بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که "استفاده از ظرفیت های بورس کالا برای توسعه صادرات به عراق ، " سازوکار فروش بلندمدت محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد"، "گشایش نماد معاملاتی جدید گواهی سپرده پوشال معمولی زعفران" و "تعادل بازار با تقویت عرضه ها در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۲۲۶۹
به گزارش بورس نیوز، مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: می توان از ظرفیت های بورس کالای ایران به منظور توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه از جمله عراق بهره برد که در این زمینه تفاهمنامه همکاری میان بورس کالا با مناطق آزاد به منظور صادرات محصولات ایرانی به عراق به امضا رسیده است.

مرتضی بانک در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۸ به ظرفیت های بورس کالا در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: بورس برای تمامی فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف یک امکان و ظرفیت مناسب و برابر را فراهم می کند که در این زمینه مناطق آزاد از سازوکار بورس کالای ایران به منظور توسعه روابط با کشورهای همسایه بهره خواهد برد.

وی به تفاهمنامه همکاری بورس کالا با مناطق آزاد به منظور صادرات محصولات به عراق اشاره کرد و افزود: آغاز صادرات از طریق بورس کالای ایران به عراق، هم برای ذی نفعان خارجی و هم سرمایه گذاران و تجاری داخلی و خارجی بسیار موثر است زیرا طرف های خارجی نیز از شفافیت در تجارت استقبال می کنند و از طرفی مکانیسم مبادله پول نیز در این فرآیند فیزیکی نیست و با روش های مختلف قابلیت اجرایی دارد.

سازوکار فروش بلندمدت محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: می‌توان از طریق بورس کالا سازوکاری عملیاتی کرد که فروش‌های بلندمدت محصولات پتروشیمی داشته باشیم که البته نمونه آن در گذشته وجود داشت.

جعفر ربیعی با اشاره به اینکه پتروشیمی هم اقتصادآفرین است و هم تولید ارز می‌کند، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید با آمدن دولت جدید در آمریکا کشور وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شد و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز این جنگ شدت پیدا کرد و انتظار ما از مسئولان و صاحب‌نظران این است که همانند جنگ فیزیکی از پتروشیمی‌ها که سربازان و افسران جنگ اقتصادی هستند حمایت کنند.

وی تصریح کرد: ما مخالف خروج پتروشیمی‌ها از بورس هستیم اما می‌توان سازوکاری عملیاتی کرد که فروش‌های بلند  مدت در بورس داشته باشیم که البته نمونه آن در گذشته وجود داشت.

زعفران در بورس کالا براساس کیفیت ارزش گذاری می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایط کنونی، همه کشاورزان از طریق تعاونی و تشکلی که عضو آن هستند، می توانند محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند چرا که در بورس کالا، زعفران برحسب کیفیت قیمت گذاری می شود.

محمد علی طهماسبی بیان کرد: با وجود عرضه زعفران در بورس کالا، قیمت تنها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود و این گونه نیست که قیمت گذاری از سوی افراد صورت گیرد.با وجود افزایش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی برای خرید زعفران، این نوسان قیمت امری طبیعی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش صادرات می تواند در نوسان قیمت زعفران در بازار داخل تاثیر گذار باشد، بیان کرد: هر محموله و کالایی، قیمت آن تابع عرضه و تقاضاست و در قیمت گذاری نباید دخالتی داشت.

تعادل بازار با تقویت عرضه ها در بورس کالا

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه هم اکنون قیمت آهن در بورس کالا ۴۲۰۰ هزار تومان اما در بازار آزاد ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان است، گفت: با افزایش عرضه کالا در بورس به طور حتم قیمت آهن در بازار آزاد ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

محمد آزاد با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌های کاذب بازار آهن  تا حدودی از بین رفته است، اظهار داشت: سقف قیمت در بورس کالا لغو شده و همین امر عاملی شده تا قیمت ها در بورس به بازار آزاد نزدیک شود.
وی تصریح کرد: اگرعرضه کالا در بورس افزایش پیدا کند به طور حتم قیمت آهن در بازار آزاد ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

بورس کالا، عراق را با قواعد دنیای مدرن آشنا می‌کند

نایب رئیس اتاق ایران و عراق معتقد است که استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران در عراق، فرصتی را برای مردم این کشور ایجاد می‌کند که با ساختارهای مدرن بیشتر آشنا شوند؛ همچنین راه‌اندازی یک تابلو از طریق بورس کالا می‌تواند در روابط تجاری دو کشور و توسعه آن بسیار موثر باشد که پیشنهاد می کنم عرضه ها ابتدا با فلزات و در مرحله دوم با انواع محصولات پتروشیمی انجام شود.

سید حمید حسینی افزود: بورس کالا از سه منظر می‌تواند در روابط تجاری ایران و عراق موثر باشد. بورس کالا یک برنامه‌ریزی از گذشته داشت تا در عراق تابلویی را راه‌اندازی کند. سایتی را به زبان عربی راه‌اندازی کرد. با توجه به اینکه بسیاری از اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود، مورد نیاز عراق است، راه‌اندازی یک تابلو می‌تواند در روابط تجاری دو کشور و توسعه آن بسیار موثر باشد.

او ادامه می‌دهد: کار دیگر بورس کالا در عراق این است که فرصت‌هایی برای حضور شرکت‌های بزرگ در بازار عراق فراهم کند. بورس کالا با اطلاع رسانی خوبی که از وضعیت بازار عراق، ظرفیت‌ها و فرصت‌های این بازار در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد، می‌تواند زمینه ساز حضور شرکت‌های علاقمند در بازار عراق باشد.

وی اضافه می‌کند: بنابراین اگر تابلوی بورس کالا با چند قلم اقلام فلزی شامل میلگرد، تیر آهن و ... کار خود را آغاز کند، شاید بتوانیم سهم خود را در بازاری که در بدترین شرایط، بازاری دو میلیاردی است و بعضی سال‌ها بازار پنج میلیارد دلاری را ایجاد کرده است، حفظ کنیم.

گشایش نماد معاملاتی جدید گواهی سپرده پوشال معمولی زعفران

در هفته گذشته و طبق اطلاعیه جدید صادره از سوی مدیریت بازار فیزیکی بورس کالای ایران، از اول آبان ۹۷ معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران پوشال معمولی زرین در تالار کشاورزی آغاز شد.

نماد معاملاتی گواهی سپرده پوشال معمولی درجه یک زعفران در حالی گشایش یافت که ارزیابی زعفران در آزمایشگاه متعلق به انبار پذیرفته شده شرکت زرین زعفران مشرق زمین استان خراسان رضوی صورت می پذیرد.

نظارت بر معاملات تنها با شفافیت بورس کالا ممکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، اگر قرار است بر عملکرد شرکت ها در حوزه بازارهای کالایی نظارتی انجام شود، باید در بستری شفاف و متمرکز این اقدام صورت گیرد که بورس کالا بهترین و تنها مکانیسم برای انجام این نظارت هاست.

سید ناصر موسوی لارگانی گفت: اگر با حمایت دولت، زمینه عرضه کلیه محصولات زنجیره تولید در بورس کالا فراهم شود و همه مصرف کنندگان اصلی در پایین دست صنعت نیز از بورس کالا خرید کنند، عموما به هیچ یک از مشکلات فعلی برنخواهیم خورد چراکه قیمت کالاها در کل زنجیره شفاف و واقعی می شود امکان واسطه گری در بیرون بورس هم به حداقل می رسد.

وی بر لزوم کشف واقعی قیمت ها در اقتصاد تاکید کرد و اظهار داشت: اگر قرار است بر عملکرد شرکت ها در حوزه بازارهای کالایی نظارتی انجام شود، باید در بستری شفاف و متمرکز این اقدام صورت گیرد که بورس کالا بهترین مکانیسم برای انجام این نظارت هاست.

پیوند بخش واقعی اقتصاد با بازار مالی از طریق بورس کالا


کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که تقویت بازارهای رسمی و جذاب به منظور سرمایه گذاری، باعث می شود تا در شرایط التهاب و نوسان قیمت ها نیز جذابیت این بازارهای رسمی بیشتر شود و شاهد ورود نقدینگی های سرگردان به بازارهای غیر رسمی و غیر مولد نباشیم.

محمد علی احمدزاده اصل با اشاره به لزوم احترام به قواعد اقتصادی در تنظیم بازارها گفت: با کوچکترین دخالت در بازارها، رقابت از بین می رود و امکان سوء استفاده برای یک عده خاص فراهم می شود، از این رو وقتی بازار قانونمندی مثل بورس کالا برای مبادلات کالاها براساس واقعیت های اقتصادی داریم، نیازی به دخالت در روند بازارها نیست.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت و کشف واقعی قیمت ها، از مهمترین مزایای بورس کالا به شمار می رود، تاکید کرد: وقتی قیمت ها براساس مولفه های اقتصادی کشف می شود، طرفین معامله اعم از تولیدکننده و مصرف کننده امکان برنامه ریزی و پیش بینی بازار را خواهند داشت، اما کافی است تا به صورت اجباری کنترلی در روند قیمت ها ایجاد شود تا همه برنامه ریزی تولید برهم بخورد.

حمایت مجلس از بین المللی شدن معاملات زعفران در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: باید با حمایت مسوولان بخش کشاورزی، پس از عرضه و رونق معاملات زعفران داخلی در بورس کالا و حمایت از کشاورزان، به سمت عرضه های صادراتی و معاملات بین المللی زعفران برویم که این اقدام به سود منافع ملی خواهد بود.

علی ابراهیمی با تاکید برحمایت مجلس از عرضه زعفران در بورس کالا گفت: در شرایطی که سال ها قیمت زعفران به شکل واقعی و شفاف مشخص نمی شد، اما با ورود این محصول به بورس کالا، قیمت های واقعی و براساس عرضه و تقاضا کشف می شود که در این زمینه نیاز است فعالان اصلی بازار زعفران به معاملات بورس ورود کنند.

وی گفت: مجلس از ایجاد شفافیت در معاملات داخلی و همچنین عرضه زعفران از دریچه بورس کالا به بازارهای جهانی حمایت می کند. زمانی که قرار است معامله ای را در سطح بین المللی انجام دهیم، باید یک سری استانداردهای بین المللی را رعایت کنیم، در این بین اساسی ترین مسئله ای که ما را به این استاندارها نزدیک می کند، حفظ کیفیت و شفافیت است که با توجه به وجود بورس کالا، می توان در آینده به صادرات همه جانبه و مرجعیت قیمت زعفران ایران در دنیا امیدوار بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر