بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
تلاش مستمر بانک‎ها در امر جذب سپرده، در برهه‎ای از زمان رقابت منفی ایجاد کرد و موجب شد تا نرخ سودهای پنهانی و بیش از حد قانونی به سپرده‎ها تعلق گیرد. از این رو، نیم نگاهی به میزان سپرده جذب شده توسط بانک‎ها انداختیم که در نوع خود جالب توجه است. «وبملت» به تنهایی به میزان 20 درصد کل ‎ بانک های بورسی، سپرده جذب کرده است.
کد خبر : ۱۸۶۵۱۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، همواره بین بانک های کشور در جذب سپرده رقابت وجود دارد و گاهی این امر آنقدر پررنگ می شود که بانک ها برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی اقدام به اعطای سودهای بالاتر می کنند و به نوعی یک رقابت منفی شکل می گیرد.

در بین بانک های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بیشترین سپرده جذب شده مربوط به «بانک ملت» است. این بانک با سرمایه 50 هزار میلیارد ريالی، بیش از 1928 هزار میلیارد ريال سپرده جذب کرده است. به عبارت بهتر، 38 برابر سرمایه، سپرده دارد که معادل 20 درصد کل سپردههای بانکهای حاضر در بازار سهام است.

در رتبه بعدی، «بانک صادرات» قرار دارد که حجم سپرده‎ها 25 برابر سرمایه 57800 میلیارد ريالی است و به میزان 15 درصد کل سپرده بانکها است. رتبه سوم نیز از آن «بانک تجارت» با 1244 هزار میلیارد ريال از انواع سپرده ها است.

این میزان سپرده از سویی بیانگر ظرفیت مناسب بانک در جذب سپرده و همچنین پتانسیل بالا برای استفاده از منابع در طرح های سودآور به شمار می رود؛ اما از سوی دیگر، در صورت عدم مدیریت صحیح، به یک تهدید جدی تبدیل خواهد شد. چرا که با خروج درصد پایینی از سپردهها، بانک با بحران نقدینگی مواجه میشود.

بیشترین سپرده‎ها در کدام بانک خوابیده است / سه تفنگدار در صدر رتبه‎بندی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر