رقابت منفی بیمهها در نرخگذاری، نتیجه تعدد نمایندگان
احمد صفرزاده معاون فنی شرکت بیمه البرز در گفتوگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: برخی نمایندگیهای بیمه که درگذشته مجوز فعالیت اخذ کردهاند غیرفعال هستند و شرکتهای بیمه بهمنظور تقویت شبکه فروش، مجوزهای نمایندگی جدید گرفته و بهتدریج کد نمایندگیهای غیرفعال را لغو میکنند. صدور مجوز ایجاد نمایندگی جدید از سوی بیمه مرکزی بر اساس توانگری شرکتهای بیمه صورت میگیرد و هر شرکت بیمه ظرفیتی برای نمایندگی دارد. ولی محدودیتی در تعداد بازاریابان در هر نمایندگی وجود ندارد.
وی در مورد نرخهای صنعت بیمه گفت: فقط نرخ بیمه شخص ثالث از جانب بیمه مرکزی تعریف میشود و سایر رشتههای بیمهای حق بیمه تکلیفی ندارند. طبق آییننامه ۹۴ بیمه مرکزی، شرکتهای بیمه مکلف هستند بر اساس شاخصهایی که بیمه مرکزی در مصوبه شورای عالی بیمه در آییننامه ۹۴ تدوین کرده نرخهای خود را در رشتههایی که تعرفههای آن رشته بهموجب مقررات حذفشده، متناسب با مبانی آن رشته، تعریف و تعیین کنند و شبکه فروش داخلی هر شرکت، نرخهای همان شرکت را اعمال میکند. بنابراین ممکن است مثلاً در رشته آتشسوزی، نرخهای بیمه البرز با شرکت بیمه آسیا یکسان نباشد.
صفرزاده ضمن اشاره به بروز مشکلات ناشی از رقابت منفی بیمهها گفت: با توجه به محدودیتهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، شرکتهای بیمه بهجای رقابت برای افزایش کیفی خدمات ارائهشده، در نرخگذاری باهم رقابت میکنند و در این شرایط قطعاً تعدد نمایندگیها و گسترش شبکه فروش شرکتهای بیمه موجب آشفتگی بازار خواهد شد. تعدد نمایندگی لزوماً به معنای موفقیت شرکتهای بیمه درفروش نبوده و عملکرد حرفهای نمایندگان میتواند مؤثرتر از تعدد آنان باشد.
وی تصریح کرد: ازآنجاکه نظارت بیمه مرکزی بیشتر بر عملکرد شرکتهای بیمه و توانگری مالی آنها در دورههای مختلف است، در پارهای مواقع شاهد ارائه نرخهای غیر فنی و رقابت ناصحیح هستیم. ضعف صنعت بیمه در این مورد ناشی از فقدان رتبهبندی شرکتهای بیمهای است و در صورت رتبهبندی شرکتها، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. البته بیمه مرکزی سازوکارهایی در نظر گرفته که در بلندمدت احتمالاً مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد.