بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
نیم نگاهی به دار‌وندار «وتجارت»؛

دارایی‌های بانک تجارت در جیب دیگران

از عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خبرها نقل شده که تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها مشمول مالیات نمی‌شود. در همین زمان، بانک تجارت نیز در اطلاعیه‌ای، از شروع فرایند اجرای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را خبر داد. این موضوع بهانه‌ای شد تا نیم نگاهی به دارایی‌های این بانک داشته باشیم.
کد خبر : ۱۸۰۵۰۰

دارایی های بانک تجارت در جیب دیگران

به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی‌ها، بانک تجارت در 3 دوره مالی اخیر تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در سرفصل‌ها به خود ندید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، فاصله ساختار دارایی‌های این بانک از میانگین 6 بانک دیگر، در اغلب موارد وضعیت بهتری دارد.

دارایی‌های بانک تجارت در جیب دیگران

در دوره‌های اخیر، مطالبات «وتجارت» از بانک‌های مرکزی اندکی افزایش داشته و نسبت به میانگین گروه، 32 صدم درصد بیشتر است. نکته مثبت این است که مطالبات از بانک‌ها و سایر مؤسسات در ساختار دارایی‌های «وتجارت» حجم بسیار اندکی دارد اما این میزان در میانگین گروه بیش از 5 درصد کل دارایی‌ها را شامل می‌شود.

اما دو سرفصل بیشترین حجم دارایی‌ها را از آن خودکرده‌اند؛ مطالبات از دولت و مطالبات از اشخاص غیردولتی.

به گزارش آبسیم، در شرایطی که در میانگین گروه شاهد هستیم مطالبات از دولت حجم 5 درصدی را تشکیل می‌دهد، این رقم در بانک تجارت نزدیک به 25 درصد است و از این حیث در رتبه اول قرار دارد. مطالبات از دولت به‌عنوان یکی از معضلات بانک‌های کشور در شرایط کنونی اقتصاد به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد راه چاره چندان محکم و قطعی ندارد؛ چراکه دولت همچنان با بانک‌ها بر سر نرخ سود بدهی خود اختلاف دارد.

در سرفصل مطالبات از اشخاص غیردولتی، 7 درصد کمتر از میانگین گروه است اما رقم 55613 میلیارد تومان برای این سرفصل مبلغ بالایی است که علت آن را می‌توان در عدم پرداخت اقساط وام‌گیرندگان بزرگ دانست.

تسهیلات و مطالبات بانک تجارت شامل تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی و دولتی و همچنین مطالبات از دولت، طی یک حرکت صعودی، در پایان خردادماه سال 97 مبلغ 91038 میلیارد تومان ثبت‌شده است.

دارایی‌های بانک تجارت در جیب دیگران

در این زمینه بانک باید با بهینه‌سازی پرتفوي تسهیلاتی خود و اعطاي تسهیلات به صنایع مولد، نسبت به افزایش درآمدزایی عملکرد بهتری داشته باشد.

نکته دیگر این‌که میزان سرمایه‌گذاری‌های «وتجارت» که اندکی بیش از 3 درصد دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد و در پایان فصل اول سال جاری به رقم 4525 میلیارد تومان رسید که بیش از رقم دوره‌های اخیر است که درنتیجه افزایش ارزش سهام شرکت‌های بورسی موجود در پرتفوي بانک است.

دارایی‌های بانک تجارت در جیب دیگران

با توجه به برنامه واگذاري سهام شرکت‌های غیر ابزاري بانک انتظار می‌رود در پایان سال 97 حجم سرمایه‌گذاری‌ها از سال 96 کمتر باشد. ولی باید این نکته را نیز مدنظر داشت که رشد خیره‌کننده ارزش سهام در مدت اخیر، علاوه بر ترغیب بیش‌ازپیش بانک به فروش سرمایه‌گذاری‌ها، می تواند سود قابل‌ملاحظه‌ای را نیز عاید بانک کند.

تجدید ارزیابی که قرار است به‌زودی به اجرا درآید، حداکثر فقط در 10 درصد کل دارایی‌ها (دارایی‌های ثابت مشهود و نامشهود) نمود پیدا می‌کند. بانک تجارت آخرین بار در سال 83 اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد. طبق آخرین اطلاعات منتشرشده، ارزش دفتری کل دارایی‌های ثابت مشهود «وتجارت» از رقم 6196 میلیارد تومان فراتر می‌رود.

امید می‌رود با اقداماتی نظیر واگذاری دارایی‌های مازاد و کسب سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌های بورسی و همچنین افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بانک تجارت روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

کند شدن گردش نقدینگی در اقتصاد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

رسوب پول در جریان سفته‌بازی سپرده‌های روزانه

ارسال نظر