بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به صورت نهادی در فرانسه مستقر شده است.
کد خبر : ۱۸۴۷۰۹

به گزارش بورس‌نیوز، یک روزنامه آلمانی در گزارشی اعلام کرد: اتحادیه اروپا برای حفظ کانال‌های مالی با ایران یک ساز و کار مالی ویژه طراحی کرده و آلمان و فرانسه در این باره به توافق رسیده اند.

براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به صورت نهادی در فرانسه مستقر شده و یک آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد داشت. 9 کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، اتریش و اتحاد سیاسی-اقتصادی بنلوکس شامل بلژیک، لوکزامبورگ و هلند تمایل به پیوستن به این نهاد را دارند.

سازوکار مالی ویژه در ابتدا برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا فقط به کالاهای اولویت دار همچون غذا و دارو محدود خواهد بود. سازمان مجری این سازوکار اگرچه ابتدا به صورت نهادی کوچک خواهد بود، اما به تدریج مجوز انجام امور بانکی را نیز به دست خواهد آورد.

دیپلمات‌های اروپایی درباره اهمیت سیاسی این نهاد برای اروپا گفتند: دفاع از منافع شرکت‌ها و تحکیم استقلال اقتصادی از آمریکا مهم است.

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود، این نهاد اروپایی از یک نظام اعتباری برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به تبادلات کالا میان ایران و اروپا استفاده می کند به شکلی که نیاز به تراکنش مالی با بانک‌های اروپایی نباشد.این نهاد از سوی آلمان و فرانسه تامین مالی می شود و به صورت مستقیم تحت مالکیت دولت‌های اروپایی مشارکت کننده است تا از تحریم‌های احتمالی واشنگتن مصون بماند.

اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده بیش از 10 کشور اروپایی در این سازوکار مالی مشارکت کنند و احتمالا با گذشت زمان کشورهای بیشتری از جمله چین به این گروه بپیوندند. مقام‌های اروپایی امیدوارند سازوکار مالی ویژه اروپا بتواند در نهایت با دریافت پروانه بانکی، به صورت رسمی یک نهاد اتحادیه اروپا شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد:

همکاری‌های طولانی اروپا با ایران

توافقنامه TPP بدون حضور امریکا اجرا می‌شود؛

خروج ترامپ از یکی از بزرگترین معامله‌های تجاری

امروز در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد؛

خروج موقت دو شرکت بورسی در پایان معاملات امروز

ارسال نظر