بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
پس از صدور مجدد مجوز کاغذ، شرکت‌های کارتن‌سازی به دلیل کمبود مواد اولیه نتوانستند پاسخگوی سفارش‌گذا‌ری شرکت‌های همکار باشند و تنها به یک سوم از نیاز ایشان پاسخ مثبت می‌دهند.
کد خبر : ۱۸۱۴۷۸

به گزارش بورس نیوز، امیرحسین اسماعیل‌پور مدیرعامل شرکت کارتن ایران در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: در سال 96، 850هزارتن کاغذ بسته‌بندی تولید شده اما در شش‌ماهه ابتدایی سال 97، این رقم به بیش از 500هزار تن رسید؛ این درحالی است که بیشتر کارخانه‌ها با ظرفیت 50 درصدی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان تولید ورق کارتن در سال 680 هزارتن بود که فقط در شش‌ماهه ابتدایی سال 97 به 340 هزار تن افزایش یافت.

اسماعیل‌پور با انتقاد از صادرات بیش از حد کاغذ به کشورهای دیگر گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کارتن‌سازی‌های ایران با آن رو‌به‌رو هستند تامین کاغذ موردنیاز، آخال و خمیر است که این مهم تنها و تنها به دلیل مجوز صادرات دولت ایجاد شده است.

وی اختلاف قیمت دلار را دلیل افزایش حجم صادرات کاغذ کشور دانست و افزود: برای شرکت‌های کاغذسازی این صادرات صرفه اقتصادی بالایی دارد اما برای ما به عنوان درخواست‌کننده کاغذ و تولیدکننده کارتن این صادرات مشکل ایجاد کرده است.

اسماعیل‌پور تامین نیاز صنایع داخلی را اولویت کارتن‌سازی ایران دانست و گفت: درحال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که شکل گرفته به خصوص در تامین مواد اولیه، تنها به یک سوم از سفارش‌ها میتوان پاسخ مثبت داد.

وی به عنوان مثال به نیاز شرکت‌های بسته‌بندی، شوینده و لبنیات اشاره کرد و افزود: یکی ازدلایل کاهش این‌گونه محصولات در بازار داخلی نبود امکان بسته‌بندی از کارخانه به بازار است و اگر در فصل برداشت خرما همچنان این مشکل برطرف نشود، قیمت خرما افزایش خواهد یافت.

رایزنی‌های کارخانه‌های کاغذسازی دلیل مجوز جدید دولت برای صادرات

مدیرعامل شرکت ایران کارتن با انتقاد مجدد از صادرات کاغذ در شرایط کنونی کشور گفت: دو ماه قبل صادرات کاغذ ممنوع شد اما با لابی برخی از ذینفعان متاسفانه مجوز صادرات مجدد این محصول توسط دولت صادر و فشار مضاعفی به شرکت‌های داخلی وارد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر