بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
عمده دلیل تغییر نسبت‎های ترازنامه‎ای در سال مالی منتهی به آذر 97، کاهش در حساب‎های دریافتنی تجاری به دلیل اعمال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ناشی از فروش‎های صادراتی در سال‎های 94 و 95 است. این شرکت بالغ بر 34 میلیون دلار طلب از شرکت‎های خارجی دارد. اختصاص این مبلغ به عنوان هزینه سبب شده تا با وجود بهبود شرایط، حاشیه سود «شیران» روند نزولی را در پیش گیرد.
کد خبر : ۱۸۷۲۷۴

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نسبت بدهی 0.18 و نسبت جاری 4 در شرکت «سرمايه‌گذاری صنايع شيميائی ايران» نشان از وضعیت بسیار مطلوب ترازنامه دارد؛ سود انباشته 7196میلیارد ريالی در برابر سرمایه 4628میلیارد ريالی، فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه از این محل را ایجاد کرده است.

عمده دلیل تغییر نسبتهای ترازنامه‎ای سال مالی منتهی به آذر 97، کاهش در حسابهای دریافتنی تجاری به دلیل اعمال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ناشی از فروشهای صادراتی در سالهای 94 و 95 است. 

این شرکت بالغ بر 34میلیون دلار طلب از شرکتهای خارجی داشته و اختصاص این مبلغ به‌عنوان هزینه سبب شده تا با وجود بهبود شرایط، حاشیه سود «شیران» روند نزولی را در پیش گیرد.

«شیران» اسیر تحریم‎ها / سهامداران این شرکت در جریان باشند

تحلیل فاصله ساختار فروش «شیران» از میانگین 7شرکت همگروه حاکی از حرکت نزدیک به یکدیگر است؛ حاشیه سود ناخالص با اختلاف یک درصدی نسبت به گروه، در رقمیبیش از 35درصد قرار دارد که نسبت به سال مالی گذشته رشد نشان می‎دهد.

بیش از 75درصد از نیاز تولیدکنندگان مواد شوینده به مواد اولیه (LAB) توسط این شرکت تأمین میشود؛ محصولات تولیدی شرکت «سرمايه‌گذاری صنايع شيميائی ايران» ابتدا در بورس‌کالا عرضه میشود و در صورت وجود تقاضا، خارج از بورس کالا نیز به فروش میرسد.

«شیران» اسیر تحریم‎ها / سهامداران این شرکت در جریان باشند

از آن جا که تولیدکنندگان داخلی مواد شوینده مجوز واردات LAB را ندارند، مانعی بر سر راه فروش محصولات این شرکت وجود ندارد. 

در زمینه فروش محصول نرمال پارافین (NP) نیز بازار بکر هندوستان را در اختیار دارد و با توجه به افزایش نرخ محصولات و همچنین پیش‌بینی افزایش مقدار تولید و فروش، برآورد میشود در سال مالی 98 مبلغ فروش تا حدود 50 درصد رشد کند.

«شیران» اسیر تحریم‎ها / سهامداران این شرکت در جریان باشند

استفاده تکنولوژی پیشرفته Detal و همچنین گاز مایع در چرخه تولید LAB میتواند تا حد قابل توجهی بهای تمام شده را کاهش دهد و از این طریق قدرت رقابتی خود در بازارهای خارجی را افزایش دهد.

البته شایان ذکر است که قرارداد خرید و راه‌اندازی تکنولوژی Detal با شرکت UOP انگلستان منعقد گردید اما به سبب تحریم‌ها سرعت پیشرفت این طرح به کندی انجام میگیرد اما در صورت ورود این تکنولوژی، «شیران» با ظرفیت 220 هزار تنی، به بزرگترین تولیدکننده LAB در جهان تبدیل خواهد شد.

در دوره اخیر، به دلیل اعتصاب پیمانکاران حمل و همچنین تعمیرات اساسی در پالایشگاه اصفهان، تامین خوراک با مشکل مواجه شد که اگر این عوامل به همراه افزایش نرخ مواد اولیه نیز وجود نداشت، شرایط فروش و حاشیه سود «شیران» در ارقامیبالاتر قرار میگرفت.

از آنجاکه بار صادرات قدرت بالایی دارد، سود حاصل از تسعیر ارز موجب اختلاف قابل توجه بین «شیران» و میانگین گروه شده و اختلاف در حاشیه سود خالص را به 13 درصد رساند.

نکته مثبت دیگر این شرکت نبود هیچگونه هزینه مالی است؛ موردی که به گربه سیاه بسیاری از شرکت‌ها بدل شده است.

شایان ذکر است که «شیران» به دنبال پذیرش شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در بازار فرابورس رفته که مالک 100 درصد آن است. 

بر اساس این گزارش در خصوص این شرکت باید عنوان کرد که در سال مالی اخیر خود، با ثبت رشد 40 درصدی، 217 میلیارد ريال سود خالص شناسایی کرده بود و به طور کلی، تحریم‌ها طرح‌ها و درآمدهای شرکت «سرمايه‌گذاری صنايع شيميائی ايران» را تحت تاثیر قرار داده؛ اما با این وجود توانسته سطح درآمدی خود را نسبت به سال گذشته بالا ببرد. 

در پایان، سهامداران در جریان باشند که تصمیم هیات مدیره شرکت، تقسیم 70درصد سود تحقق یافته در مجمع سالانه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه، قادر به اخذ مجوز سازمان بورس خواهد بود؟

پیشنهاد افزایش سرمایه 100 درصدی «خاذین»

از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد؛

صدور مجوز 67درصدی افزایش سرمایه این شرکت قندی

ارسال نظر