بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
نشست هم اندیشی گسترش و توسعه ابزار آتی سبد سهام امروز صبح برگزار شد.
کد خبر : ۱۸۷۱۲۷

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای این مراسم، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، ضمن بیان آمار معاملات این ابزار بیان کرد: ابزار آتی سبد سهام از ۲۵ آذر سال جاری به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و طی این مدت ۲۲۵قرارداد به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

وی افزود: بعد از آنکه درسال ۸۹ قرارداد آتی در تک سهم اجرا و در کوتاه مدت متوقف شد، آسیب‌شناسی‌های بسیاری در خصوص انجام این معاملات صورت گرفت. در این زمینه هیات مدیره شرکت بورس تهران به منظور توسعه بازار و راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی جدید فعالیت‌های بسیاری را در دستور کار قرار داد و در اولین اقدام ابزار معاملاتی آتی سبد سهام را وارد بازار کرد.

صحرایی همچنین بیان کرد: دستورالعمل این ابزار معاملاتی، در فروردین سال جاری ابلاغ شد. در این زمینه کمیته فقهی نیز زحمات بسیار ارزنده‌ای را متحمل شد. با توجه به اینکه امکان معاملات آتی شاخص میسر نبود، این کمیته راهکارهای لازم برای هرجه بهتر اجرایی شدن آتی روی سبد سهام را ابلاغ کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه بیان کرد: طبق آمار منتشر شده از سوی WFE، در سال ۲۰۱۷ استفاده از این ابزار در رده دوم پررونق‌ترین ابزار معاملاتی بازارهای سرمایه جهانی قرار داشت، که این رقم حکایت از کاربرد بسیار بالای آن در معاملات دارد.

صحرایی در ادامه با اشاره به لزوم توجه ویژه به چنین ابزارهایی بیان کرد: برگزاری این نشست‌ها کمک می‌کند تا ارکان مختلف بازار ضمن تبادل نظر در زمینه تعمیق هرجه بیشتر بورس، مشکلات پیرامون ابزارهای گوناگون را بررسی کنند تا شاهد رونق هرچه بیشتر آن‌ها در کشور باشیم.

مدیعامل شرکت بورس تهران در پایان بیان کرد: در برهه زمانی کنونی لازم است تا شرکت‌های کارگزاری سازوکاری را فراهم کنند تا مردم با مزایای این ابزارها آشنا شوند و معاملاتی با ریسک کمتر و بازدهی بیشتر را در بازار سهام داشته باشند.

در ادامه این هم‌اندیشی، محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه استفاده از ابزار آتی سبد سهام اشاره کرد و گفت: روند چند ماه اخیر بازار سهام به گونه ای بود که شاهد نوسان در روند شاخص کل بوده‌ایم. در چنین شرایطی استفاده از ابزارهایی همچون ابزار آتی شاخص سبد سهام شرایطی را فراهم می‌آورد که سرمایه‌گذاران با ریسک کمتر، نگاه بلندمدت‌تری نسبت به بورس داشته باشند.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های عمق بخشی به بازار سرمایه، ورود ابزارهای جدید است. این موضوع همچنین می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا بورس بتواند از درآمدهای سایر ارکان بازار نیز استفاده کند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه با اشاره به مزایای این ابزار بیان کرد: در صورتی که کارگزاری‌ها ساز و کارهای لازم برای استفاده از ابزار آتی سبد سهام را در اختیار مشتریان قرار دهند، می‌توان حجم و ارزش معاملاتی، چندین برابر معاملات سهام داشته باشیم. همچنین این ابزار می‌تواند در دوره رکود و رونق مورد استفاده قرار گیرد، جریان نقدی کارگزاری‌ها را افزایش دهد و فرصت‌های بیشتری را در اختیار مشتریان حرفه‌ای قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: این ابزار می‌تواند در شرایط منفی برای سرمایه‌گذاران وجه تمایز باشد. در زمینه فرهنگسازی نیز تا کنون اقدامات موثری از سوی نهادهای مربوطه انجام گرفته، با این وجود کارگزاران می‌توانند هر گونه پیشنهاد در زمینه ارتقای زیرساخت‌ها و دانش فنی را ارائه دهند تا پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام گیرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی مدیرعامل شرکت بورس تهران انجام شد؛

انتصاب معاون امور ناشران و اعضا بورس تهران

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

سهام اجاره‌ای تاییدشده مبنای انتشار اورق اجاره برای تامین مالی

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی گفت:

نیاز بازیگران حقوقی و حقیقی به نقدینگی

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری گفت:

وارانت سبد سهام نوعی ابزار مشتقه

ارسال نظر