ضرورت درج قیمت مصرفکننده بر روی کالاها
به گزارش بورس نیوز، محمدعلی اسفنایی در مورد نحوه برخورد این سازمان با فروشگاه های زنجیره ای در شرایط کنونی اقدام به مخدوش کردن و یا پاک کردن نرخ اجناس میکنند، گفت: بر اساس قانون، فروشگاهها باید حتما قیمت برای مصرفکننده را روی کالا درج کنند، بنابراین مخدوش کردن یا پاک کردن نرخ یا فروش کالا با قیمت بالاتر از آنچه روی آن درج شده است، بعد از اینکه در پی بررسی کارشناسان یا ارائه گزارش مردمی محرز شود، گرانفروشی محسوب میشود و قطعا با آن واحد به طور جدی برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به یکی از مصادیق این نوع تخلف که از سوی سازمان تعزیرات حکومتی مجازات شده است، ادامه داد: هفته گذشته گزارشی از تخلف یکی از کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی که به این صورت اقدام کرده بود، ارائه شد که بلافاصله با این واحد برخورد شد.
تعیین جریمهای 5 برابر بالاتر از سود مازاد برای فروشگاههای گرانفروش
اسفنانی در بیان نحوه تعیین جریمه نقدی برای متخلفان این حوزه خاطرنشان کرد: ما 2 تا 5 برابر بیشتر از میزان افزایش قیمتی که از سوی فروشگاه صورت گرفته، جریمه نقدی تعیین خواهیم کرد، از سوی دیگر اگر شاکی وجود داشته باشد باید خسارت وی نیز توسط واحد مربوطه جبران شود.
وی افزود: تنها افزایش نرخ یک کالا ملاک تعیین جریمه نیست، بلکه به ازای متوسط درآمد حاصل از فروش روزانه، ماهانه و سالانه نیز مجازات برای گرانفروشی لحاظ خواهد شد.
سامانه 135 شنونده شکایات مردمی است
مدیرکل تعزیرات استان تهران، در رابطه با راههایی که مردم از طریق آن میتوانند تخلفات صورتگرفته در این حوزه را گزارش دهند، یادآورشد: سامانه 135 به صورت شبانهروز شنونده گزارشات مردمی است، ضمن اینکه آنها میتوانند شکایت خود را به صورت مکتوب هم ارائه کنند، همچنین اگر به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و اتاق اصناف مراجعه کنند، در نهایت گزارش تخلفات به سازمان تعزیرات حکومتی ارائه میشود.