بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی با سهم ۲۰ درصدی در صادرات غیر نفتی، نقش به سزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و ارزآوری در کشور دارد.
کد خبر : ۱۸۰۷۳۷
به گزارش بورس نیوز، مهدی کرباسیان در نخستین همایش چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری های وابسته افزود: یکی از افتخارات وزارت صنعت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی در بین مردم، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران است.

به گفته این مقام مسئول، در پنج سال گذشته معدن و صنایع معدنی و جایگاه آن در اقتصاد و توسعه کشور، جدی گرفته شده به طوری که اکنون بیش از ۲۳ درصد ارزش بورس کشور متعلق به شرکت های معدنی و صنایع معدنی است.

کرباسیان با بیان اینکه ایران کشوری معدنی است و این جایگاه می‌تواند بیش از پیش ارتقا یابد، افزود: باوجود تحریم های ظالمانه آمریکا و نامبرده شدن از آلومینیوم و مس در تحریم‌های اقتصادی، حوزه معدن و صنایع معدنی می‌تواند با وجود همه مشکلات روی پای خود بایستد زیرا معتقدیم ضربه پذیری این حوزه در صورت توجه و تدبیر نسبت به سایر حوزه های صنعتی و اقتصادی کمتر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم توجه به صادرات در این حوزه نیز تاکید کرد و هشدار داد: هرگونه کم توجهی به صادرات می‌تواند این بخش را وارد رکود و چالش‌های جدی کند.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم ۵۰ درصد تولید انواع محصولات معدنی در جهان در اختیار چینی هاست و می‌توان با همکاری با چین و اخذ تصمیم های منطقی، تحریم‌ها را کم اثر کرد.

کرباسیان، به جنگ تجاری آمریکا با چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: این جنگ تجاری به طور مستقیم در حوزه فلزات غیرآهنی نیز تاثیرگذار است و باید در این زمینه و همچنین رشد بهره دلار تحلیل هایی انجام داد که چقدر در اقتصاد کشورمان تاثیرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید از اخذ تصمیم های شتابزده و هیجانی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور پرهیز کرد، گفت: ایران با وجود زیرساخت های مختلف نفت، گاز، معدن، راه آبی و نیروی انسانی تحصیل کرده، آماده جهش اقتصادی است و چنین پتانسیل‌هایی در جهان وجود ندارد.

لزوم تهیه نقشه راه برای صنایع غیرآهنی

رئیس عامل ایمیدرو ادامه داد: امروز در حوزه فولاد و زغال سنگ از طرح‌های جامع و نقشه راه جامع برخورداریم، اما در سایر حوزه‌ها از جمله فلزات غیرآهنی چنین نقشه هایی تهیه نشده و جای آنها خالی است.

وی ادامه داد: پژوهش و آموزش و توجه به آنها یکی از مباحث جدی است که در حوزه معدن و صنایع معدنی کمرنگ است و باید توجه بیشتری به آن کرد.

به گفته این مقام مسئول، امروز مجلس شورای اسلامی در حوزه معدن و صنایع معدنی کمک کننده است و آمادگی برای همراهی دارد.

کرباسیان، یکی از افتخارات ایمیدرو در چند سال گذشته را توجه به مقوله توسعه اکتشافات معدنی در کشور برشمرد و گفت: تاکنون مقدمات اکتشافات معدنی در پهنه ای به وسعت ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع فراهم شده که ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع آن در ۲ سال گذشته ژئوفیزیک هوایی شد.

بر اساس گزارش ایرنا، وی همچنین بر لزوم حمایت از معادن کوچک و اقتصادی کردن آنها تاکید کرد و افزود: معادن روباز کشور به پایان رسیده است و باید کم کم به سمت تجمیع معادن کوچک حرکت کنیم تا فعالیت در این حوزه را اقتصادی کنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر