بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
میزان تغییر فروش صنعت سیمان در سال 96 نسبت به سال قبل از آن، منفی 0.6 درصد و در سال 95 نسبت به 94 اندکی بیش از منفی 5 درصد بود. این موضوع علل مختلفی دارد که سرمنشأ همه آن ها رکود اقتصادی است. نتیجه چنین شرایطی سرخی صورت های مالی شرکت ها است که نمونه آن در شرکت «سیمان کردستان» رؤیت می شود اما تلاش ها حاکی از بهبود اوضاع در آینده ای نزدیک است.
کد خبر : ۱۸۵۵۵۴

بر مبنای بررسی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سیمان کردستان» در سال 96 با حجم فروش حدود 800 هزار تنی، سهم 1.5 درصدی در بازار داخل داشت.

در سال های اخیر شرکت های صنعت خاکستری کشور به سمت خام فروشی حرکت کردند که کاهش حاشیه سود آن کمتر از فروش سیمان است. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، از میزان صادرات سیمان کاسته شده و در مقابل، بر مقدار صادرات کلینکر افزوده شده است. این یک اقدام زیان بار برای شرکت های این صنعت محسوب می شود و تبعات آن را می توان در صورت های مالی شرکت ها به خوبی ملاحظه کرد.

سهامداران این سیمانی در جریان باشند / دستان خالی «سکرد» در مجمع

بر اساس تحلیل فاصله ساختار فروش، بهای تمام شده در سال مالی منتهی به شهریور 96 نسبت به سال مالی 95 کاهش قابل ملاحظهای داشت اما در سال مالی 97 اندکی گام در مسیر افزایش گذاشت و به 79 درصدی فروش رسید. میانگین بهای تمام شده در 7 شرکت دیگر سیمانی، 63 درصد است و اختلاف حدود 16 درصدی را با «سیمان کردستان» نشان میدهد.

از جمله دلایل کاهش بهای تمام شده، علاوه بر کنترل هزینه ها، جابجای نیروهای قراردادی با نیروهای پیمانکاری ارزان قیمت و نیز تولید سیمان های آمیخته با بهای تمام شده کمتر، می توان اشاره کرد. اما از سوی دیگر، افزایش هزینه حمل نیز عاملی برای رشد هزینه ها گردیده است.

سهامداران این سیمانی در جریان باشند / دستان خالی «سکرد» در مجمع

نکته دیگر این است که عملیات شرکت در مجموع منجر به کسری سرمایه در گردش شده و این موضوع نیز موجب افزایش مانده تسهیلات مالی می شود. به همین سبب افزایش سرمایه 1000 میلیارد ريالی را به جریان انداخت که پس از تحقق کامل آن، هزینه های مالی به دلیل تسویه بخشی از تسهیلات کاهش خواهد یافت. البته رایزنی هایی با بانک ها جهت کاهش نرخ تسهیلات انجام شده که احتمالا از این بابت نیز کاهش تسهیلات رخ خواهد داد.

سهامداران این سیمانی در جریان باشند / دستان خالی «سکرد» در مجمع

همانطور که در تصیویر بالا مشاهده می کنید، هزینه مالی بار سنگینی را بر دوش این شرکت سیمانی نهاده است. هر چند که میزان آن در دوره اخیر رو به کاهش بوده، اما در سال مالی اخیر 48 درصد فروش را به پای خود سوزانده و زیان خالص سر برافراشته است.

اولین گامی که «سکرد» باید بردارد تا به سودآوری نزدیک شود، کاهش تسهیلات مالی دریافتنی است؛ در غیر این صورت این هزینه حجم زیادی از سود عملیاتی شرکت را در خود می بلعد و مجالی برای سود نمی گذارد.

به این ترتیب، در سه دوره مالی گذشته ارقام بالا به نام زیان خالص ثبت گردید و در نتیجه آن، با سرمایه 1200 میلیارد ريالی ثبت شده و 1000 میلیارد ريالی ثبت نشده، نزدیک به 1262 میلیارد ريال زیان انباشته در ترازنامه نمود پیدا کرده است. با ثبت افزایش سرمایه اخیر، باز هم «سکرد» از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج نمی شود و باید یا در جهت سودآوری حرکت کند یا مجدد افزایش سرمایه دهد.

البته در برنامه های هیأت مدیره افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین فروش املاک به چشم می خورد که قطعا تحقق این موارد کمک شایانی به کاهش زیان انباشته می کند.

این شرکت در آخرین روز هفته جاری به استقبال مجمع سالانه می رود اما به سبب شناسایی زیان، یک ریال هم به جیب سهامداران نمی رود. در دوران سودسازی، مجامع سالانه «سکرد» برای سهامداران پربار بود و حجم قابل توجهی از سود شناسایی شده به صورت نقدی تقسیم می شد.

سهامداران این سیمانی در جریان باشند / دستان خالی «سکرد» در مجمع

اشتراک گذاری :
ارسال نظر