واردات گسترده مخازن «سي ان جي» مشابه توليد داخل!
در حالي دولت واردات مخازن «سي ان جي» مورد نياز خودروسازان را ممنوع اعلام کرده که برخي خودروسازان در تلاش هستند تا به بهانههاي مختلف واردات گسترده اين مخازن را از سر بگيرند.
به گزارش مهر، در حالي هيات دولت ميخواهد در مصوبهاي جديد و در راستاي اجراي سياستهاي کلان اقتصاد مقاومتي، واردات انواع کالا و تجهيزات مشابه توليد داخل را ممنوع اعلام کند که برخي شرکتهاي داخلي خلاف اين رويه عمل ميکنند. البته پيش از اين، دولت واردات مخازن «سي ان جي» مورد نياز خودروسازان را ممنوع اعلام کرده است.
با اين وجود، برخي از شرکتهاي خودروسازي در تلاش هستند با ناديده گرفتن اين سياست، اقدام به واردات گسترده مخازن سي. ان. جي از خارج کشور کنند.
پيگيريها حاکي از آن است که هم اکنون سازندگان اصلي مخازن سي. ان. جي در کشور داراي ظرفيت مازاد بر نياز خودروسازان کشور بوده و قادر به توليد اين مخازن منطبق با سختگيرانه ترين استانداردهاي جهان را دارا هستند.از سوي ديگر، خودروسازان در حالي تلاشها براي خريد مخازن سي. ان. جي از منابع خارجي به صورت نقدي را آغاز کردهاند که سازندگان داخلي با مشکلات متعددي همچون کمبود نقدينگي و دشواري تامين مواد اوليه روبرو هستند.
فعالان صنعت سي. ان. جي معتقدند در حال حاضر کمبود شديد نقدينگي و سرمايه در گردش و همچنين عدم همکاري بانکها در ارائه منابع مالي، تامين مواد اوليه و تحقق برنامه هاي توليدکنندگان مخازن سي. ان. جي را با مشکل مواجه کرده است.
اين در حالي است که خودروسازان مي توانند به جاي خريد نقدي مخازن سي. ان. جي از خارج نسبت به حمايت مالي از سازندگان داخلي اقدام کرده و با اجراي برنامههاي دقيق در سفارش گذاري و تحويل کالا مشکلات موجود را برطرف کنند.
چنين رويکردهايي در حالي از سوي خودروسازان اتخاذ ميشود که آنان همواره منتقد واردات خودروهاي خارجي بوده اند و دستکم انتظار ميرود در رابطه با تامين مواد اوليه نيز آنها مدافع توليد داخلي بوده و آن را در اولويت قرار دهند.
با وجود چنين شرايطي و در حالي که هم اکنون موضوع اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد و مصرف کالاي داخلي مد نظر مسوولان قرار گرفته، اتخاذ چنين رويکردهايي از سوي فعالان صنعت خودرو در نقطه مقابل اهداف کلان کشور قرار گرفته و توليد داخلي را تهديد خواهد کرد.
هند و چين بازار بزرگ متانول ايران شدند
يک مقام مسئول از افزايش صادرات محصولات متانول پتروشيمي به کشورهاي هند و چين خبر داد و گفت: هم اکنون بخش عمدهاي از محصولات يکي از بزرگترين توليدکنندگان متانول ايران روانه اين دو کشور آسيايي ميشود.
به گزارش مهر، علي نظر پور درباره آخرين وضعيت صادرات متانول پتروشيمي ايران به بازارهاي جهاني، گفت: پتروشيمي فن آوران با در اختيار داشتن سه واحد و ظرفيت توليد بيش از يک ميليون تن متانول در سال، يکي از بزرگترين توليد کنندگان و صادرکنندگان اين محصول پتروشيميايي ايران و منطقه خاورميانه است.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه هم اکنون مجتمع مونوکسيد کربن با ظرفيت 140 هزار تن در سال و مجتمع اسيد استيک با ظرفيت 150 هزار تن در سال در پتروشيمي فن آوران با ظرفيت کامل در مدار بهره برداري قرار دارند، تصريح کرد: متانول و اسيد استيک محصولات صادراتي پتروشيمي فن آوران است که به کشورهاي چين، هند و ترکيه صادر ميشود.
مديرعامل پتروشيمي فن آوران با اشاره به توليد بيش از ظرفيت اسمي تعيين شده در اين مجتمع پتروشيمي، اظهار داشت: به زودي واحد جديد متيل استات با ظرفيت توليد سالانه 50 هزار تن محصول پتروشيمي در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه با اجراي اين طرح متيل استات با خلوص 80 تا 85 درصد براي استفاده در کارخانههاي چسب سازي توليد مي شود، تاکيد کرد: ايجاد زنجيره پلي پروپيلن از ديگر طرحهاي در دست اجرا بوده که خوراک مورد نياز اين واحد 180 هزار تن پروپيلن است.
ارائه دو پيشنهاد براي به کارگيري کارت هاي سوخت در آينده
رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکيد بر ادامه بهره گيري از کارت هاي سوخت از ارائه دو پيشنهاد براي به کارگيري کارت هاي سوخت در آينده خبر داد.عليرضا فيض بخش در گفتوگو با ايسنا، گفت: دو پيشنهاد از سوي ستاد مديريت سوخت کشور براي استفاده از کارت هاي سوخت به معاونت اجرايي رياست جمهوري ارسال شده تا در صورت صلاحديد براي تصويب درهيئت دولت مطرح شود.
وي افزود: پيشنهادات ديگري نيز بررسي ميشود و همه تلاش خود را به کار ميگيريم تا کارتهاي سوخت در جريان بمانند. برهمين اساس در آينده يکي از اين پيشنهادات با تصويب هيئت دولت براي ادامه روند کارتهاي سوخت اجرايي خواهد شد.فيض بخش تاکيد کرد: براي کارتهاي سوخت هزينه و برنامه ريزي خوبي انجام شده و نظر ستاد سوخت و دولت ادامه بهره گيري از کارتهاي سوخت است.