دنده معکوس «فاراک» در جاده هزینهها
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت ماشین سازی اراک گرفتار بهای بالای تمام شده است و تا زمانی که از شدت هزینههای تولید کاسته نشود، رنگ سود را نخواهد دید.
فزونی بهای تمام شده بر درآمدهای عملیاتی، این شرکت را در دورههای اخیر به حاشیه زیان کشانده است.
اما آنچه که بیش از همه بهای تمام شده را شامل می شود، هزینههای سربار است. به گونهای که این بخش هزینهای، بالغ بر 66 درصد بهای تمام شده را در آخرین گزارش مالی، تشکیل داده است. هزینه حقوق و دستمزد و خرید خدمات پیمانکاری و فنی مهندسی بیش از هر چیز سربار را در بر گرفتهاند.
به کزارش آبسیم، نکته دیگر این که هزینه دستمزد مستقیم روند صعودی در دورههای اخیر داشته که از افزایش تعداد پرسنل و تغییر طبقهبندی تسهیم هزینهها نشات میگیرد.
هزینههای مالی نیز باری بر دوش شرکت شده و بیش از پیش در باتلاق زیان فرو برده است. همانطور که در نمودار ذیل مشاهده میکنید، با افزایش پروژههای در دست اقدام و نیاز شرکت به تامین سرمایه در گردش، روند هزینه های مالی از سال 95 با شیب تندی شروع به افزایش کرده است. در حالی که بین سال های 90 تا 94 هزینه های مالی رو به افول بود و چندان به چشم نمی آمد.
از معظلاتی که «فاراک» با آن ها روبروست میتوان به سیکل طولانی خرید مواد از خارج، آزاد بودن واردات کالاهای مشابه، فرسودگی ماشینآلات و تجهیزات و قدیمی بودن تکنولوژی و دانش فنی و افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه اشاره کرد. در کنار این مسائل، عدم وجود نقدینگی کافی نیز مزید بر علت شده تا جرایم دیرکرد مالی و هزینههای مالی سنگین و بروز مشکلات عدیده در امور جاری شرکت، رخ دهد. این موارد سبب زیانده شدن برخی از پروژههای بلندمدت پیمانکاری شرکت ماشین سازی اراک گردیده است.
بنابراین، «فاراک» برای بازگشت به روزهای سبز سودآوری، باید بیش از هر چیز نسبت به هزینههای خود کنترل بهتر و بیشتری داشته باشد و راهی جز تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی خود پیدا کند.