بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش وام مسکن و یک چالش بزرگ/ لزوم هدایت ساخت‌و‌ساز به سمت شهرهای‌کوچک

افزایش سقف تسهیلات مسکن با توجه به گپ عمیق هزینه ها و درآمدهای بخش عمده متقاضیان واقعی مسکن، راهکار مناسبی نیست.
کد خبر : ۱۸۴۱۹۷
به گزارش بورس‌نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده برای میزان افزایش سقف وام خرید مسکن باید محاسبات انجام شود، از آنجاکه مسکن امسال حدود ٩٠ درصد افزایش یافته است؛ از این رو وام باید حداقل دو برابر شود.

محمدعلی پورشیرازی عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را در شرایط فعلی راهکار مناسبی ارزیابی نمی‌کنم، چراکه گپ عمیقی بین سطح درآمد و هزینه بخش قابل توجهی از افراد جامعه وجود دارد و بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت.

وی افزود: این در حالی است که در دهه های گذشته قدرت خرید مردم بیشتر بود و اگر فردی قصد خرید مسکن داشت، با چند سال پس انداز به راحتی این کار امکانپذیر بود.

فعال بازار مسکن ضمن تاکید بر لزوم حل ریشه ای مشکلات بازار مسکن اظهار داشت: مسکن، نیاز واقعی همه جوامع بشری است و نباید بازار مسکن را به سیاست گره زد. مشکلات امروز بازار مسکن ناشی از تصمیم گیری های نادرست سنوات قبل است و اگر قرار است وضعیت بازار مسکن بهبود یابد، باید بسیاری از نقاط ضعف مرتفع گردد.

پورشیرازی اضافه کرد: مثال بارز ضعف سیاست گذاری در حوزه مسکن، طرح مسکن مهر بود که هنوز بسیاری از واحدهای آن بلاتکلیف مانده است. پروژه مسکن مهر در حالی به شکست انجامید که در آلمان و فرانسه تجربه موفقی در این زمینه وجود دارد. اجرای پروژه مسکن مهر در حاشیه شهرهای بزرگ، اشتباه بود و می بایست توسعه مسکن را به سمت شهرهای کوچکتر کشور هدایت می کردیم تا هم نیاز مردم به مسکن تامین می شد و هم از نابودی کشاورزی و دامپروری در کشور جلوگیری می گردید. روند مهاجرت مردم از شهرها و استان های مختلف به سمت کلانشهر فقط و فقط نشان دهنده ضعف برنامه ریزی در کشور است. رونق ساخت و ساز در تهران و چند شهر بزرگ کشور، به معنای رفع مشکلات این حوزه نیست و در نهایت جز تشدید تورم، افزایش افسارگسیخته جمعیت در کلانشهرها و افزایش معضلات اجتماعی و تخریب روستاها نتیجه ای در بر نخواهد داشت. امیدواریم مسوولان قبل از اجرای هر تصمیمی در حوزه مسکن، جوانب کار را دقیق تر بررسی کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر