بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
رییس انجمن علمی گردشگری ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افت ارزش ریال، فرصتی برای افزایش ورودی صنعت گردشگری/ فقدان عزم ملی برای توسعه گردشگری

باز گذاشتن دست هتل ها در تعیین تعرفه برای مسافران خارجی تا حدی قابل قبول است و قطعا اگر تعرفه ها از حدی تجاوز کند و به قیمت مقاصد مشابه نزدیک شود و مزیت قیمتی رقابتی نداشته باشیم، جذابیت ورود به کشور کاهش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۸۴۱۵۷
به گزارش بورس نیوز، با وجود جاذبه های فرهنگی و گردشگری فراوان در اقصی نقاط کشور، صنعت گردشگری در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه بسیار ضعیف عمل کرده و موفقیت چندانی در جذب گردشگر خارجی نداشته ایم. به نظر می رسد با تشدید تحریم ها، ورود گردشگران به کشور محدودتر هم خواهد شد. از مهم ترین چالش های صنعت گردشگری، تصویر ذهنی نه چندان مثبت بعضی گردشگران، ضعف در تبلیغات رسانه های تصویری بین المللی، ضعف امکانات بهداشتی و درمانی گردشگران، محدودیت های صدور روادید برای گردشگران، ضعف تاسیسات و امکاناتی همچون سرویس های بهداشتی و رستوران و استراحتگاه مناسب سلیقه گردشگران، و از همه مهمتر بی توجهی دولت به توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد.


محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت شرکت های فعال در حوزه گردشگری و هتل ها بیان کرد:
تحریم ها تمامی بخش های اقتصادی به ویژه بخش هایی که به منابع خارجی وابسته اند، تحت تاثیر قرار داده و محدودیت هایی ایجاد کرده است. در صنعت گردشگری وابستگی به منابع خارجی چندان بااهمیت نیست ولی عامل نگران کننده در مورد صنعت گردشگری، تورم داخلی است. افزایش قیمت ها از نقطه ای به بعد موجب کاهش تقاضا می شود و سبب رکود می گردد. بدون شک همان طور که با افزایش قیمت ها سفرهای هوایی کاهش یافته، تقاضای هتل ها نیز کاهش خواهد داشت. البته افت ارزش ریال منجر به ایجاد مزیت شده و هزینه سفر به ایران برای گردشگران خارجی در مقایسه با مقاصد مشابه جذاب است و در سال های آینده میتوان از این فرصت جهت شکوفایی صنعت گردشگری بهره برد. این اتفاق بدون برنامه ریزی صحیح جامع و حمایت بخش های ذیربط در حوزه گردشگری امکان پذیر نخواهدبود.

وی در رابطه با علل ضعف کشور در جذب گردشگر خارجی نسبت به کشورهای منطقه همچون ترکیه و امارات متحده غربی اظهار داشت: این موضوع که برخی محدودیت‌ها همچون حجاب اجباری مانع از ورود گردشگران به کشور ما است، نظریه ای غیر حرفه است. هر کشوری بر اساس وضعیت فرهنگی ممکن است محدودیت هایی برای گردشگران اعمال کند و گردشگران هم معمولا این محدودیت ها را می پذیرند؛ چرا که جاذبه های فرهنگی و گردشگری هر کشور، منحصر به فرد است و گردشگران برای بازدید از این جاذبه ها، محدودیت های احتمالی را می پذیرند. به عنوان مثال برخی گردشگران با علم به تمام دشواری‌های سفر به درون یک غار یا کوه و... باز هم سفر خود را انجام می دهند. 
وی افزود: کشور ما نیز از جاذبه های متعدد برخوردار است و مواردی همچون حجاب به هیچ عنوان مانع جذب گردشگر نیست و اگر هم مانعی وجود دارد در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان است. هنوز در کشور ما عزم جدی برای توسعه صنعت گردشگری که هم پیامدهای مثبت اقتصادی و هم آثار مثبت سیاسی و اجتماعی در بر خواهد داشت، وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم وجود اراده ملی جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری اظهار داشت: مهمترین لازمه توسعه صنعت گردشگری عزم و اراده ملی هم در مردم و هم در بین مسوولان و سیاست گذاران است.

وی اضافه کرد: در کشورهای موفق در این حوزه همچون مالزی و تایلند، شکوفایی صنعت گردشگری از نقطه ای آغاز شد که تصمیم گرفتند رتبه گردشگری کشورشان را ارتقا دهند و تمامی بخش ها و وزارتخانه ها و... در راستای تحقق این هدف گام برداشتند. در کشور ما هنوز چنین عزمی وجود ندارد.

ایمانی خوشخو در پاسخ به گلایه برخی هتل ها در خصوص تعرفه های تکلیفی گفت: باز گذاشتن دست هتل ها در تعیین تعرفه برای مسافران خارجی تا حدی قابل قبول است، ولی قطعا اگر تعرفه ها از حدی تجاوز کند و به قیمت مقاصد مشابه نزدیک شود و مزیت قیمتی رقابتی نداشته باشیم، جذابیت ورود به کشور کاهش خواهد یافت. 

وی در خاتمه تصریح کرد: چشم انداز آینده صنعت گردشگری روشن است و اگر بتوان از مشکلات و محدودیت های کوتاه مدت گذر کرد و برنامه جامعی در این زمینه تدوین و اجرا کرد، حتما صنعت گردشگری شکوفا خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر