای حمایت از سهم فولاد میبرند سهام هرمز را روی 178 خرید میکنند و خود سهم فولاد هر روز منفی و منفی و منفی

احسنت
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
خلاصه بگم، نفروشید که پشیمان خواعید شد
این شرکت بهترین و مرغوب ترین فولاد را تولید نی کند و بعد از افزایش تعرفه واردات فولاد یکی از بهترین سهم های بازار خواهد بود. قیاس با شرکت ورشکسته فولاد خوزستان کاملا اشتباه است. مدیران مبارکه این سهم را بدون تحلیل به کارکنان واگذار نمی کنند. 15/4/94
این تاریخ را برای این سهم یاد کنید.
مهدی
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
دوست عزیز اگه یکم از فاندامنتال سردر بیاری اونوقت فولاد خوزستان رو ورشکسته نمیبینی (وضعیت کلی صنایع فولادی به دلیل تعرفه های کم واردات و نرخ جهانی فعلا مناسب نیست که در آینده ای نزدیک با اصلاح نرخ تعرفه واردات فولاد میفهمی که شرکت فخوز و فولاد از چه بنیه ای برخوردارن)، شما که تبلیغ هرمز رو کردی با این حرفت نشون میده که تبلیغی حرف زدی، کسانی که فعال بازارن نیاز به تبلیغ و شایعه ندارن و کار خودشونو میکنن
آرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
بورس نیوز لطفا از بانک ایران زمین مطلبی بنویسید از 27/03/ برای گزارش با اهمیت بسته شده و قرار نیست باز بشه.ممنون
علی شاه
GERMANY
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
دلم از این میسوزه که 19 ماهه بازیچه ی سهم فولاد شده ام و 45 درصد افت و ضرر ، اونوقت آقایون پول شرکت را بجای حمایت از سهم فولاد میبرند سهام هرمز را روی 178 خرید میکنند و خود سهم فولاد هر روز منفی و منفی و منفی

احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
این پاسخ را در خبر ۱۵۰۲۳۳ تاریخ 94/03/27 منتشر کرده اید که ارتباط مستقیم با مقاله حاضر دارد:
متاسفانه یکی از هنرهایتان آن بود که سهام هرمز را باقیمت پایین عرضه اولیه کنید و با قیمت تضمینی! وبا قیمت های بالاتر و تضمینی مجددا خریداری کنید و زیان هنگفتی را به مبارکه تحمیل نمایید.
بهتر است اعلام کنید که چرا فولاد خارجی با نرخ 40 درصد پایین تر تولید و عرضه می شود ولی فولاد شما با این نرخ های بالا تولید می شود که التماس می کنید بازار داخلی را برایتان انحصاری کنند و زیان صادرات را هم نقداً از خزانه مردم بپردازند!
شاید هم تمام تولید کنندگان دنیا علیه فولاد ایران دمپینگ کرده اند و فقط شما خبر دارید!
قصد افزایش سرمایه 2000 میلیارد تومانی برای نامین هزینه ایجاد یا توسعه پروژه ها را دارید و توصیه می شود که مراقب نوع سرمایه گذاری ها و رعایت نرخ بازگشت سرمایه و جلوگیری از ریخت و پاشهای پیمانکاری ها و ساخت و سازها باشید تا مجدداً مجبور نشوید که تقاضای انتقال هزینه ورشکستگی خود را به عموم مردم کشور داشته باشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
منافع و رانتی که به خریداران عرضه اولیه فولاد هرمز رسید ، ضرری بود که به سهامداران مبارکه تحمیل شد.
مدیران مبارکه می توانستند تولیدات فولادی هرمز را در قیمت بالاتر بخرند و به قیمتهای عرف بازار توزیع کنند که در آن صورت سود سهام هرمز افزایش می یافت و قیمت سهم هم منطقی می شد و ابرو ریزی هم نمی شد و زیان وارده به مبارکه ، در حساب منافع فولاد هرمز باقی می ماند و به صورت رانت توزیعی ، منهدم نمی شد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
روز عرضه اولیه هر کسی میتونست هر چقدر که می خواست سهم بخره
مدیران فولاد هم دقیقا کاری رو کردند که هر سهامدار عمده ای باید انجام میداد . حمایت از سهم
افرادی که فکر می کنند حمایت از این سهم باعث ضرر به فولاد شده بهتره به این نکته توجه کنند که اگر قیمت این سهم بالا بره و معامله بلوکی روش انجام بشه پول این معامله دقیقا به نفع فولاد خواهد بود
دوستان هیاهوی تبلیغاتی رسانه ها و خبر گزاری ها رو ملاک قرار ندید
خودتون رو جای فولاد بگذارید و مالی که هر چقدر بالا تر قیمت بخوره به نفعشه واسه فروش
شما بودید چه میکردید؟
بورسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
1- علت حضور قابل توجه سهامدار عمده در حمایت از سهام قبل از برگزاری مجمع و کم فروغ شدن آن بعد از برگزاری مجمع دهن کجی به بازار سرمایه بود یا توجیه تحلیلی داشت؟
2- چرا سهامدار عمده سهامی را که عرضه کرده با قیمتی بسیار گرانتر مجدداً به پرتفوی خود باز گردانده است؟ آیا پول سهامدار عمده در قالب پول های باد آورده محاسبه می شود که اینگونه تصمیم گیری در خصوص آن می کنند؟ آیا این پول حق سهامدار خرد نیست که چنین حیف و میل می شود؟
3- پول سهامدار عمده به چه دلیل تا قبل از برگزاری مجمع صرف خرید سهام "هرمز" شده و اگر هدف حمایت از سهام بوده پس چرا شرکتی که در مجمع 10 ریال سود تقسیم می کند در هنگام بازگشایی نماد در عین بی تفاوتی نماد باید با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شود؟
4- سهامدار عمده با چه توجیحی تا قبل از برگزاری مجمع در قیمت های بالای 160 تومان اقدام به خرید "هرمز" می کرده که امروز این توجیح در نرخ های پایین تر از 145 تومانی وجود ندارد؟
در پایان ضمن درخواست مؤکد پیگیری این موضوع از مسئولین سازمان بورس خواهشمندیم کدهای معاملای که تا قبل از برگزاری مجمع اقدام به فروش سهام به سهامدار عمده می کردند بررسی شوند چراکه این سهم با بی مهری بازار در روز عرضه مواجه شده و قطعاً کدهای خریدار کدهای خاصی بودند.
جواب:
*معامله آزاد ذات بازاره و صلاح دونسته و کارشم غیر قانونی نبوده
**چون عرضه تو بورس بجز مزیت فروش سهم به قیمت بالاتر برای شرکت معافین مالیاتی و غیره ..هم دارد شاید شرکت راضی به عرضه سهمش نبوده و فقط معافیت مالیاتی میخواد
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
من از فاندامنتال سر در نمیارم. شما که سر در میاری برو بانک صادرات یا پارس خودرو بخر که فاندش قویه.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من ۱۵ ساله بورس کار می کنم. معنی فاند رو از شما یاد می گیرم.