بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها در بانک «ایران زمین» بیش از سود تسهیلات اعطایی است که در نوع خود جالب توجه است. در این گزارش تلاش کردیم بر این دو جنبه که بنای سودآوری سال گذشته بانک بود، تمرکز کنیم.
کد خبر : ۱۸۶۹۳۴

«وزمین» در مسیر رشد و سود دهی

بر اساس بررسی‌های واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بانک «ایران زمین» در سال گذشته توانست در زمینه سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها موفق عمل کند و در کنار شناسایی سایر درآمدها، وارد ناحیه سوددهی شود. هر چند که در سال جاری تاکنون سود سپرده ها و هزینه ها مجال تکرار روند سال قبل را نداده است. نکته جالب توجه این است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها در این بانک بیش از سود تسهیلات اعطایی است که در نوع خود جالب توجه است. در این گزارش تلاش کردیم بر این دو جنبه تمرکز کنیم و بررسی سایر موارد به گزارشات بعدی موکول می کنیم.

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار سود و زیان بانک «ایران زمین» تکیه بسیار زیادی بر سرفصل سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها دارد. چراکه با میانگین 8 بانک دیگر اختلاف فاحش حدود 67 درصدی را نشان می‌دهد.


در سال 96 از محل تسهیلات اعطایی 5280 میلیارد ريال سود محقق کرد و در طرف دیگر 23578 میلیارد ريال سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها شکل گرفت. در 6 ماهه نخست سال 97 نیز وضعیت چنین بوده و بیش از 3 برابر سود تسهیلات از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری درامد کسب کرده است.

99 درصد سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها مربوط به سود مطالبات از تعاونی مولی‌الموحدین است.


نکته جالب‌توجه دیگر که با میانگین گروه اختلاف بسیار زیاد 77 درصدی دارد نسبت بالای سایر درامدها از جمع درامدهای مشاع در «وزمین» است. این بانک به موجب فروش وثائق تملیکی توانسته درامد مناسبی را عاید خود کند.

«وزمین» در راستای الزامات قانونی نسبت به فروش بخشی از وثایق تملیکی خود از جمله 25 درصد بخش تجاری پروژه استخر/ پروژه زرافشان/پروژه ماکوئی پور و پروژه سیتی سنتر اصفهان اقدام کرد.

 

تقریبا می توان گفت اگر «وزمین» بتواند همین شرایط را حفظ کند و بیشتر بر فرآیند تسهیلات دهی و سپرده گذاری تمرکز کند و به علاوه، روند حاکم بر سود سپرده ها را تحت کنترل درآورد، می تواند مجددا به سوددهی بیاندیشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر