بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
بانک‌ها نباید بار مشکلات اقتصادی کشور را به دوش بکشند و توصیه می‌شود بانک مرکزی به منظور کنترل نرخ تورم وارد عمل شود و از منابع خود به پرداخت سود سپرده بانک‌ها کمک کند.
کد خبر : ۱۸۶۲۱۷

به گزارش بورس‌نیوز گروه بانکی در هفته های اخیر مورد اقبال بازار واقع شده و اکثر نمادهای این گروه رشد مناسبی داشته اند. با این حال نرخ سود سپرده های بانکی برای بانک ها چالش است و با توجه به زیان های تحقق یافته در بانک ها، به نظر می رسد بانک ها توان پرداخت سودهای بالا ندارند. از سوی دیگر کاهش نرخ سود سپرده ها، ریسک خروج پول از بانک ها را به دنبال خواهد داشت.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، پرداخت نرخ‌های فعلی سود سپرده‌ها برای بانک‌ها زیان به همراه دارد؛ ولی کاهش نرخ سود سپرده به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی افزود: اقتصاد کشور دچار رکود شده و منشا این رکود تحریم‌ها بوده و بانک‌ها نباید بار مشکلات اقتصادی کشور را به دوش بکشند و توصیه می‌شود بانک مرکزی به منظور کنترل نرخ تورم وارد عمل شود و از منابع خود به پرداخت سود سپرده بانک‌ها کمک کند. 

این کارشناس افزود: بدین ترتیب تورم کنترل می‌شود و بار مشکلات نیز به دوش بانک‌ها سنگینی نخواهد کرد.

ندری ضمن تاکید بر تاثیر نرخ سود بانکی بر بازارهای کلیدی مانند بازار ارز،  اظهار داشت: اگر نرخ سود بانکی از بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه و غیره کمتر باشد، پول به سمت این بازارها خواهد رفت؛ هر چند در این حالت هم پول از سیستم بانکی خارج نمی شود ولی کیفیت سپرده بلندمدت برای بانک ها بهتر از سپرده های دیداری و کوتاه مدت است.

وی اضافه کرد: خروج پول از حساب های مدت دار و ورود آن به بازار ارز، تبعات منفی برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت و باید سود بانکی در حدی باشد که انگیزه ورود به سایر بازارها را کاهش دهد. 

ندری خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی اقتصاد، کنترل نرخ ارز و تورم اهمیت بسیار دارد و امیدواریم بانک مرکزی تدبیری بیندیشد که هم بانک ها متحمل فشار و زیان نشوند و هم بازارهای ارز و سکه و... به سبب ورود پول دچار تلاطم نشود. البته چشم انداز آینده هر بازار هم در جذب پول موثر است و انتظارات از جهش قیمتی در بازار ارز و سکه، دیگر همچون نیمه اول سال رنگ ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر