بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
مدیر مالی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی گفت: از فردا حق تقدم‌های استفاده نشده افزایش سرمایه شرکت عرضه خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۴۲۳۷
به گزارش بورس‌نیوز، طبق آمارهای بانک مرکزی، لبنیات از آبان ۹۶ تا آبان ماه ۹۷، افزایش قیمت ۵۷.۲ درصدی داشته است. بررسی وضعیت گزارش‌های مالی شرکت‌های لبنی هم نشان از روند افزایشی درآمد شرکت‌ها دارد. به‌عنوان‌مثال شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در ۸ ماهه نخست امسال، درآمد ۱۱۷۸۸۲۵ میلیون ریالی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

حجت اله عظیمی مدیر مالی شرکتشیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی «غشاذر» در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه نرخ فروش محصولات لبنی افزایش داشته و درآمد شرکت‌ها رشد نشان می‌دهد، ولی بهای تمام‌شده هم به دلیل افزایش نرخ شیر خام، مواد بسته‌بندی و... به همین میزان رشد داشته است. ضمن اینکه رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی سود خالص با توجه به نرخ تورم، اتفاق عجیبی نیست.

وی در رابطه با افزایش نرخ شیر خام گفت: دامداران در حالی شیر خام را به بهانه جایزه چربی و پروتئین و... به قیمت بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند که از سال‌های بسیار دور، بابت چربی بیش از ۳.۲ درصدی شیر خام، مبلغی اضافه‌تر به‌عنوان جایزه پرداخت می‌شد؛ ولی در سال جاری کیفیت شیر خام تولیدی نسبت به سنوات قبل بهبودی نداشته که توجیه‌کننده افزایش قیمت شیر خام به بهانه جایزه باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر آنکه مواد اولیه بسته‌بندی رشد چشمگیری داشته، بلکه پرداخت وجه هم باید تقریباً دو هفته قبل از تحویل کالا صورت گیرد و درواقع ناچار به‌پیش خرید نقدی مواد بسته‌بندی‌شده‌ایم.

فعال صنعت لبنی در رابطه با روند تقاضای محصولات لبنی عنوان کرد: تقاضای برخی محصولات ازجمله خامه و شیرکاکائو کاهش داشته است.

عظیمی در مورد وضعیت شرکت گفت: از فردا حق تقدم‌های استفاده‌نشده افزایش سرمایه شرکت عرضه خواهد شد. امیدواریم روند افزایش سرمایه به‌خوبی طی شود و نقدینگی حاصل از افزایش سرمایه وارد شرکت شود. با انجام این افزایش سرمایه، هزینه‌های مالی شرکت کاهش خواهد یافت. تأثیر این موضوع بر سودآوری «غشاذر» مثبت است و البته این اثرگذاری در صورت‌های مالی سال ۹۸ نمود بیشتری خواهد داشت. در شرایط فعلی اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های لبنی توجیه چندانی ندارد، اما تنوع محصول و تنوع بسته‌بندی متناسب با ذائقه بازار ضروری است؛ ولی با توجه به محدودیت‌های مربوط به محصولات بسته‌بندی و ضرورت پرداخت‌های نقدی، این مهم نیز به‌سختی انجام می‌شود.

وی افزود: در چند ماه اخیر برخی شرکت‌های لبنی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی تولید برخی محصولات که قیمت آن‌ها نظارتی است، ظرفیت تولید خود را از تیرماه کاهش داده‌اند؛ ولی «غشاذر» باوجود منفی بودن حاشیه سود تولید برخی محصولات، تغییری درروند تولید نداده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر