بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
جنگ تجاری که به راه افتاد، اقتصاد چین بهم ریخت. حالا گفته می‌شود سال آینده اوضاع بدتر خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۵۸۱۲

به گزارش بورس نیوز، جنگ تجاری که به راه افتاد، اقتصاد چین بهم ریخت. حالا گفته می‌شود سال آینده اوضاع بدتر خواهد شد. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

اقتصاد چین وارد قلمروی نامشخصی شده است و این می‌تواند برای بقیه جهان مشکل ایجاد کند. حالا پس از دهه‌ها رشد شدید در توسعه، اقتصاد چین رو به افول است. رشد در سال 2018 از سال 1990 ضعیف شده است و این وضعیت در سال 2019 بدتر خواهد شد.

دومین اقتصاد جهان چشم انداز تجارت تیره و تاری دارد و دولت تلاش می‌کند تا با دادن وام‌های افزایش سطوح بدهی را مهار کند.

کاهش رشد اقتصادی چین، هنوز تاثیر کامل خود را بر اقتصاد جهان نگذاشته است. این کاهش رشد درجه بالایی از عدم اطمینان و ریسک در این کشور را ایجاد می‌کند.

هر اتفاقی برای چین بیفتد، روی کسب و کارها و بازارها در سراسر جهان تاثیر می‌گذارند. چین بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است. این کشور مواد اولیه محصولات زیادی مانند آیفون، لپ تاپ، بولدوزر را تولید می‌کند.

طبقه متوسط این کشور به سرعت در حال رشد است و در حال تبدیل شدن به بزرگترین بازار کالاهای مصرفی مانند خودرو، تلفن‌های هوشمند برای شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و اپل است.

طی این مدت، چین به بزرگترین موتور رشد جهان تبدیل شده بود. ترس از سلامت اقتصادی چین مانند موج به بازارهای مالی می‌رسد.

شاخص سهام این کشور در ماه ژوئن وارد بازار خرسی شده است و از ابتدای سال به 25 درصد ریزش کرده است. این نگرانی همچنین بازارهای اروپا و ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است.

آنچه فعلا نامشخص است، این است که دولت چین تا چه میزان تلاش خواهد کرد تا این وضعیت کنترل شود. جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن عاملی بر کاهش رشد اقتصادی چین بوده است.

پس از اعمال تعرفه‌های سنگین جدید بر صدها میلیارد دلار کالا، فعلا تا پایان ماه فوریه دو طرف آتش‌بس اعلام کرده‌اند. اگر طی این دوره توافقی حاصل نشود و این آتش بس شکست بخورد، تعرفه‌ها افزایش خواهد یافت.

در همین حال، انتظار می‌رود ضربه اقتصادی از جنگ تجاری در ماه‌های آتی بیشتر شود و صدمات بیشتری به صادرات و سود شرکت‌ها وارد شود.

به گفته کارشناسان اگر تعرفه‌ها اجرایی شود، رشد صادرات بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. البته ماجرا بیشتر از تجارت است. دولت ایالات متحده امسال علاوه بر اعمال تعرفه‌ها، مانع خرید قطعات مهم آمریکایی توسط دو شرکت بزرگ فناوری چینی شد. امریکا همچنین سرمایه‌گذاری خارجی را دقیق‌تر بررسی کرد و خواستار استرداد مدیراجرایی شرکت هوآوی شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مسیر صلح بین دو ابرقدرت جهان ناامیدکننده و طولانی است. در طول مسیر آنها می‌توانند آسیب مالی بیشتری به یکدیگر وارد کنند. به اعتقاد کارشناسان، جنگ تجاری قابلیت رشد قابل توجهی دارد، اما همه اینها بستگی به رفتار دو کشور دارد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرد؛

اقتصاد جهان برای سال 2019

ارسال نظر