به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورسی نیوز، شرکت «قند نیشابور» از تولید شکر در داخل، سهم 2 درصدی دارد.
مقدار فروش شکر این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 97 نسبت به سال مالی 96 بیش از 43 درصد رشد داشت که عمده دلیل آن، افزایش 46 درصدی مقدار خرید چغندر است.
بر مبنای تحلیل فاصله ساختار فروش، شرکت «قند نیشابور» در مقایشه با 7 شرکت همگروه، در حاشیه سود پایینتر قرار دارد. هر چند که بهای تمام شده در سال های گذشته کنترل شده، اما همچنان در سطح بالایی جای گرفته که از علل آن می توان به افزایش نرخ خرید چغندر اشاره کرد.
همین موضوع عاملی شده تا حجم مواد مستقیم مصرفی در ساختار بهای تمام شده از 69 درصد در سال 96 به 80 درصد در سال 97 برسد.
نکته دیگر که به چشم می آید، هزینه مالی است که نسبت به میانگین گروه حجم کمتری از فروش را به خود اختصاص داده است. هزینه مالی «قنیشا» در ادامه روند نزولی دوره های قبل، در دوره 97 افت 38 درصدی را به ثبت رساند اما با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای تولید و فروش محصولات، نیاز به تسهیلات جدید است و از همین رو، باید منتظر رشد مجدد هزینه مالی در دوره مالی 98 بود.
این شرکت قندی در کنترل و کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها موفق بوده و توانسته به مرور زمان، حاشیه سود خود را افزایش دهد. امید میرود با تداوم این شرایط، در سال مالی 98 نیز شاهد افزایش سودآوری و حاشیه سود خالص باشیم.
«قنیشا» امروز مجمع سالانه خود را برگزار می کند که پیش بینی میشود بیش از 50 درصد از سود 532 ريالی محقق شده به ازای هر سهم را بین سهامداران خود تقسیم میکند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، این قندی در دورههای گذشته که سود مطلوبی کسب میکرد، درصد مناسبی را نیز به صورت نقدی تقسیم مینمود. بنابراین، با توجه به سود انباشته 117 میلیارد ريالی، انتظار میرود شیرینی سود نقدی به کام سهامداران بنشیند.