بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کد خبر : ۱۵۱۶۲۲
کشورهای عربی واکنشی محتاط آمیز نسبت به توافق هسته ای داشته اند و برخی نیز نتوانسته اند عصبانیت خود را از این اتفاق تاریخی پنهان کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان: امیدواریم بهترین روابط را با ایران را برقرار کنیم/ پيام تبريک امير کويت به رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور ايران

کشورهای عربی واکنشی محتاط آمیز نسبت به توافق هسته ای داشته اند و برخی نیز نتوانسته اند عصبانیت خود را از این اتفاق تاریخی پنهان کنند.

به گزارش انتخاب ؛ خبرگزاری فرانسه در خبری کوتاه به ابراز علاقه عربستان برای ایجاد «بهترین رابطه با ایران» خبر داده است.

عربستان سعودی بعد از توافق هسته ای ایران ابراز امیدواری کرد بهترین روابط را با این کشور برقرار کند.

عربستان باید به نفع ایران کنار برود

در عین حال فرانس 24 نوشت: در خصوص عربستان سعودی نیز می توان گفت که این کشور نگاه خوبی به این توافق ندارد. پنج ماه پیش مسئول امنیتی عربستان در خصوص تسلیحات هسته ای در خاورمیانه به غرب هشدار داد. با توجه به امضای توافق همکاری های هسته ای بین عربستان و روسیه، کره جنوبی، چین و فرانسه، عربستان سعودی نیز می تواند به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند. تنش های سنی و شیعه همواره بین ایران و عربستان وجود داشته است. اکنون این سوال مطرح است که آیا عربستان به عنوان قدرت منطقه ای حاضر است به نفع ایران کنار برود؟

استقبال شرطی امارات: از توافق استقبال می کنیم، ایران از دخالت دست بردارد

از سوی دیگر، ک مقام مسئول از امارات متحده عربی گفت: این توافق می تواند سرفصلی جدید در روابط بین کشورهای منطقه خلیج (فارس) باشد. وی تاکید کرد که ایران می تواند نقشی قابل توجه در منطقه داشته باشد، به شرط آن که در سیاست هایش بازنگری کند و از دخالت در امور داخلی کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و یمن دست بردارد.

تبریک کویت

امیرکویت با ارسال پیامی برای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران توافق تاریخی ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک را تبریک گفت .

به گزارش انتخاب ؛ خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح سه شنبه شب با ارسال پیام های جداگانه برای رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهور ایران توافق تاریخی بین تهران و کشورهای غربی را بر سر برنامه هسته ای ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد این توافق بتواند به حل مناقشات و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند .

امیرکویت گفت :« ما امیدواریم با توافق تاریخی میان ایران و کشورهای غربی درباره برنامه های هسته ای ایران ثبات و امنیت در منطقه محقق و همه تلاش ها، امکانات و ظرفیت ها به توسعه منطقه معطوف شود.»

پادشاه بحرين نيز نتيجه مذاکرات وين را به رييس جمهور ايران تبريک گفت

پادشاه بحرین نیز نتیجه و جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و غرب را به حسن روحانی رییس جمهور این کشور تبریک گفت.

نوري مالکي نتيجه مذاکرات هسته اي ايران را تاريخي توصيف کرد

نوری مالکی معاون نخست وزیر عراق نیز جمع بندی مذاکرات هسته ای غرب و ایران را به حسن روحانی رییس جمهور این کشور تبریک گفت و آن را تاریخی توصیف کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
عربستان بنیانگذار داعش و دشمن شماره یک ایران است و نباید گول این حرف جدید عربستان را خورد. بعنوان یک نمونه، عربستان با ارزان کردن نفت در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریمها قرار دارد، علناً با ما وارد جنگ اقتصادی شده و بیرحمانه به کشور و مردم ما ضربه میزند. حال دم از دوستی میزند؟

همه میدانند که عربستان همانند اسرائیل مخالف موفقیت مذاکرات و توافق ایران با 1+5 بوده است. حالا چه شد که یکدفعه مواضعش عوض شد؟!

عربستان حالا و بعد از توافق ایران و 1+5 برای عقب نماندن از قافله جهانی و برای انگشت نما نشدن مثل اسرائیل، دشمنی خود را پنهان و صحبت از بهبود روابط می نماید. اما ایران دیگر فریب این دشمن دیرینه و تاریخی را نخواهد خورد.

سالیان طولانی عربستان با نزدیک کردن خود به آمریکا منافع خود را در دمیدن در کوره آتش اختلافات و دشمنی ایران و امریکا میدید و بدین ترتیب توانست با کسب منافع عظیم اقتصادی جایگاهی را که زمانی متعلق به ایران بود را اشغال نماید.

اما بعد از حملات 11 سپتامبر القاعده، امریکا متوجه شد که عربستان پشت این قضیه قرار دارد و از همان زمان امریکا متوجه ماری که در آستین پرورده بود شد. با این نقطه عطف تاریخی، امریکا دیگر به عربستان بعنوان متحد منطقه ای خود نگاه نمیکند. بنابراین با آشکار شدن حقایق و بخاطر موقعیت ممتاز و نقش مهم ایران در منطقه (جمعیت 80 میلیونی، موقعیت ژئوپلتیک، منابع نفت و گاز، معادن، پتانسیل کشاورزی، مردم فهیم، صلح طلب و با فرهنگ و تمدن چند هزار ساله) امریکا به سمت ایران متمایل گردیده و به همین دلیل به دنبال مذاکره و توافق با ایران بوده است.

طبیعیست در این شرایط عربستان با حسادت و عصبانیت بخاطر از دست دادن موقعیتش در منطقه و دنیا و طرد شدن از طرف آمریکا، مانند مار زخمی با ایجاد داعش برای تهدید ایران و یا حمله به مردم مظلوم یمن، عکس العملهای منفعلانه نشان دهد. باید به شدت این رقیب و دشمن دیرینه را زیر نظر داشته باشیم و مجدداً فریب نخوریم.
کلید طلایی حفظ موفقیت ما در گرو دوری و زیر نظر داشتن دشمنی به نام عربستان تروریست پرور است.