بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
طرح «شاپرک» در اقتصاد ملی جایگاه بالایی دارد؛ این موضوع در بررسی تراکنش های شاپرک نسبت به نقدینگی کشور به خوبی نمایان است. نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی نشان می دهد که صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش دارد. آمارها نشان از تثبیت جایگاه نخست «پرداخت» در این صنعت دارد.
کد خبر : ۱۸۶۲۶۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، به دلیل عدم انتشار آمار نقدینگی در آبان و آذر ماه توسط بانک مرکزی، این شاخص را بر اساس آمار مهر ماه ارزیابی می شود. ارزش تراکنشهای شاپرک در مهر ماه سال 97 بالغ بر 2617 هزار میلیارد ريال بود که سهم 15.45 درصدی از نقدینگی کشور دارد. این در حالی است که در مهر ماه سال 96 این نسبت، 10.21 درصد بود.

در آذر ماه تعداد تراکنش های شاپرک نسبت به آبان ماه افزایش داشته اما از نظر مبلغ، با افت همراه بوده که علت آن را می توان در قوانین جدید بانک مرکزی پیدا کرد.

از این میزان تراکنش، سهم هر شرکت چقدر است؟

همانند گذشته، «به پرداخت ملت» با سهم 21 و 24 درصدی از تعداد و مبلغ تراکنش، رتبه اول را در بین شرکت های PSP از آن خود ثبت کرده است. اما در آذر ماه مجددا رتبه دوم بین دو شرکت جابجا شد؛ بدین صورت که شرکت «کارت اعتباری ایران کیش» رتبه دوم خود در آبان را در آذر ماه به شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» واگذار کرد و خود در جایگاه سوم نشست.

سهم تعدادی و مبلغی هر یک از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت از کل تراکنش های بازار خدمات پرداخت الکترونیک کارتی، در شکل زیر ترسیم شده است.

«شاپرک» بر شانه کدام شرکت‎ها و بانک‎ها می‎نشیند؟ / یک جابجایی به نفع «سپ»
«شاپرک» بر شانه کدام شرکت‎ها و بانک‎ها می‎نشیند؟ / یک جابجایی به نفع «سپ»

در مجموع، بررسی ها از کند شدن روند صعودی تراکنش ها و ورود به فاز نزولی حکایت می کند؛ هر چند که به موجب تورم حاکم بر اقتصاد، مبلغ تراکنش ها رشد داشته است.

گستره فعالیت هر یک از بانک ها از تعداد و مبلغ تراکنش ها چقدر است؟

همانطور که در تصاویر ذیل مشخص است، «بانک ملت» با سهم حدود 25 درصدی از تعداد تراکنش و سهم 24 درصدی از مبلغ تراکنش، با اختلافی قابل توجه نسبت به «بانک ملی»، بر جایگاه نخست تکیه زده است.

«شاپرک» بر شانه کدام شرکت‎ها و بانک‎ها می‎نشیند؟ / یک جابجایی به نفع «سپ»
«شاپرک» بر شانه کدام شرکت‎ها و بانک‎ها می‎نشیند؟ / یک جابجایی به نفع «سپ»
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اقدام کرد؛

همکاری «سپ» و تپسی

بررسی وضعیت بانک ملت در دوره 9 ماهه نشان می‌دهد؛

خبری از سود تسعیر نیست/ شناسایی سود 97 ریالی در 9 ماهه

ارسال نظر