بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
بررسی بورس‌نیوز از تاثیر افزایش زمان ثبت‌سفارش در تجارت کالاها؛

ورود ارز به سامانه نیما ضرورتی ندارد/ ممنوعیت واردات برای کارت‌های بازرگانی جدید

عواملی مانند بروکراسی‌های پیچیده اداری و مشکلات موجود در ثبت سفارش مانعی در مقابل فعالیت واحدهای تولیدی محسوب می شوند که به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی آزادسازی واردات در مقابل صادرات راهکاری برای رفع آن ها محسوب می شوند.
کد خبر : ۱۸۶۷۴۸

به گزارش بورس نیوز، از سال گذشته تاکنون زمان ثبت سفارش برای کالاها از طریق سامانه ثبتارش 3 ماه تعیین شده بود که این امر مشکلاتی مانند طولانی شدن روند ترخیص کالا راه به همراه داشت و به تبع آن بازرگانان امکان ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات را نداشتند که این امر در نهایت ابطال برخی از سفارش‌ها را به همراه داشت.

به همین دلیل در چند روز اخیر وزرات صمت دستور افزایش زمان ثبت‌سفارش از 3 ماه به 6 ماه را صادر کرد که امیدواریم به تبع اجرای آن مشکلات مربوط به ثبت سفارش کالا برای بازرگانان کشور برطرف شود.

در این خصوص مهدی پور قاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: به تبع افزایش زمان ثبت سفارش کالاها از 3 ماه به 6 ماه بسیاری از مشکلات بازرگانان برطرف خواهد شد زیرا دریافت مجوز از وزارت صمت و تهیه ارز از طریق صرافی در 3 ماه امکان‌پذیر نبوده که این امر منقضی شدن سفارش کالاها را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری کشور بسیار پیچیده است، تصریح کرد: واردات مواد اولیه برای واحدهای تولیدی حداقل 60 روز زمان می‌برد این در حالیست که تولیدکنندگان در کشورهایی مانند ترکیه و امارات مواد اولیه خود را در حداکثر 3 روز تهیه می‌کنند.

پورقاضی ادامه داد: بروکراسی پیچیده اداری، تصمیمات دولت، کاغذ بازی‌ها و کنترل‌های نظارتی بر نرخ ارز مانعی برای فعالیت واحدهای تولیدی محسوب می‌شوند که راهکار رفع آن ها آزادسازی واردات در مقابل صادرات است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ثبت سفارش‌ها در سامانه یا آمارگیری برای تعیین حجم ارز معامله شده باید انجام شود اما ورود ارز به سامانه نیما ضرورتی ندارد بنابراین باید ارز از خارج به خارج حواله شده و سپس کالا وارد ایران شود.

همچنین محمد لاهوتی عضو هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران نیز گفت: فرآیند سفارش کالا تا تولید و تحویل آن به مدت 4 ماه به طول می‌انجامد بنابراین تعیین زمان 3 ماه برای ثبت سفارش مشکلاتی را برای بازرگانان کشور در پی داشت.

وی با بیان اینکه باید موانع مربوط به واگذاری ارز صادراتی به واردکننده برطرف شود که به تبع آن عرضه نیز افزایش یابد، تصریح کرد: در حال حاضر ارز صادراتی فقط باید در سامانه نیما ارائه شود زیرا وزرات صمت ثبت سفارش کالاها را براساس اولویت‌ها انجام می‌دهد که ارز صادراتی را نیز در اولویت سوم قرار داده و درخواستی برای آن وجود ندارد.

لاهوتی با بیان اینکه واردات در مقابل صادرات برای صادرکنندگانی که قبلا واردات انجام نداده باشند امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: امکان واردات کالا برای افرادی که به تازگی کارت بازرگانی خود را دریافت کرده اند نیز وجود ندارد.

عضو هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تسویه تعهدات ارزی فقط از طریق سامانه نیما امکان‌پذیر است، افزود: به دلیل پایین بودن نرخ ارز صادرکنندگان تمایلی به ارائه ارز در این سامانه نخواهند داشت ضمن اینکه در این سامانه بیشتروجوه باید به صرافی ها حواله شوند که برای حواله ارز در خارج از کشور نیز به دلیل اعمال تحریم‌ها مشکلات زیادی وجود دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ثبت سفارش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی تا ۱۴۰۰ ممنوع شد؛

قانون جدید در ثبت سفارش کالاهای خارجی

در مراسم افتتاحیه کنفرانس ملی ارتباطات و بازاریابی و برندینگ صورت گرفت؛

درخشش «همراه اول» در نخستین جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ

ارسال نظر