بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
بانک سرمایه در حالی روزبه‌روز در جاده زیان سرعت می‌گیرد، که نشانه‌ها از افت فشار سود سپرده‌ها حکایت می‌کند.
کد خبر : ۱۸۷۳۱۶
روندی که شکسته خواهد شد!/ «سرمایه»‎ به کدام مسیر هدایت می‎شود؟////آبسیم
به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بانک «سرمایه» با سرعتی خارج از کنترل در جاده زیان می‌تازد. عملکرد این بانک در 9 ماه منتهی به آذر منتج به شناسایی زیان فوق سنگین 5266 میلیارد تومانی گردید. به‌این‌ترتیب، زیان انباشته به رقم 16621 میلیارد تومان بسیار نزدیک شد.

بررسی ساختار سود و زیان بیانگر فاصله بسیار زیاد بانک سرمایه از میانگین 9 بانک دیگر است. در شرایطی که سود تسهیلات اعطایی در مبالغ نازل قرار دارد، سود سپرده‌ها سربرفلک گذاشته و بیش از 7 برابر جمع درآمدهای مشاع است. ولی در میانگین گروه این نسبت حدود 92 درصد است.

نسبت سود تسهیلات اعطایی به جمع درآمدهای مشاع در دوره‌های اخیر روند رو به نزول داشته و گزارش 9 ماهه حاکی از افت 80 درصدی در این محل درآمدی است. این موضوع بیانگر این است که میزان اعطای تسهیلات افت کرده است. البته بانک برای جبران آن به سمت سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها حرکت کرده تا از این محل کسب سود کند. اما رقم سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها چندان دندان‌گیر نیست.

پرداخت‌های سنگین بابت سود سپرده‌ها جایی برای درآمدزایی باقی نگذاشته و حتی درآمدهای غیر مشاع هم کارساز نشد.

درآمد کارمزد یکی از محل‌های درآمدی بانک‌ها به شمار می‌رود اما در این مبحث نیز از شرکت‌های رقیب جامانده است. درآمد مبادلات ارزی نیز بافاصله 10 درصدی از گروه حجم چندانی ندارد.

در تصویر زیر روند سود تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌ها را مشاهده می‌کنید. از سال 94 ورق به ضرر «سمایه» برگشت و سود سپرده‌ها از سود تسهیلات فراتر رفت و درآمد مشاع منفی عاید بانک گردید.



با توجه به این‌که تا دوره 9 ماهه به میزان 67 درصد سال 96 سود سپرده‌ها پرداخت کرده، امید می‌رود در پایان سال 97 روند صعودی آن، شکسته شود و گام در مسیر نزول بگذارد. البته از سوی دیگر باید تنوع در وام‌ها را بیشتر کند و درنتیجه افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی، بتواند به سمت درآمد مثبت مشاع حرکت کند. به‌علاوه، در کنار این اقدامات، باید در کنترل هزینه‌های مالی همت فراوانی خرج کند و از سنگینی حجم هزینه‌ها بکاهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر