توضیح شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره یک گزارش
به گزارش بورس نیوز، در متن این جوابیه آمده است: «به استناد گزارشهای رسمی مراجع مسئول از جمله سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آمار کشفیات سوخت قاچاق منتشره از سوی نیروی انتظامی، هم اکنون قاچاق سوخت به معضلی جدی بهویژه در استانهای مرزی تبدیل شده است.
اختلاف قیمت بنزین توسط باندهای فعال در این عرصه بیش از پیش جذاب کرده و آنها به هر طریقی درصدد تهیه بنزین و خروج آن از کشور هستند. هرچند برای کنترل این معضل، برداشته شدن گامهای جدین در داخل در مقایسه با کشورهای همسایه، به گونهای افزایش یافته که زمینه را برای قاچاق سوخت در کشور ضرورتی انکارناپذیر است، اما برای کنترل موقت آن نیز چارهای جز اعمال برخی تدابیر ویژه در مناطق مرزی وجود ندارد.
هم اکنون مطابق گزارش های موجود مصرف بنزین استان سیستان و بلوچستان در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد نشان میدهد که به طور طبیعی نمیتواند مبین رشد مصرف در چرخه حملونقل داخل استان باشد.
آنچه در گزارش خبرگزاری ایلنا در راستای بررسی مشکلات رانندگان در چابهار به دلیل کاهش سهمیه سوخت، منتشر شده و به بیکاری رانندگان تاکسی و ورشکستگی آژانسها پرداخته است، مقرون به صحت نیست، زیرا از سهمیه ۲۵۰ لیتری سوخت خودروهای آژانس تنها ۵۰ لیتر کم شده است که این سهمیه کاهش یافته، حداکثر به معنای کاهش ۲۰ درصدی پیمایش یک خودرو در یک ماه است. این در حالی است که با توجه به میانگین تردد روزانه ۲۰۰ کیلومتری هر خودرو برای جابهجایی مسافران - طبق استانداردهای عرفی پذیرفته شده برای تردد این خودروها - کاهش ۲۰ درصدی تردد ماهانه خودروها، نمیتواند تاثیر عمدهای در فعالیت رانندگان و بیکاری آنها داشته باشد و به عنوان عاملی برای ورشکستگی آژانسها معرفی شود.»