بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
کارشناس صنعت تایر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

تایرسازان خریداری ندارند / تفاوت بالای قیمت تایر داخلی با هزینه تمام‌شده تولید

سهامداران شرکت صنعتی بارز که از 3 سال پیش سهم خریداری کردند سود خوبی برده‌اند زیرا قیمت‌ها در این مدت رشد بسیار ‏مناسبی داشته و در مقابل ریزش‌ها بسیار اندک بوده است.‏
کد خبر : ۱۸۱۳۷۱

به گزارش بورس نیوز، از هفته گذشته با آغاز رشد منفی شاخص‌ها در بورس این نگرانی‌ها به وجود آمد که این نزولی شدن شاخص‌ها، بی‌اعتمادی در بین سهامداران و سرمایه‌گذاران جدید این بازار را کم کند و این روند به‌هیچ‌عنوان به نفع شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس نیست.

یکی از صنایعی که در بورس حضور نه‌چندان پررنگی دارد، صنعت تایرسازی است؛ حدود 10 نماد از تایر سازان ایرانی و شرکت‌های وابسته در بازار سرمایه فعال هستند که بی‌شک یکی از معروف‌ترین آن‌ها مربوط به گروه صنعتی بارز است.

عباس ابیانه تا قبل از بازنشستگی در تابستان 97، مدیرعامل شرکت بارز بود و شاید وی بهتر از هر شخصی بتواند از نفع و ضرر تایرسازان و سهامدارشان در بورس سخن بگوید.

ابیانه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در مورد وضعیت صنعت تایر در بازار سرمایه گفت: صنعت تایر تا به امروز نتوانسته استفاده مناسبی از حضور در بورس ببرد زیرا خود بورس شرایط جالبی ندارد و شما در روزهای گذشته شاهد قسمتی از وخامت حال این بازار بوده‌ایم.

وی ادامه داد: قیمت‌ها در بورس بدون هیچ دلیل منطقی افزایش پیدا کرد و دوباره در هفته گذشته سیر نزولی یافت و در روزهای اخیر شرایط بورس ملتهب و از ثبات برخوردار نیست.

این مدیر بازنشسته صنعت تایر تصریح کرد: در حال حاضر هم برای سهام تایرسازها خریدی وجود ندارد و رشدی هم که در ماه‌های قبل مشاهده شد بیشتر تابع گران شدن قیمت ارز بود و ربطی به عملکرد شرکت‌ها نداشت.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید حاشیه سود در صنعت تایر کاهش پیداکرده و در این شرایط سازمان حمایت نیز هنوز با افزایش قیمت تایر متناسب با رشد هزینه‌ها و قیمت‌ها موافقت نکرده است.

ابیانه ضمن بیان این مطلب که سود اصلی از افزایش شاخص‌های بورس به جیب سهامداران می‌رود و نه شرکت‌ها گفت: بخش‌خصوصی فعال در صنعت تایر برای ورود به بازارسرمایه علاقه‌ای نشان نمی‌دهد اما؛ بخش دولتی فعال در این حوزه در بورس حضور مناسبی دارد؛ آن‌هایی که سهامداران دولتی و شبه‌دولتی داشته‌اند وارد بورس شده‌  و مقداری سهام نیز واگذار کرده‌اند.

وی تأکید کرد: سهامداران شرکت صنعتی بارز که از 3 سال پیش سهم خریداری کردند سود خوبی برده‌اند زیرا قیمت‌ها در این مدت رشد بسیار مناسبی داشته و در مقابل ریزش‌ها بسیار اندک بوده است.

مدیرعامل سابق شرکت بارز با اشاره به این مطلب که نوسانات اخیر بازار ملاک خوب و بد بودن بازار سرمایه نیست گفت: این روزها فضای احساسی بر بازار حکم فرم است و نمی‌توان گفت که سهامدار ضرر کرده است. تا آنجا که من مطلع هستم، کلیه سهامداران کویر تایر و بارز در 3 سال اخیاز سرمایه‌گذاری خود در بورس راضی و خرسند بوده‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر