بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
آبسیم گزارش می دهد:

خواب سنگین صنعت ساختمان

بر اساس آمارهای منتشر شده، صنعت ساختمان در رکود شدیدی قرار گرفته که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است. میزان ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن افت فاحشی داشته است.
کد خبر : ۱۸۰۶۹۲

به گزارش واحد آبسیم بورس نیوز، با وجود این که بازار مسکن شرایط بسیار نامناسبی دارد و تقاضا بسیار کمتر از عرضه است، اما قیمت ها کاهش نمی یابد و حتی گاها شاهد رشد قیمت ها نیز هستیم. این وضعیت موجب شده تا رکود از بازار مسکن رخت برنبندد و نشانه هایی هم که از خروج از فاز رکود مشاهده می شود، به قدر کافی قدرت ندارد و نمی تواند دوران رونق بازار مسکن را آغاز کنند.

خواب سنگین صنعت ساختمان

این موضوع دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

۱- کاهش رشد جمعیت

در سال 1365 نرخ رشد جمعیت 3.9 درصد بود که به‌تدریج کاهش یافت و در سال 1395 به 1.24 رسید. به نظر می‌رسد علاوه بر افزایش فرزندآوری توسط خانواده‌ها که منجر به افزایش نرخ رشد جمعیت و جلوگیری از بحران جمعیتی در آینده خواهد شد، لازم است به ناباروران، مهاجران و کاهش میزان مرگ و میر نیز توجه شود.

خواب سنگین صنعت ساختمان

۲- کاهش میزان ازدواج

با بروز مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، شرایط ازدواج برای جوانان نیز سخت تر شد که آمارها به خوبی نشان دهنده این موضوع هستند.

خواب سنگین صنعت ساختمان

۳- معکوس شدن و یا توقف مهاجرت به دلیل خالی شدن روستاها

از پیامدهای اقتصادی مهاجرت روستاییان به شهر، خالی شدن روستاها از نیروی کار فعال و از رونق افتادن فعالیت‌های کشاورزی است. بنابراین فراهم کردن زمینه‌های اشتغال و به دنبال آن رفاه معیشتی، از مهم‌ترین مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

خواب سنگین صنعت ساختمان

۴- رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم

سه علت برای کاهش نرخ مالکیت خانوارها از 71.5 درصد در سال 84 به 66.8 درصد در سال 91 شناسایی شده که شامل افزایش سالانه نرخ تورم، کاهش درآمد واقعی خانوار و افزایش قیمت مسکن می‌شود.

خواب سنگین صنعت ساختمان

۵- انباشت واحدهای مسکونی و تجاری خالی

طبق آمار سال 85 تعداد خانه‌های خالی 613 هزار واحد مسکونی بوده که این رقم در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد افزایش یافت و در سال 95 بر اساس اعلام مرکز آمار ایران رقم خانه‌های خالی به 2 میلیون و 587 هزار واحد مسکونی رسیده است.

خواب سنگین صنعت ساختمان

در مجموع می توان گفت که مشکلات و مسائل ذکر شده عاملی شده تا میزان سرمایه گذاری در صنعت ساختمان طی 10 سال گذشته طی روندی آرام در مسیر نزول قرار بگیرد و تا زمانی که مشکلات اقتصادی خانوارها به طور جدی برطرف نگردد، نمی توان امید چندانی به رونق بازار مسکن و ساخت و ساز داشت. از آن جا به دنبال رونق صنعت ساختمان، صنایع بسیار دیگری نیز به حرکت درمی آیند، این صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر