بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
به نظر می رسد در صورت رفع ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار سرمایه ناشی از نتایج نهایی مذاکرات سیاسی، به طور قطع این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی با آن بهترین محل برای سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۱۵۲۱
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه روزهای اخیر را در تب و تاب آخرین دور از مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 گذراند و متأثر از این امر با رشد شاخص کل و ارزش سهام شرکت های بورسی مواجه شد. از این رو با توجه به نزدیک شدن به زمان کسب نتیجه مثبت از این نشست سیاسی این سوال مطرح می شود که آیا بازار سرمایه از پتانسیل جذب نقدینگی جدید پس از بهبود وضعیت سیاسی برخوردار است و چه عواملی بر تداوم روند صعودی فعلی بورس تأثیر گذار می باشد.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد در صورت رفع ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار سرمایه ناشی از نتایج نهایی مذاکرات سیاسی، به طور قطع این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی با آن بهترین محل برای سرمایه گذاری و کسب بازدهی مناسب خواهد بود.

چرا که به دلیل صحبتهای موجود مبنی بر تک نرخی شدن ارز و نیز از میان رفتن سفته بازی های موجود در بازار ارز و سکه پس از شروع به کار دولت یازدهم، در شرایط فعلی این بازار چندان برای سرمایه گذاران جذاب نخواهد بود.

مازیار فتحی افزود: بازار پول و سپرده گذاری در بانک نیز تاکنون برای سرمایه گذاران جذاب بوده و به نظر می رسد در صورتی که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی پیش رود و در پی آن تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و در کنار آن شاهد رفع تحریم های بین المللی باشیم قطعاً بازار سرمایه که بازتابی از وضعیت اقتصادی کشور است می تواند بازدهی بیش از نرخ سود بانکی نصیب سرمایه گذاران کند و بر این اساس، رفته رفته روند کاهشی سپرده گذاری در بانک ها آغاز می شود.

علاوه بر این، بازار مسکن به دلیل رکود حاکم بر ساخت و ساز و پروژه های عمرانی در دو سال اخیر و نیز افزایش شدید قیمت مسکن در سال 91 همچنان در وضعیت نامناسبی به سر می برد و بزرگترین مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می کند کمبود تقاضا است که با توجه به زمان لازم برای به ثمر رسیدن سیاست های دولت به نظر نمی رسد تا پایان سال 94 از رونق چندانی برخوردار گردد.

مدیر واحد مشاور سرمایه گذاری راهنمای سرمایه گذاران به روند آتی بورس پس از رسیدن به توافق هسته ای در دو مقطع زمانی اشاره کرد و گفت : مقطع زمانی اول یعنی از هم اکنون تا زمانی که رفع تحریم ها قطعی می شود که مستلزم تأیید نهایی از سوی کنگره و سنای آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران است و باید دید که آیا تحریم ها همزمان با اجرای تعهدات ایران به طور واقعی رفع می شوند یا خیر؟ مقطع زمانی دوم دوران پس از رفع تحریم ها و تبعات مثبت آن بر وضعیت اقتصادی کشور است.

در مقطع زمانی نخست با توجه به روند صعودی روزهای اخیر شاهد رشد هیجانی و کوتاه مدت شاخص کل و قیمت سهام شرکت های بورسی مخصوصا در گروه های پیشرو خواهیم بود که در این بین به نظر می رسد تمام نقدینگی پارک شده در خارج بازار وارد بازار سرمایه نشود. چرا که هنوز سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی از رفع موانع موجود در روابط بین المللی اطمینان حاصل نکرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مقطع زمانی دوم که انتظار می رود موارد موجود در توافق نامه عملی شود و تحریم ها به طور کلی برداشته شوند، بازار سرمایه در مسیر صعودی همراه خواهد بود و نقدینگی جدید که مورد انتظار فعالان بازار سرمایه می باشد وارد بورس می شود و این نهاد می تواند در آینده جایگاه واقعی خود را در اقتصاد بیابد.

فتحی در ادامه به پتانسیل های صنایع پیشرو بورس برای رشد قیمتی سهام و سودآوری اشاره کرد و در این خصوص ابراز داشت: اگرچه در شرایط فعلی توجه سهامداران به سهام گروه های بانک، خودرو، لیزینگ و حمل و نقل معطوف شده و این روزها شاهد روند افزایشی قیمت سهام آنها هستیم اما توجه به این نکته ضروری است که این گروه ها از پتانسیل جذب نقدینگی پس از رفع تحریم ها در بلند مدت برخوردار نیستند و پس از گذر مقطع زمانی اول که سهام این صنایع رشد خوبی را به ثبت رساندند، آنگاه باید نگاه به صنایعی با مزیت نسبی در کشور ما همچون پتروشیمی، پالایشی و فولادی باشد که توانایی جذب نقدینگی جدید را دارند.

وی افزود: بورس بازار انتظارات و برآوردها از آینده است و علت رشد فعلی بازار سرمایه موضوع انتظارات مثبت از آینده سیاسی و اقتصادی کشور ناشی از رفع موانع تحریم، ورود سرمایه گذاران جدید و کاهش هزینه های واردات محصولات مواد اولیه لازم و ... است که موجب می شود تا سهامداران چشم انداز مثبتی پیش روی وضعیت سودآوری شرکت ها متصور باشند و تا تحقق کامل آنها و رشد سودآوری صنایع زمان طولانی نیاز است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
بورس نيوز بازهم بانك صادرات داره بازار رو خراب ميكنه
احمدرضا
GERMANY
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
بله داریم میبینیم روز اول توافق بازار داره در منفی معامله میشه

دشمن واقعی ملت ایران آمریکا نیست
دشمن ما همین کسانی هستند که حتی به مردم خودشون هم رحم نمیکنند و نمیذارن حتی یه بازار به خاک نشسته ی بورس بعد 18 ماه 2 روز رشد کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
فطانت : پس این حقوقیها کجا بودن که بازار 1500واحد بالا رفت ؟
ناظربازار : قربان غافلگیرشدیم ولی قول میدیم که فرداجبران بشه .
فطانت : من از ناراحتی خواب ندارم . اگر وزیر بفهمه که کارازدستمان دررفته فاتحه مان خوانده است .
ناظر بازار: حسب الامر وزیر محترم فردا بهمراه حقوقیها بازار را خرد میکنیم تا درس عبرتی باشه واسه سایرین
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
آیا بورس واقعا بهترین محل برای سرمایه گزاری است؟ ما الان 17 ماه در زیان هستیم؛کاش پولهای زحمت کشیده خود رو در بانک میزاشتیم،بورس شفافیت نداره...
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
بازار سرمایه گند ترین جا و نا امن ترین مکان برای سرمایه گزاری و اعصاب خوردی و سکته...
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
آیا بورس واقعا بهترین محل برای سرمایه گزاری است؟ ما الان 17 ماه در زیان هستیم؛کاش پولهای زحمت کشیده خود رو در بانک میزاشتیم،بورس شفافیت نداره...