بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر : ۱۶۱۶۴۷
هادی نادرزاده استاد- به گزارش اخبار بانک، بر اساس تازه ترین مصوبه شورای پول و اعتباری برای رونق دادن به بازار مسکن زوج های جوان می توانند از امتیاز وام یکصد میلیون تومانی وام مسکن بهره مند شوند.

اما این بهره مندی از امتیاز وسوسه انگیز یکصد میلیون تومان وام مسکن به همین راحتی که در متن بالا ذکر شده نیست و زوجین باید هزینه های بسیاری برای دریافت آن متحمل شوند.

متقاضیان دریافت وام مسکن یکصد میلیون تومان باید اوارق تسهیلات خرید مسکن از بازار فرابورس دریافت کنند و سپس به بانک مسکن مراجعه کرده و این تسهیلات را دریافت کنند.

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند، یعنی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی مسکن ۲۰۰ ورقه حق تقدم تسهیلات نیاز است.

هم اکنون در بازار سرمایه نرخ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در حدود ۸۰ تا ۸۴ هزار تومان دادو ستد می شود.

بنابراین متقاضیان برای دریافت ۲۰۰ برگه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و استفاده از تسهیلات 100 میلیون تومانی باید حدود ۱۷ میلیون تومان هزینه کنند.

با این هزینه بالا برای دریافت تسهیلات یکصد میلیون تومانی و اقساط سنگین آن کمتر کسی می تواند از این امتیازات استفاده کرده تا بازار مسکن رونق بگیرد.

می توان اینگونه استنباط کرد که بانک مرکزی سنگی جلوی پای متقاضیان دریافت تسهیلات گذاشته که کمتر کسی بتواند آن را بردارد!

حال باید منتظر ماند و دید که بازار مسکن با این امتیازات رونق خواهد گرفت یا خیر؟

محاسبات خواندنی درباره وام ۱۶۰ میلیونی مسکن
در مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی وام مسکن اشاره ای به مدت و نرخ تسهیلات نشده است.

به گزارش اخبار بانک، شورای پول و اعتبار اواخر هفته گذشته در مصوبه ای اعلام پرداخت تسهیلات زوجین مسکن اولی تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که در بخشنانه و مصوبه مذکور اعلام شده که بانک مسکن نرخ تسهیلات را تعیین کند و احتمالا زیر ۱۸ و نیم درصد خواهد بود.

همچنین عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد احتمالا نرخ این تسهیلات کمتر از ۱۴ درصد و اقساط نیز بین یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

اما محاسبات سیستمی این وام به هیچ عنوان با نرخ ها و مبلغ اعلام شده جور در نمی آید.

هم اکنون نرخ اوراق تسهیلات مسکن ۱۸ و نیم درصد و مدت آن نیز ۱۲ ساله است که اگر همین مقادیر را برای تسهیلات ۱۶۰ میلیونی بکار ببریم با مبلغ اقساط ذکر شده تفاوت فاحشی دارد.

مبلغ اقساط نزدیک ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، کل سود پرداختی توسط تسهیلات گیرنده در مدت ۱۲ سال حدود ۲۴۰ میلیون تومان و کل بازپرداخت اصل و سود وام ۱۶۰ میلیون تومانی حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

اگر نرخ تسهیلات را ۱۴ در نظر بگیریم اقساط وام مذکور حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و کل سود نیز ۱۷۱ میلیون تومان در ۱۲ سال می شود.

بنابراین با مبلغ اقساطی که عضو هیات مدیره بانک مسکن مبنی بر اینکه بین ۱ میلیون ۸۰۰ تا ۲ میلیون تومان هنوز فاصله بسیاری دارد.

اگر اقساط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شود نرخ تسهیلات ۹ درصد, اقساط یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی نرخ تسهیلات ۱۰ درصد و اقساط دو میلیون تومانی نیز نرخ تسهیلاتی در حدود ۱۱ درصد خواهد داشت که البته با توجه به بهای تمام شده پول در بانک ها بسیار بعید است این نرخ ها مدنظر قرار گیرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
باسلام اقا جان یک دفعه بگید نمیدیم خلاص من اگر 17 میلیمون داشتم چرا وام میگرفتم
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
يكي از عوامل ركود مسكن قيمت بسيار بالاي آن است. در اين رابطه عوامل مختلفي دخيل هستند ولي يكي از اصلي ترين عوامل، رويكرد كاسبكارانه بانك مسكن مي باشد. در چند سال اخير بانك مسكن با فروش اوراق مسكن سود سرشاري به دست آورد. اكنون براي دريافت وام تعمير مسكن نيز بايد اوراق خريداري كرد. بانك مسكن مدعي است سود تسهيلات اين بانك كمتر از ساير بانك ها مي باشد ولي به نرخ اوليه خريد اوراق كه مبلغ قابل توجهي است، اشاره نمي شود. بانك مسكن به صورت جزيره اي عمل مي كند در صورتي كه اين بانك متعلق به دولت مي باشد و بايد در خدمت مردم باشد.
غلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴
خنده‌دار است درحالی که در کشورهای دیگر، برای پرداخت وام مسکن و خودرو با سودهای بسیار پایین‌تر و زیر ۱۰٪، رقابت سختی بین بانکها وجود دارد، ولی در ایران برای گرفتن وام با سود حدود ۲۰٪ تا ۳۰٪ باید اوراق سلف خرید! آنوقت اسمش را هم گذاشته‌اند بانکداری اسلامی!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
نخواستیم بابا نخواستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
واقعا که تف به این زدگی این چه بانکیه ! این چه کشوریه ! این چه اسلامیه من که هر جور حساب کتاب میکنم هیچ چیزش با هیچ چیزش نمی خونه
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
همش الکیه بابا فقط میخوان یه جوری بپیچونن یه وام گرفتن با اینهمه مکافات آخه !
badbakht
GERMANY
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
با اون فساد تو دولت و اون فیشای نجومی و اون اختلاسا نبایدم دیگه وام به بدبختی مث من بدن ینی چیزی از دزدیاشون نمیمونه .
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۷
ماها جوونا سوختیم بعد حرفه چرا زن نمیگرن و جمعیت کمه راحت بگیرن قشر ایران قشر ضعیفیه 70درصدشون نمیتونن اقساط دو میلیونی بدن طرف حقوقش زیر دو بره دزدی یا تا اخرش مستاجری از این دنیا بره.
ناشناس
-
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
واقعاٌ تاسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسف برای خدمان
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
وقتی دو شیفت دوشیفت کار میکنی و بعد از 40 سال زندگی مجبوری بری حومه شهر مستاجری و نتونی تو حومه شهر هم یه اپارتمان واسه زن و بچت بگیری یعنی فاجعه
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
داداش تعارف نکن راحت باش بگو پول نزول میدم دیگه والاااا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
میگم نزول گرفتن بهتر نیست؟
به خدا دزدن همه
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
بخداتوعجب مملکتی داریم زندگی میکنیم وام نخواستیم
فهیمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
نخاستیم‌ بابا.این چ وضعیه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
خود کرده را تدبیر نیست.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.