بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
مدیران صنعت پالایشی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کردند:

قیمت فروش بنزین با نحوه توزیع ارتباط ندارد/ فروش تضمینی محصولات پالایشگاه‌ها

تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی، تاثیری بر روند تولید و فروش پالایشگاه ها نداشته و به نظر می رسد روند سودآوری پالایشی ها تداوم خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۷۰۶۷
به گزارش بورس‌نیوز، گزارشهای ۹ ماهه پالایشگاه‌ها، گزارشات مطلوبی بوده و  «شپنا» در ۹ ماهه امسال با یک جهش ۱۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود خالص ۲۹۲۸ میلیارد تومانی محقق کرده است. 

«شتران» در همین مدت ۲۱۶۲ میلیارد تومان سود خالص محقق ساخته که ۱۳۰ درصد بیش از سودآوری دوره مشابه سال قبل بوده است. 

سود خالص «شبندر» هم در همین مدت ۲۸۰۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲۷ درصدی نشان می دهد. 

«شراز» نیز با یک پرش ۱۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته، ۴۰۴ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. برخی سرمایه گذاران، علت واکنش منفی به سهم پالایشی ها را عدم خوشبینی به تداوم روند سودآوری پالایشگاه ها مطرح می کنند. 

90درصد خرید محصولات، دولت است
ناصر تنگستانی مدیرمالی شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: خریدار فرآورده های اصلی شرکت‌های پالایشی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و در واقع، خریدار حدود ۹۰ درصد از محصولات پالایشگاه‌ها، دولت است و این نقطه قوتی برای این صنعت محسوب می‌گردد. 

وی ادامه داد: تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی، تاثیری بر روند تولید و فروش پالایشگاه‌ها نداشته و به نظر می‌رسد روند سودآوری پالایشی‌ها تداوم خواهد داشت. 

این کارشناس صنعت پالایشی در رابطه با اثر احتمالی طرح تخصیص یک لیتر بنزین یارانه‌ای به هر ایرانی بر عملکرد پالایشگاه ها گفت: حتی در صورت اجرایی شدن این طرح، تغییری در عملکرد و روند سودآوری پالایشی‌ها رخ نخواهد داد؛ در نظر داشته باشید که طرف حساب پالایشی‌ها، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و قیمت فروش بنزین در کشور یا نحوه توزیع آن، ارتباطی با قیمت و شرایط خرید بنزین از پالایشگاه ها ندارد.

تکرار روند سودآوری
مهدی صرامی مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در همین راستا به بورس‌نیوز گفت: تمامی اطلاعات تولید و فروش در گزارش تفصیلی «شپنا» ارائه شده و به نظر می رسد روند سودآوری ۳ ماهه سوم، در ۳ ماهه پایانی سال هم تکرار خواهد شد و نگرانی خاصی در خصوص روند سودآوری صنعت پالایشی وجود ندارد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

ارزان بودن قیمت بنزین در ایران نسبت به قیمت جهانی

در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۸۹ صورت می‌گیرد؛

پرداخت سود اوراق شرکت پالایش نفت بندرعباس در بانک ملت

از محل راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس انجام شد؛

حدود 400میلیون لیتر افزایش تولید بنزین

ارسال نظر