بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

بورس کالا در انتظار فعالان زعفران ۳۰ استان کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دنبال تشویق کلیه تعاونی های روستایی و تولید استانی؛ حداقل ۳۰ استان برای حضور در بازار قرارداد آتی آماده اند تا به عنوان بازوی اجرایی بورس در حوزه ترویج این نوع از معاملات در جامعه کشاورزان همکاری کنند.
کد خبر : ۱۸۶۳۲۲
به گزارش بورس نیوز، حسین شیرزاد در حاشیه "نشست تعاونی های تخصصی محصولی زنجیره های ارزش کشاورزی با محوریت زعفران" اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با شروع فصل برداشت زعفران درسال جاری و رصد بازار متوجه شد که قیمت گل روند صعودی خوبی داشته است اما متاسفانه در همین ایام با ورود عوامل واسطه و سودجو و تبانی آنها در بازار، قیمت زعفران ظرف مدت کوتاهی با شیب کاهنده روبرو شد و در همین راستا با ورود شبکه تعاون روستائی استان خراسان رضوی و اتحادیه ملی باغداران به بازار زعفران وخرید بیش از ۸۰۰ تن گل زعفران (معادل ۸ تن زعفران خشک) با ۱۷ مرکز خرید فعال درفصل برداشت و خرید و فروش بیش از ۴ و نیم تن زعفران که توسط اتحادیه تعاونی تولید انجام شد، تعادل نسبی تاحد نسبتاً قابل قبولی در بازار ایجاد شد به طوری که از روند نزولی قیمت زعفران دربازار تا حد زیادی جلوگیری کردیم.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر با پیگیری انجام شده توسط اتحادیه های تعاونی روستائی و اتحادیه تعاونی های روستائی استان ظرفیت ۳ تن تایید و مراحل نهایی اجرائی انباراتحادیه تعاونی تولید استان نیز به ظرفیت ۳ تن درحال پیگیری بوده که در صورت تکمیل وتایید این انبارها کل ظرفیت انبارهای بورس استان با احتساب ظرفیت شرکت زرین زعفران مشرق زمین بالغ بر ۱۳ تن خواهدشد؛ این در حالی است که تصویب و راه اندازی قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال و مشخصات قرارداد مربوط به آنها توسط بورس کالا موفقیت بزرگی برای بازار زعفران بود.

شیرزاد تاکید کرد: به دنبال تشویق کلیه تعاونی های روستایی و تولید استانی؛ حداقل ۳۰ استان برای حضور در این بازار  آماده است تا به عنوان بازوی اجرایی بورس در حوزه ترویج این نوع از معاملات در جامعه کشاورزان همکاری کند کما اینکه تاکنون کارگاه های آموزشی متعددی در ارتباط با اختیار معامله و نقش آن در کاهش ریسک و آموزه های بورسی برای کشاورزان شبکه و مدیران عامل اتحادیه ها و تعاونی های تولید در درون سازمان و در استانها برگزار شده است.

وی یادآور شد: برای بازگشائی نماد گواهی سپرده کالایی نیز اتحادیه تعاون روستائی استان از مبلغ ۷۴ میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی درخواست شده توسط بورس کالا تاکنون مبلغ ۴۴ میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی به انضمام ۲۲۰ میلیارد ریال چک بعنوان تضمین به بورس کالا ارائه کرده که باپیگیری های انجام شده توسط سازمان تعاون استان دردو سه ماهه اخیر نماد سپرده کالائی اتحادیه که درسال ۹۶ با ظرفیت ۱۱۰۰ کیلوگرم فعال بوده از تاریخ ۱۲ دی ماه ۹۷ با ظرفیت ۳ تن مجدداً بازگشائی و کشاورزان استان برای تحویل زعفران خودبه این انبار مراجعه می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در روش گواهی سپرده کالایی هرشخص حقیقی و یا حقوقی با اخذ کد بورس می تواند زعفران خود را بدون واسطه به انبار پذیرش شده از سوی بورس عرضه کرده ودرصورت تایید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زعفران توسط آزمایشگاه معتبر، رسید انبار به نام صاحب کالا و پس از یک روز کاری نیز گواهی سپرده کالا برای آن صادر می شود. دارنده این گواهی تازمان تعیین شده در برگه سهام می تواند باپرداخت هزینه انبارداری زعفران خود را در انباربورس نگهداری کرده ویا هرزمان که اراده کند با مراجعه به کارگزاری  زعفران خود را به فروش برساند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور افزود: با عنایت به رفع مشکلات موجود برای اخذ ضمانت نامه بانکی و تسهیل روند اخذ تضامین لازم توسط بورس و افزایش ظرفیت انبارهای بورس از ۳ تن به ۱۰ تن، شبکه تعاون روستائی استان خراسان رضوی می تواند با دخالت موثر در بازار زعفران، ضمن ایجاد تعادل نسبی و جلوگیری از تغییرات غیرمعمول در بازار از یک سو و آشنا کردن کشاورزان به بازار های جدید ایجاد شده درحوزه زعفران نظیر سپرده کالا و معاملات آتی از سوی دیگر با فروش زعفران به بالاترین قیمت توسط خود کشاورز و بهره مندی ازسود واقعی زعفران، بدون نیاز به حضور مستقیم دولت در بازار زعفران انتظارات لازم ازشبکه درتنظیم بازار زعفران را برآورده سازد.

وی در ادامه این مطلب بیان کرد: باید بورس سعی کند تا میزان وثایق را در مورد انبارداری بخش کشاورزی تعدیل کند. در حال حاضر تجهیز منابع مالی لازم برای ورود گسترده تر در بازار زعفران به کمک شبکه تعاون روستایی کشور در مرحله نهایی است.

شیرزاد اظهار: در استان خراسان جنوبی هم با وجود حدود ۳۸ هزار زعفران کار، میزان تولید زعفران بیش از ۵۵ تن گزارش شده است که میزان بارندگی‌ها، نوسازی اراضی، سرما و شوری آب در افت برداشت زعفران مؤثر بوده اما در راستای خرید توافقی این محصول، یک مرکز خرید توافقی زعفران در شهرستان قائنات توسط اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان راه اندازی و اطلاع رسانی لازم به کشاورزان استان ارائه شد و علی رغم عدم تمایل کشاورزان استان به فروش محصول زعفران در قالب گل و فروش بیش از ۸۰ درصد محصول زعفران در سطح استان بصورت دسته که در دستورالعمل خرید زعفران، این موضوع پیش بینی نشده بود، میزان بیش از ۲۰۰ کیلوگل زعفران توسط مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی شهرستان قائنات خریداری شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در حال حاضر متوسط قیمت خرید زعفران در سطح این دو استان عبارتست از قیمت سوپر نگین از قرار هر کیلو ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون و پانصد هزار تومان، قیمت نگین از قرار هر کیلو ۹ میلیون تا ۹ میلیون و پانصد هزار تومان، قیمت سر گل از قرار هر کیلو ۸ میلیون و ششصد هزار تومان، قیمت پوشال مرغوب از قرار هر کیلو ۸ میلیون تومان، قیمت پوشال معمولی از قرار کیلو ۷ میلیون تا ۷ میلیون و هشتصد هزار تومان و قیمت دسته از قرار هر کیلو ۶ میلیون و پانصد هزار تومان، در بازار معامله می شود که با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال قیمتهای منصفانه تر و عادلانه تر محصول زعفران میباشیم. طی ماه گذشته مراکز خرید و آزمایشگاه ها شناسایی شده اند و به زودی با قدرت و منابع بیشتری با استفاده از تجربه سال قبل وارد میدان خواهیم شد.

شیرزاد گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، خرید و فروش توافقی محصول زعفران را در دستور کار خود قرار داده است و سعی دارد که با آرامی و بدون تنش وارد بازار زعفران شود. اما به نظر من این پدیده گذرا و مقطعی است و نرخ ارز در آتیه قطعا بازار خارجی زعفران را داغ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: خرید توافقی زعفران هم روشی است که درمسیر قانون عرضه و تقاضا در بازار آزاد و پیش بینی های انجام شده در طرح جامع ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی ( نوع، ارزش هر کیلوگرم و مقدار وزنی معین شده ) بر اساس قرارداد های تنظیم شده فیمابین ، صورت گرفته و اقدام به خرید و فروش انواع محصول زعفران می شود ضمناهر نوع محصول زعفران دارای استانداردهای خاص خود بوده و رعایت آن برای هر محصول الزامی است.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: به نظر من زمان تاسیس صندوق کالایی زعفران با کمک بورس و تعدادی از بانکهای خصوصی فرا رسیده است البته همه دستگاه ها باید تلاش کنیم که جهت سهولت صادرات، به موازات این خریدها محدودیت‌های تعهدات ارزی زعفران برداشته و قاچاق زعفران به موازات آن کنترل شود و نباید بگذاریم تابرخی از کشورهای همسایه، وارد فضای کاذب رقابتی با کشورمان در این حوزه شوند من اطمینان دارم، به عنوان یک فرصت، نوسانات نرخ ارز به نفع بازار آتی زعفران رقم خواهد خورد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توصیه‌هایی برای کسب بازدهی از بورس، سکه‌های یک روزه بانکی و بورس کشاورزی

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فلزات در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

فروش ارزی اولویت سهامداران فولادی/ سایه آرامش در عرضه‌وتقاضا آهن

براساس تصویب کارگروه تنظیم بازار صورت گرفت؛

ابلاغیه بازرسی بورس کالا در مورد خرید محصولات فولادی

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تقاضای کاذب از بازار رخت بست/ کاهش صادرات، در کارنامه پایان سال فولادسازان

ارسال نظر