بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
بنا بر اعلام رسانه ها، طی یک ماه آینده و در حاشیه نشستG20 دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با جین پینگ رئیس جمهور چین مذاکره می‌کند.
کد خبر : ۱۸۲۶۳۹

به گزارش بورس‌نیوز، جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهانی به روزهای سخت خود نزدیک شده است. بر اساس خبرها طی یک ماه آینده و در حاشیه نشستG20 دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با جین پینگ رئیس جمهور چین مذاکره می‌کند. در این خصوص دونالد ترامپ شب گذشته خبر داد در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب از این نشست ، بار دیگر تعرفه گمرکی بر دیگر کالاهای چینی را اعمال می‌کند.

شاخص دلار اوج 16 ماهه گرفت

در این بین شاخص دلار آمریکا طی دو روز گذشته روند صعودی قابل توجهی را آغاز کرده است. رویترز در این زمینه چند دلیل را علت رشد شاخص دلار بیان می‌کند.

موضوع اول رشد شاخص اطمینان مصرف کننده در آمریکا است. شاخص CB در پایان ماه اکتبر به رقم 138 رسیده است که بالاترین سطح طی 18 ماه اخیر بوده است.

از سوی دیگر بازده اسناد خزانه آمریکا نیز طی چند روز اخیر در مسیر رشد قرار داشته است. از این رو نرخ بازده اسناد 10 ساله امروز صبح رشد 0.8 درصدی داشته و به بیش از 3 درصد رسیده است.

امروز صبح همچنین نشست بانک مرکزی ژاپن برگزار شد و علی رغم انتظارات تغییری در نرخ بهره این کشور به وجود نیامد، این موضوع نیز ارزش ین ژاپن را در برابر شاخص دلار آمریکا کاهش داد.

از سوی دیگر روز گذشته بانک خلق چین اجازه داد که ارزش یوان به کمترین سطح خود در برابر دلار آمریکا طی ۱۰ سال اخیر برسد. یوان ارزانتر به کالاهای چینی کمک می‌کند که تاثیر ضررهای ناشی از اعمال تعرفه واردات از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا را کاهش دهد.

برهمین اساس شاخص دلار آمریکا هم اکنون در محدوده 96.7 قرار دارد که بالاترین رقم طی 16 ماه اخیر به شمار می‌رود.

بورس‌های جهانی سبز شدند

دیروز شاخص مدیران صنایع چین نیز منتشر شد که پایین‌ترین رقم طی 3 سال اخیر است . به گفته تحلیلگران بین الملل افت این شاخص نشانگر تشدید بحران اقتصادی در چین است.

در همین خصوص روز گذشته بزرگترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه MCCI، بدون سهام ژاپن، بارها وارد منطقه منفی شد و از آن خارج شد اما در نهایت ۰.۲ درصد رشد به ثبت رساند.

به گزارش بلومبرگ این شاخص ۱۲ درصد از ارزش خود را این ماه از دست داده است و به سوی ثبت بدترین عملکرد ماه اکتبر خود از ۲۰۰۸ (سال بحران مالی جهانی) تا کنون پیش می‌رود.

اما در معاملات شب گذشته، هر ۳ شاخص وال‌استریت در حالی بیش از یک درصد جهش کردند که سرمایه‌گذاران به دنبال افت شدید قیمت‌ها، موقعیت خوبی برای خرید سهام ارزان پیدا کرده بودند.

سهام هنگ‌کنگ ۰.۸۴ درصد و سهام کامپوزیت شانگهای یک درصد جهش به ثبت رساندند. امید به توافق چین و آمریکا در نشست G20 در روند بورس‌های آسیایی تاثیر داشته است. علاوه بر این تحلیلگران بازار انتظار کاهش نرخ بهره یوان و تعریف پروژه‌های زیرساختی از سوی دولت را دارند تا بتواند با کاهش سرعت رشد اقتصادی چین مقابله کند.

افت آرام کامودیتی‌ها در روز پرخبر

در بازار جهانی کامودیتی‌ها اظهارات مقامات آمریکایی تاثیر قابل توجهی داشته است.

اظهارات ترامپ در خصوص وضع تعرفه‌های جدید روز گذشته فشار بر قیمت فلزات را افزایش داد. از سوی دیگر انتشار آمار غیرقابل انتظار از سوی چین نیز اهرم دیگری بر افت قیمت کالاهای پایه شد.

امروز نیز با رکورد 16 ماهه شاخص دلار آمریکا انتظار می‌رفت فلزات افت شدیدی را تجربه کنند. اما معامله گران از اصلاح قیمتی روز گذشته استفاده کردند و تقاضای خود را افزایش دادند تا از افت قیمتی شدید این کالاها کاسته شود .

به این ترتیب هر تن مس در بازار لندن هم اکنون 6هزار و 18 سنت معامله می‌شود که نسبت به روز قبل 0.12 درصد افت داشته است. روی با رشد قیمتی 0.27 درصدی همراه شده و به هرتن 2 هزار و 554 دلار رسیده است.

آلومینیوم نیز با افت 0.18 درصدی هم‌اکنون هزار و 963 دلار معامله می‌شود.

افت طلا با رشد وال‌استریت

بازار طلای جهانی نیز در وضعیت قرمز قرار دارد. به دنبال رشد شاخص بازارهای سهام در آمریکا و آسیا، افت تقاضا طلا را وارد محدوده منفی کرد.

از سوی دیگر نرخ مناسب اسناد خزانه در آمریکا شرایطی را به وجود آورده که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به فعالیت در آن بازارها داشته باشند. به این ترتیب هر انس طلا هم اکنون در محدوده قیمتی هزار و 216 دلار قرار دارد که نسبت به روز قبل افت حدود 6 دلاری داشته است.

در این خصوص کیتکو امروز پیش‌بینی کپیتال اکونومیست را منتشر کرده است. بر این اساس کارشناسان این موسسه چشم‌انداز چندان مثبتی را پیش روی این فلز گزانبها نمی بینند.

به گفته این کارشناسان به دنبال افزایش نرخ بهره آمریکا و چشم‌انداز مثبت افزایش مجدد آن ، امید چندانی برای افزایش فزاینده قیمت طلا تا اوایل سال 2020 میلادی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش موسسه کاپیتال اکونومیکس افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2020 میلادی به بیش از 1400 دلار برسد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با گذشت بیش از 8 ماه صورت گرفت؛

ترمز موقت تنش تجاری چین و آمریکا

کاهش تنش‌های تجاری با اظهارات امیدبخش ترامپ موجب شد؛

احیای وال‌استریت با عقب‌نشینی ترامپ

در معاملات امروز رخ داد؛

طلا در مسیر کاهش قیمت

ارسال نظر