بدعهدی خودروسازان به بهانههای مختلف
به گزارش بورس نیوز، عزیز اکبریان درباره تعهدات خودروسازان، اظهار کرد: خودروسازن باید به مرور به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی که ضرر و زیانی نیز به خریدارن وارد شده جبران کنند.
نماینده مردم کرج در خانه ملت افزود: خودروسازان باید به تمام مواد قراردادی که با مشتریان منعقد کردهاند عمل کنند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص زمزمههایی که درباره پیشفروش جدید خودروسازان شنیده میشود و اینکه آیا در شرایط فعلی تصمیم درست است، گفت: ستاد تنظیم بازار باید در این مورد تصمیمگیری کند.
ادعای شرکتهای خودروسازی درباره زیان 5 هزار و 500 میلیونی؛ واقعی یا کاذب؟
نادر قاضیپور با بیان اینکه شرکتهای خودروسازی باید به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: خودروسازی در ایران از سه نظر اهمیت بسیار دارد؛ نخست تعداد شاغلان شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی است که حدود 900 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند، دوم اینکه گردش مالی تولید خودرو بسیار بالا است و سوم اینکه نرخ ارز میزان واردات خودرو تاثیرگذار است.
خودروسازان پولهای پرداختی تحت عنوان پیشفروش را کجا هزینه کردهاند؟
نماینده مردم ارومیه در ادامه گفت: در ایران به خودروسازی با دید سیاسی توجه میشود این در حالی است که دولت باید به این صنعت به عنوان فعالیتی اقتصادی توجه داشته باشد. همچنین باید مشخص شود پولهای هنگفتی که تحت عنوان پیشفروش از خریداران دریافت میشود کجا هزینه شده که شرکتهای خودروسازی همیشه از مردم طلبکار هستند.
وی با بیان اینکه در ابتدای مهر ماه ادعا شد خودروسازان 5 هزار و 500 هزار میلیارد تومان در 6 ماه ابتدایی سال زیان دیدهاند براساس کدام حسابرسی این عدد به دست آمده است، اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی به تعهدات خود عمل نکرده و قیمت خودروها را در زمان تحویل به روز محاسبه میکنند در حالیکه باید قیمتِ زمان پیشفروش اساس قرار گیرد و خریداران تنها سهم باقی مانده را پرداخت کنند.
استفاده خودروسازان از ارزهای مختلف برای خرید قطعه؛ از یک هزار و 260 تومانی تا 18 هزار تومانی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگرچه برخی از قطعات مورداستفاده در تولید خودروهای پیشفروش با ارز 18 هزار تهیه شده است اما بسیاری از قطعات نیز با ارزهای یک هزار و 260 تومانی و 3 هزار تومانی تهیه شده است همچنین برخی از قطعات نیز تولید داخلی است و با ریال محاسبه میشود ارزبری ندارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: به زعم کمیسیون صنایع و معادن شرکتهای خودروسازی باید خودروهای فروخته شده را با همان قیمتی که در زمان ثبت نام بود به مردم تحویل دهند فردی که در زمان پیشفروش، پژو را با قیمت 33 میلیون تومان و با سررسید مهر ماه خریداری کرده و هنوز نتوانسته خودرویی دریافت کند نه تنها نباید پولی بابت گرانی خودرو بپردازد بلکه باید ضرر و زیانی تاخیر نیز دریافت نماید.
افزایش قیمت پلکانی خودروهای پرمصرفِ لایههای پایین جامعه
قاضیپور تاکید کرد: در صورتی که شرکتهای خودروسازی به دنبال افزایش قیمت هستند باید این مهم پس از عمل به تعهدات پیشین و مشروط انجام شود به این معنا که برای خودروهای پرمصرف مانند پراید، پژو، سمند و... که لایههای پایین جامعه استفاده میکنند این افزایش پلکانی و در مدت 5 سال صورت گیرد. این شرکتها مجازند قیمت خودروهای لوکس و گران را دفعتی افزایش دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکتهای خودروساز میتوانند سود حاصل از فروش خودروهای بالای 100 میلیون تومان را جایگزین زیان ماشینهای ارزان کنند، عنوان کرد: خودروسازان نباید خودروهای پرمصرف و زیر 100 میلیون تومان را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند.